همشهری آنلاین: ایوان انتظار نام پلازایی است که در زیر زمین و با ۴۳ هزار متر مربع زیربنا در میدان ولیعصر تهران ساخته شده است.

این پلازا (پلازا به میدانی که جهت تسهیل عبور و مرور و استفاده بهتر از محیط شهری ساخته شده، گفته می‌شود) با حدود ۴۳ هزار متر مربع زیربنا و بیش از ۳۰۰۰ متر مربع مساحت فرهنگی با ۳۶ ستون استوانه‌ای و به شکل دایره‌ای به قطر ۶۵ متر ساخته شده است که فضای باز ایوان دارای دو مناره با ۵۰ متر قطر است.

این ایوان در 7 طبقه در زیر زمین بنا شده است که سطح صفر زمین را به سطح منفی ۳۰ وصل می‌کند.

معماری این بنا سادگی، بی‌تکلفی و در عین حال خلوص و زیبایی را القاء می‌کند که این ویژگی‌ها توسط طراح این سازه برای مفهوم انتظار و میدانی که با نام حضرت ولیعصر (عج) نامگذاری شده در نظر گرفته شده است.

ساخت ایوان انتظار از مهر سال 94 آغاز شد و برای ساخت این سازه ۱۷۰ هزار متر مکعب خاکبرداری و بیش از ۱۰ هزار تن میل‌گرد، ۶۶ هزار متر مکعب بتون‌ریزی و ۹۰ هزار متر مربع قالب بکار رفته است. این سازه دارای ۴۵ دستگاه پله برقی است.

دسترسی شهروندان از میدان ولیعصر به خط ۳ مترو که بزرگراه آزادگان در جنوب غرب تهران را به شهرک قائم در شمال شرق شهر متصل می‌کند، اولین کارکرد و دسترسی همزمان به خط ۶ مترو که محدوده حرم حضرت عبدالعظیم در جنوب تهران را به محله کوهسار در شمال غرب شهر متصل می‌کند و در آینده نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد، دومین کارکرد این مجموعه است.

تصاویر بیشتر ایوان انتظار را می‌توانید اینجا ببینید.