تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۱

همشهری دو - حجت‌الاسلام حسین عالمی: باغبان‌ها دور درخت و گیاهشان دیوار می‌کشند تا به میوه و ثمرشان آسیبی نرسد. این دیوار را حائط می‌گویند.

 و احتياط كردن كاري عقلايي است كه شبيه همين ديوارچيني اطراف گل و گياه است. ديوارچيني حكم مراقبت را دارد و ميوه چنين درختي از دستبرد ديگران محفوظ مي‌ماند.

1- دختر خانم‌هاي جوان هر خانواده، براي يك زندگي مشترك خوش، ازدواج مي‌كنند و به خانه بخت مي‌روند. ازدواج يك دختر جوان با آن همه‌رؤيا و آرزو، جاي ريسك و خطركردن نيست؛ جايگاه ازدواج و انتخاب همسر در زندگي انسان، جايگاه احتياط و محكم كاري و مراقبت است. عقل در مسئله ازدواج حكم به دقت و استواركردن امور مي‌كند و در صحت اين حكم ترديدي نيست.

2- لحظه لحظه عمر انسان، سرمايه خدادادي و به ظاهر ارزان قيمت ماست. ما كمتر به اهميت سلامتي و نعمت عمر فكر كرده‌ايم. تمام كمالات و بهره‌ها و لذات، در پس سلامتي و عمر طولاني ممكن هستند و با مرگ، پرونده عمر در اين دنيا بسته مي‌شود. عقل براي حفظ جان و ادامه عمر انسان، او را به احتياط كردن و دقت بيشتر در تمام امور دستور مي‌دهد. هر كار و شغل و فعاليت پرخطري كه جان انسان را مكرر و تهديد ‌جدي كند، به حكم عقل بايد كنار گذاشته شود.

3- تاجرها يك شبه ثروتمند نمي‌شوند. شرط ثروتمند شدن و ثروتمند ماندن، مراقبت از داشته‌هاست. يك تاجر با ذكاوت دارايي‌اش را در هر جايي سرمايه‌گذاري نمي‌كند و مثل جانش از اندوخته‌اش مراقبت مي‌كند. تاجرها خيلي محتاط هستند و به اين احتياط معروفند. شرط يك تجارت پربازده، احتياط و دقت است والا سايه ورشكستگي تاجر را قدم به قدم دنبال مي‌كند.

احتياط كردن يك روش عقلي براي مراقبت كردن از داشته‌ها و گرفتار نشدن به مشكلات و گرفتاري‌هاي جديد است. خيلي از ما در زندگي روزمره احتياط يا همان استوارسازي امور را فراموش كرده‌ايم. در ميان بازار شهرها هر روز شاهد ورشكستگي اين و آن، و در بين دوست و آشنا شاهد تصادف‌ و سانحه و در مسئله ازدواج و جمع خانواده‌ها‌ شاهد طلاق و جدايي هستيم. همه به‌دنبال پيروزي و افتخارآفريني هستند. اما بايد بدانيم كه شخص محتاط از پيروزي بازنمي‌ماند بلكه پيروزي را مطمئن‌تر به آغوش مي‌كشد. احتياط قبل از حادثه به كمك ما مي‌آيد و بار مشكلات را قبل از فروريختن، از دوشمان سبك مي‌كند.