رحمت الله مهابادی در گفتگو با مهر ضمن اشاره به هزینههای پایین خدمات فرودگاهی در ایران، اظهار داشت: حداکثر ۳ درصد از هزینه عملیات خطوط هوایی مربوط به مجموعه خدمات فرودگاهی و ناوبری هوایی است بنابراین افزایش خدمات فرودگاهی فشاری را به شرکتهای هوایی و همچنین مسافران وارد نمیکند.
مهابادی ادامه داد: براساس ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم توسعه باید شاهد آزادسازی صنعت هوانوردی باشیم که آزادسازی در حوزه حمل و نقل هوایی به عهده شرکتهای هواپیمایی است چون مکانیزم رقابت در این بخش فعال است اما در حوزه فرودگاهی و ناوبری هوایی به دلیل وجود انحصار، تعرفهها باید از سوی دولت و براساس قیمت تمام شده و به صورت تدریجی آزاد شود.
وی افزود: براساس درخواست دولت و سازمان هواپیمایی کشوری، پس از آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، باید آزادسازی یا واقعی شدن تعرفههای فرودگاهی انجام میشد و شرکت فرودگاهها در این زمینه پیشنهاداتی را به شورای عالی هواپیمایی کشوری ارائه کرده و آزادسازی نرخ تعرفهها در دستور کار شورا و همچنین سازمان هواپیمایی کشوری قرارگرفته است.
به گفته مهابادی، با توجه به اینکه بخشی از هزینه شرکت فرودگاهها در حوزه ناوبری هوایی، از طریق دریافت تعرفه خدمات فرودگاهی تامین میشود این تصمیم باید هر چه سریعتر اجرایی شود.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها، ضمن تکدیب افزایش قیمت پارکینگ فرودگاهها از سوی این شرکت، گفت: هیچگونه افزایش قیمتی در این زمینه رخ نداده است و شرکت فرودگاهها بدون تصمیم دولت نمیتواند در حوزه ناوبری هوایی، گامی بردارد.
وی اظهار داشت: ماده مربوط به آزادسازی نرخ تعرفههای فرودگاهی در برنامه ششم توسعه هم وجود دارد و براساس این ماده، به دولت اجازه داده میشود که در نرخ تعرفههای فرودگاهی بازنگری کند.
مهابادی بیان کرد: اجرای این قانون(آزادسازی تعرفههای فرودگاهی) به نظر دولت و سازمان هواپیمایی کشوری بستگی دارد و شرکت فرودگاهها خواستار اجرای هر چه سریعتر این قانون است.
این مقام مسئول حوزه ناوبری هوایی اضافه کرد: با آزادسازی نرخ تعرفههای فرودگاهی، منابع مالی شرکت فرودگاهها افزایش مییابد و این منابع برای بهبود زیرساختها و افزایش کیفیت مورد استفاده قرار میگیرد.