اما هنوز هم خيلي از رانندگان در اين مراكز ديده نميشوند. آمارها هم تأييد ميكنند كه خيلي از صاحبان خودروها براي معاينه شدن به مراكز معاينه فني نميآيند. اما اين مراجعه نكردن فقط به همين آلودگي هوا ختم نميشود، دردسرهاي ديگري هم دارد كه دودش اول از همه به چشم خودمان ميرود. خب فكر ميكنيد اين توجه نكردن به قانون چه دردسرهايي را براي ما درست ميكند؟ اين صفحه را بخوانيد تا متوجه شويد.
- دردسر اول
آلودگي بيشتر هوا
بايد اعتراف كنيم كه وضعيت هواي شهرمان نامطلوب نيست بلكه بحراني است! دلايل مختلفي هم باعث وخيم شدن اين وضعيت ميشود كه ميتوان به نداشتن برنامه جامع براي كاهش آلودگي هوا، تردد خودروهاي بسيار در اين ابرشهر و خارج نشدن خودروهاي فرسوده از خيابانها اشاره كرد. اما مسلما يكي از دلايل اصلي اين آلودگي معاينه فني نشدن تمام اتومبيلهاست. خودروها منبع انتشار 90درصد گاز سمي مونواكسيدكربن هستند. گازهاي خروجي خودروها اثرات بسيار محسوس و مشخصي در آلودگي هواي شهر دارد.
- دردسر دوم
افزايش تصادفات رانندگي
آمارها از يك فاجعه خبر ميدهند: مرگ ۵ شهروند تهراني بهطور روزانه كه علت مرگشان هم بهطور مستقيم با تصادفات رانندگي در ارتباط است. پايتخت ما ركورددار تلفات رانندگي در ميان شهرهاي كشوري است كه سالانه با 17 هزار كشته در حوادث رانندگي در جهان شهره شده. وقتياتومبيلها به مراكز معاينه فني مراجعه نميكنند مشكلات و نواقص فنيشان بيشتر ميشود و تصادفات هم بيشتر.
- دردسر سوم
كاهش عمر وسيله نقليه
يكي از مهمترين ويژگيهاي صنعت اتومبيلسازي در كشور ما تا قبل از سال82 اين بود كه خودروها مرگ نداشتند و فقط متولد ميشدند، ولي بالاخره مسئولان وضعيت آلايندگي خودروهاي پا به سن گذاشته را بحراني ديدند و آستينها را بالا زدند تا اين فرسودهها را حداقل از خيابانهاي تهران اخراج كنند. هرچند كه معلوم نيست عمر يك خودرو در كشور ما چقدر است، اما حال وقتي خودرويي در فاصله زماني مشخص مورد بررسي و معاينه متخصصان قرار نگيرد، با سرعت بيشتري فرسوده ميشود.
- دردسر چهارم
افزايش مصرف سوخت
اگر موتور يك خودرو تنظيم نباشد، مسلماً احتراق در داخل آن بهدرستي انجام نميشود. احتراق ناقص از يك طرف باعث آلودگي هوا ميشود و از طرف ديگر مصرف سوخت را بسيار بالا ميبرد. براساس تحقيقهاي كارشناسان، اگر موتور اتومبيلها تنظيم نباشد در هر مسافت 100كيلومتري، حداقل 2 ليتر به مصرف بنزين اضافه ميشود. حالا حساب كنيد كه با اين تعداد خودروي ناسالم در اين شهر، چه ميزان سوخت در روز تلف ميشود.
- بيشتر مردوديها بهخاطر چيست؟
براساس آمارهاي موجود در مراكز معاينه فني تهران، بيشترين مواردي كه سبب مردودي خودروها از دريافت معاينه فني ميشود به ترتيب عبارتند از:
عيوب ظاهري مانند شكستگي يا تركخوردگي شيشهها يا سوخته بودن هر يك از چراغهاي خودرو، عمل نكردن بوق و...
گازهاي خروجي نامطلوب خودرو كه ناشي از عملكرد نامناسب موتور است و آلودگي بيشتر در هوا توليد ميكند.
عدم هم راستايي چرخها كه در نهايت باعث مصرف سوخت بيشتر و همچنين ناايمن بودن اتومبيل ميشود.
نقص ترمز و كمك فنر كه خطري جدي براي سرنشينان اتومبيل محسوب ميشود و تصادفات را افزايش ميدهد.
- معاينه خودروها چند مرحله است؟
مراحل انجام معاينه فني خودرو شامل ۹ مرحله است كه عبارتند از: مراجعه به صندوق مراكز معاينه فني و پرداخت هزينه، كنترل عيوب ظاهري، تست آلايندگي كه شامل تست 4 گاز نيز ميشود، تست كمك فنر، تست ترمز، تست لرزشهاي جانبي، تست سيستم تعليق و اتصالات جلوبندي، تأييد كارشناس، دريافت برچسب معاينه فني.
- براي معاينه فني كجا برويم؟
نام مركز و نشاني
بيهقي - ميدان آرژانتين، پاركسوار بيهقي، ضلع شمال شرقي پارك سوار
الغدير - يافتآباد، بلوارالغدير، روبهروي بيمارستان شهـداي يافتآباد
نيايش - بزرگراه همت، بلوار اشرفي اصفهاني، بعد از بزرگراه نيايش، خيابان يكم
چمران - خيابان شهيدرجايي، بالاتر از پل شهيد آويني، خيابان معاينهفني خودرو
خاوران - جاده خاوران، بزرگراه امام رضا(ع)، كيلومتر 12، مقابل مركز تعويض پلاك
امامرضا(ع) - سه راه افسريه، بزرگراه امام رضا(ع)، يك كيلومتر بعد از سه راه سيمان
ايرتويا - خيابان دماوند، بعد از سه راه تهرانپارس، روبهروي بيمه ايران
سراج - ميدان رسالت، خيابان فـرجام، خيابان سراج، جنب پمپ گاز
شكوفه بزرگراه آزادگان، ضلع شمالي ميدان جهاد، خيابان نور، خيابان شكوفه
آبشناسان - تقاطع بزرگراه ايرانپارس و بلوار شاهين شمالي
دماوند - بعد از سه راه تهرانپارس، بعد از ساختمان ايرتويا، روبهروي بيمه ايران
ابوذر - جاده قديم كرج، كيلومتر13، نرسيده به چهارراه ايران خودرو
ايرانخودرو - كيلومتر 20جاده قديم تهران- كرج