تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۶:۰۹

صبح دیروز وزیر بهداشت به آمریکای مرکزی رفت تا ضمن شرکت در شانزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و کوبا که در هاوانا از تاریخ ۲۵تا ۲۷بهمن‌ماه برگزار خواهد شد، دیداری نیز با مقامات دولت مکزیک داشته باشد.

به گزارش همشهري، دكتر قاضي‌زاده هاشمي درباره برنامه‌هاي اين سفر گفت: اين سفر پس از چندين سال وقفه در كميسيون مشترك اقتصادي‌ دو كشور انجام مي‌شود.

وي افزود: در اين سفر شاهد امضاي تفاهمنامه‌هاي متعددي بين بخش دولتي ‌و خصوصي ايران و كوبا خواهيم بود. وي رايزني درباره بخش صنعت، نانوتكنولوژي، تجهيزات پزشكي و ساخت و ارسال برخي دستگاه‌ها را در راس برنامه‌هاي اين سفر عنوان كرد. وزير بهداشت با بيان اينكه تعداد اسنادي كه به امضا مي‌رسد بالغ بر 10سند است، گفت: اميدواريم اين سفر بتواند روابط اقتصادي ايران و كوبا را وارد مرحله جديدي كند.

قاضي‌زاده هاشمي همچنين با اشاره به اينكه بعد از اتمام سفر به كوبا، اين كشور را به مقصد مكزيك ترك مي‌كند، گفت: مكزيك كشور بسيار مهمي است و اميدواريم فرصت خوبي براي شركت‌هاي ايراني به‌وجود بيايد تا بتوانند روابط خود را با اين كشور مهم برقرار كنند.

  • كوبا كشوري پيشرو در حوزه سلامت

كوبا يكي از قوي‌ترين نظام‌هاي سلامت دولتي را در بين كشورهاي جهان داراست. هيچ بيمارستان يا درمانگاه خصوصي در كوبا وجود ندارد و ارائه تمامي خدمات بهداشتي توسط دولت صورت مي‌گيرد. در اين كشور، مراقبت‌هاي پزشكي پيشگيرانه، آزمايش‌هاي تشخيص بيماري و داروها براي بيماران بستري در بيمارستان رايگان هستند، به همين دليل شهروندان كوبايي داراي بالاترين شاخص اميد به زندگي هستند و با ميانگين «اميد زندگي» 77.64 سال در جايگاه دوم رتبه‌بندي اميد به زندگي، در قاره آمريكا قرار دارند.

كيفيت نظام سلامت و بهداشت كوبا در شرايطي است كه اين كشور سرانه هزينه‌اي كه براي خدمات بهداشت و درمان اختصاص مي‌دهد تنها 405دلار است اما براساس آمارهاي سازمان بهداشت جهاني، همين عدد براي آمريكا سالانه بالغ بر 8895دلار است. آلمان 4617دلار، انگلستان 3495دلار و حتي در ايران نيز 1562دلار براي بهداشت صرف مي‌شود. با وجود اين شاخص‌هاي سلامت كشور كوبا در حد آمريكا و بالاتر از بسياري از كشورهاي توسعه‌يافته است.