همشهری آنلاین: بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه ( 9 آذر) کار مهر و موم سوخت اورانیوم ارسالی از سوی روسیه به ایران را به پایان رساندند.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری رویترز، آژانس اتمی سازمان ملل متحد اعلام کرد کار مهر و موم پایان یافته و روسیه سریعاً می‌تواند محموله سوخت اتمی را به نیروگاه بوشهر ارسال کند.

روسیه تاریخ دقیق ارسال این سوخت را اعلام نکرده اما تحقق این امر را طی این شش ماه میسر می‌داند.

شرکت تولید‌کننده دولتی سوخت اتمی روسیه (TVEL) در بیانیه‌ای اعلام کرد: گروه آژانس اتمی در تاریخ 26 نوامبر ( دوشنبه 5 آذر) وارد این مرکز شده و تأیید کرده‌ سوخت اورانیوم 235 برای ارسال به ایران کمتر از پنج درصد غنی شده است.

این شرکت روسی افزود: گروه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با نمایندگان آژانس فدرال اتمی روسیه، طرف قرارداد ایرانی و کارخانه کنستانتره شیمیایی نووسیبیرسک این سوخت را آزمایش و در کانتینرها مهر و موم کردند.

در این بیانیه آمده است: کانتینرهای سوخت با فلزهای مخصوص آژانس بین‌‌المللی و شماره‌گذاری مهر و موم شدند.

این بیانیه به نقل از کنستانتین گرابلنیکوف، معاون کارخانه نوسیبیرسک، اعلام کرد: بازرسان آژانس هیچ انتقادی از کیفیت سوخت اتمی و شرایط نگهداری آنها نداشتند.

گرابلنیکوف افزود: ارسال این سوخت زمانی اجرایی می‌شود که نیاز فنی به آن در نیروگاه بوشهر وجود داشته باشد و مکاتبات لازم انجام شود.

کد خبر 37931

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز