در چنين وضعيتي طي مراسمي خبر جايگزيني ۴۰هزار دستگاه تاكسي فرسوده اعلام شد تا شايد بخشي از آلودگي هواي شهرهاي كشور رفع شود. محمد شريعتمداري، معاون اجرايي رئيسجمهور در اين مراسم از نقش اصلي آلايندههاي متحرك در آلايندگي هواي تهران خبر داد و گفت: مسئوليت حفاظت از محيطزيست و هواي پاك مسئوليت تكتك مردم ايران و همچنين دولت و ساير قواست.
وي با بيان اينكه بخش مقدماتي مطالعه جامع در زمينه آلايندههاي عمده پايتخت انجام شده است، خاطرنشان كرد: براي نخستينبار فهميديم مهمترين آلايندهسازها در كشور چيست؟ معاون اجرايي رئيسجمهور ادامه داد: اين مطالعات نشان داد كه آلايندههاي متحرك در تهران نقش اصلي را در آلودگي اين كلانشهر دارند.
وي ادامه داد: در آلايندهسازهاي متحرك نيز حملونقل عمومي بهعنوان يكي از عوامل مهم شناخته شد كه به همين دليل نوسازي ناوگان تاكسيراني و اتوبوسراني بايد مورد توجه قرار گيرد. او افزود: در زمينه نوسازي ناوگان اتوبوسراني بانكها پرداخت ۲۲هزار ميليارد ريال اعتبار را براي تأمين و نوسازي خودروهاي سنگين تعهد كردهاند.
جايگزيني ۱۷هزار دستگاه خودروي ديزلي درونشهري و ۶۵ هزار دستگاه كاميون و كشنده فرسوده نيز در دستور كار است. همچنين معصومه ابتكار، رئيس سازمان حفاظت محيطزيست اعلام كرد: اميدواريم به سمت توليد خودرو و موتورهاي هيبريدي و برقي حركت كنيم.
وي افزود: بايد با همكاري تمام قوا در راستاي اجراي سياستهاي محيطزيستي حركت كنيم. عليمحمد شاعري، رئيس كميسيون كشاورزي مجلس شوراي اسلامي نيز تصريح كرد كه اگر كيفيت خودروهاي توليدي و سوخت توزيعي مناسب نباشد سلامت شهروندان به خطر ميافتد. همچنين پورمحمدي، معاون توسعه امور توليدي سازمان برنامه و بودجه از آغاز طرح نوسازي وانتهاي فرسوده خبر داد. وي با بيان اينكه در يك سال گذشته ۱۰هزار تاكسي در شهر تهران نوسازي شده است، خاطرنشان كرد: اين موضوع كاهش ۱۰هزارتني آلايندهها در شهر تهران را بهدنبال داشته است.
- 2گام ضدمحيطزيستي صنعت
محمدرضا نعمتزاده، وزير صنعت نيز در مراسم ديروز وعده داد كه سال آينده خودروهايي با استاندارد يورو ۵ در داخل كشور توليد خواهد شد؛ بهگونهاي كه در قراردادهاي جديد با خودروسازان خارجي توليد خودروهاي يورو ۵ و يورو ۶ پيشبيني شده است. وي همچنين رسما مصوبه دولت درخصوص لزوم نصب فيلتر دوده روي خودروهاي ديزلي را با اين خبر نقض كرد كه: «خودروهاي سنگين با استاندارد يورو ۵ توليد خواهد شد.» وي درباره توليد 500هزار موتور كاربراتوري نيز گفت: از ابتداي تيرماه ثبت سفارش واردات انژكتوري موتورسيكلت متوقف شد و بهدنبال آن از مهرماه توليد موتورسيكلت انژكتوري آغاز شده اما موتورهاي كاربراتوري كه هماكنون توليد ميشوند، پيش از اين ثبت سفارش شده بودند.