تاریخ انتشار: ۱۳ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۶

همشهری آنلاین: چقدر درباره اکوتوریسم اطلاعات دارید؟ قرار نیست در این مختصر به تعریفی همه‌جانبه یا به همه مقولات مرتبط با اکوتوریسم برسیم. چند نکته داریم در این باره؛ مختصر و شاید هم مفید:

سازمان جهانی جهانگردی اکوتوریسم را سفری مسئولانه به مناطق طبیعی تعریف می‌کند که از محیط زیست محافظت کند و زندگی مردم محلی را بهبود بخشد. اما با کمی اغماض و البته توجه به جزئیات سفرهای توریستی، می‌توان موارد دیگری را به آن اضافه کرد.

درست است یک سفر اکوتوریستی باید مسئولانه با حفظ محیط زیست و کمک به مردم محلی باشد، اما واقعا باید در طبیعت اتفاق بیفتد؟

اکوتوریسم می‌تواند راه‌های بیشماری برای حفظ تنوع زیستی و فرهنگی و بهبود کسب‌وکار مردم منطقه به وجود بیاورد. سفرهایی که فرصت‌های بی‌نظیر شناخت فرهنگ‌ها، زبان‌ها، مردم‌، تاریخ، معماری و مناظر جهان است و کاملا هم در حوزه‌ی اکوتوریسم اتفاق می‌افتند و نه در حوزه‌ی گردشگری فرهنگی و یا تفریحی.

  • اکوتوریسم ‌می‌تواند در شهر اتفاق بیفتد

این جمله‌ی خوبی برای شهرنشینان است که در حال حاضر بیش از نیمی از جمعیت کره‌ی زمین را تشکیل داده‌اند.

یک شهر سازگار با محیط زیست را در نظر بگیرید که در رستوران‌های خود غذاهایی با مواد تشکیل‌دهنده‌ی محلی سرو می‌کند؛ باقی‌مانده مواد مصرفی آن کاملاً قابل بازیافت است؛ از برق سبز استفاده می‌کند؛ به شما امکان استفاده از منظره‌ای را می‌دهد که مملو از درختان بلوط بومی منطقه است.

هتل‌های طبیعی که کاملاً بر اساس مواد محلی و بدون استفاده از تکنولوژی‌های روز ساخته می‌شوند؛ توریست‌هایی که در این هتل‌های سبز اقامت می‌کنند؛ سعی می‌کنند با دوچرخه‌سواری یا پیاده‌روی از مناظر طبیعی شهر لذت ببرند، از فروشگاه‌های بومی و خاص شهر خرید کنند و در نهایت در یک کافه از نوشیدن یک فنجان قهوه‌ ارگانیک لذت ببرند.

به هر شهری سفر می‌کنید با همین موارد می‌توانید فرصت‌هایی را برای طبیعت‌گردی به سفر خود بیفزایید.

  • به مقصد فکر نکنید؛ مسیر با شما سخن می‌گوید

دوست دارید که به مقصد برسید. خوب است اما مسیر سفر شما یک فرصت استثنایی است. از مناظر زیبا و طلایی جاده لذت ببرید. هر از گاهی بایستید و پوشش گیاهی مسیر را ببنید، بگذارید تغییرات آب‌وهوایی در طول مسیر و نیز عوض شدن اقلیم‌ها در طول یک سفر به خوبی در ذهن شما بماند. هر از گاهی با مردم محلی گپی بزنید و حال‌وهوای زندگی در مناطق مختلف را بسنجید.

مسیر سفر نکات زیادی برای کشف کردن دارد. دوربین‌تان را در نزدیک‌ترین جای ممکن نگه دارید و مناظری را که افراد کمی از آنها عکاسی کرده‌اند، ثبت کنید.

  • علائق خود را در مردم و طبیعت جستجو کنید

به دنبال علائق و خواسته‌های خود در طول سفر باشید. به غذا علاقه دارید؟ محلی‌ها از چه مواد غذایی برای طبخ خوراک‎‌های خود استفاده می‌کنند؟ این مواد را چطور فرآوری می‌کنند؟ به دنبال مزه‌های جدید و دستور پخت‌های متنوع باشید. این خودِ خودِ اکوتوریسم است.

به ادبیات و داستان علاقه دارید، با مردم محلی صحبت کنید و از داستان‌های آنها بپرسید. اگر جمعی از آنها طبق عادت جایی دور هم جمع شده‌اند و یا در حال برگزاری مراسمی هستند، برای حضور در جمع آنها شک نکنید. به شنا علاقه دارید؟ با رعایت نکات ایمنی یک صخره برای شیرجه زدن پیدا کنید؛ مطمئن باشید این یکی از به‌یادماندنی‌ترین لحظات سفرهای شما خواهد بود. با سفر عشق کنید.

  • یک کار داوطلبانه انجام دهید

یکی از اهداف اصلی اکوتوریسم کمک کردن به حفظ محیط زیست و فرهنگ است. این راه خوبی برای گذراندن بخشی یا تمام زمان سفر شماست. در بسیاری از مناطق بیابانی برای جلوگیری از گسترش بیابان‌ها و یا کمک به حفاظت از تخم‌های یک پرنده‌ی درحال‌انقراض و یا پاک‌سازی محیط، چنین برنامه‌هایی تدوین می‌شوند.

این کار راهی برای شناخت منطقه نیز هست که یکی از اصلی‌ترین دلایل اکوتوریسم است. بسیاری از پروژه‌های اکوتوریستی دنیا بر اساس فعالیت‌های داوطلبانه پیش می‌رود.

  • از ژست توریستی بیرون بیایید!

شاید کمی عجیب و غریب به نظر برسد اما می‌توانید یک دست لباس محلی تهیه کنید؛ حتی اگر لباس ناحیه‌ی مقصدتان از برگ باشد! وقت خود را در مزرعه و یا کنار حیوانات بگذرانید. با یکی از مردم محلی قرار بگذارید که در طول مدت اقامت خود در آن ناحیه در کارهای روزانه به او کمک کنید.

به دنبال خوردن غذاهای عادی نباشید؛ آنچه از مزرعه برداشت می‌کنید را بخورید. اگر می‌توانید روزگار مدرن خود را به فراموشی بسپارید. در هر حال واژه‌ی اکوتوریسم با کلماتی مانند راحتی و خوش‌گذرانی ارتباطی ندارد و هرچه بر این بی‌ارتباطی بیشتر تأکید کنید، لذت بیشتری از آن خواهید برد.

  • منبع: باميلو