همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه روسیه با تاکید براین که فقط واشنگتن مخالف برنامه هسته ای تهران است، گفت:

امید زیادی به حل برنامه هسته ‌ای ایران وجود دارد و شرکای اروپایی ما علاقه دارند برای جلب‌ نظر تهران انعطاف و نرمش بیشتری از خود نشان دهند ، ولی در این میان تنها واشنگتن مخالفت می‌کند. 

واحد مرکزی خبر به نقل از روزنامه دولتی راسیسکایاگازیتا گزارش داد: سرگی لاوروف در ملاقات یک ‌ساعته با نمایندگان شورای فدراسیون روسیه که پشت درهای بسته صورت گرفت، افزود: البته در امریکا تعدادی از اطرافیان بوش اعتراف می‌کنند حل اختلاف‌‌های هسته‌‌ای ایران  با زور غیر ممکن است، ولی کسانی که روحیه افراطی دارند ، با این دیدگاه مخالفت می‌کنند.

وی همچنین باتشریح واقعیت‌های جهانی و مسائل چالش برانگیز در روابط روسیه با جهان تاکید کرد : مباحثی همچون استقرار سپر دفاع ضد موشکی امریکا در شرق اروپا، قرارداد تسلیحات متعارف در اروپا، برنامه هسته ای ایران و موضوع کوزوو مهم‌ترین مسائل مورد اختلاف میان روسیه با امریکا و اتحادیه اروپاست.

لاوروف در عین حال به نمایندگان شورای فدراسیون روسیه اطمینان داد هر تصمیمی که امنیت روسیه را به خطر بیندازد و تهدیدی علیه نظم جهانی باشد ، روسیه آن را نخواهد پذیرفت.

وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به موضوع امنیت اروپا در آینده و نقش روسیه در معماری جدیدالتاسیس اروپا خاطر نشان کرد: 15 سال از جنگ سرد سپری می‌شود و پایان جنگ سرد شرایط مساعدی به وجود آورده است تا کشورهای غربی در چارچوب اتحادیه اروپا و به شکلی مستقل و آزادانه در صحنه سیاست جهانی حضور یابند ؛ همانگونه که آلمان، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا علاقه‌مندند تا در صحنه جهانی آزادانه حضور پیدا کنند، ولی از نظر روانی هنوز آمادگی لازم را برای حضور در صحنه جهانی پیدا نکرده‌اند.

وی گفت: همه نخبگان سیاسی اروپای غربی اسیر تصورات گذشته هستند و امریکا با سوءاستفاده از ترس‌ روانی این کشورها، متحدان اروپایی خود را از یکه ‌تازی روسیه می‌ترساند.

این روزنامه همچنین از قول لاوروف در خصوص ساختار اروپا می‌نویسد : در درون معماری اروپا ایدئولوژی قدیمی حفظ شده است و در داخل این معماری سازمان ناتو، پیمان تسلیحات متعارف و سازمان امنیت شورای اروپا قرار دارند که همگی گرایش ضد روسی دارند و باتوجه به نقش کلیدی روسیه در این ساختمان به طور یقین می‌توان گفت اگر روسیه از بین برود، این ساختمان نیز منهدم خواهد شد.