فهیمه پناه‌آذر: برگزاری جایزه داستان انقلاب به نهمین دوره خود رسید؛ جشنواره‌ای که مرحوم امیرحسین فردی بنیان نهاد و با رفتن او وظیفه برگزاری آن به دوش دیگر نویسندگان افتاد.

حالا چند سال است جشنواره داستان انقلاب به ياد اين نويسنده فقيد به نام جايزه اميرحسين فردي هم شناخته مي‌شود و دبير نهمين دوره آن منيژه آرمين است. اين نويسنده كه آثاري زيادي در حوزه انقلاب دارد و در حوزه سفالگري و پيكرتراشي هم فعاليت مي‌كند، معتقد است آثار همه نويسندگان در جشنواره داستان انقلاب مورد ارزيابي و داوري قرار مي‌گيرد و اين جايزه مربوط به جناحي خاص نبوده و نيست.

  • ضعف در بخش نوجوان

آرمين، دبير جشنواره داستان انقلاب درباره آثار رسيده به دوره نهم به همشهري مي‌گويد: جشنواره در 2بخش رمان بزرگسال و نوجوان و داستان كوتاه بزرگسال و نوجوان برگزار مي‌شود كه در بخش بزرگسال آثاري قابل تامل به دبيرخانه رسيد اما نكته قابل توجه ارسال آثار مستند و خاطره‌نويسي به جشنواره بود كه به‌نظر مي‌رسد بايد فكري براي اين بخش كرد. در بخش نوجوان البته آثار چندان قابل تامل نبودند اما در چند مورد نمونه‌هاي خوب هم ديده مي‌شود.

نويسنده «شب و قلندر» دليل ضعف در حوزه داستان و رمان نوجوان را «احاطه نداشتن نويسندگان» و «جدي گرفته نشدن از سوي مديران» مي‌داند و تصريح مي‌كند: بخش نوجوان در ادبيات بسيار مهم است اما دست نويسندگان در آن مثل حوزه رمان بزرگسال چندان باز نيست؛ ضمن اينكه خود نويسندگان هم بايد سال‌ها در اين حوزه بنويسند و فعاليت كنند.

نويسندگان حوزه نوجوان به اين بخش عشق مي‌ورزند و تمام ابعاد آن را از روانشناسي مخاطب تا انتخاب موضوع مي‌دانند. به‌طور حتم اين افراد در نگارش داستان و رمان نوجوان موفق هستند. حوزه ادبيات داستاني نوجوان بخشي براي ورود به عرصه نويسندگي حرفه‌اي نيست. كار در عرصه داستان نوجوان مشكل است اما ناممكن نيست.

  • خلاصي از محدوديت موضوعي

به گفته نويسنده رمان «اي كاش گل سرخ نبود»، مضاميني ازجمله مسائل و رويدادهاي سال‌هاي قبل از انقلاب، روزهاي پيروزي انقلاب و پس از آن تا امروز (دفاع‌مقدس، كودتاي نوژه، حادثه طبس، درگيري‌هاي كردستان، منافقين، فتنه‌ها و ترورها)، استكبارستيزي، هويت ملي، تأثير انقلاب در منطقه و كشورهاي اسلامي و موج بيداري اسلامي، فرصت‌هاي پيش رو و به‌دست‌آمده در حوزه‌هاي اجتماعي، سياسي، اقتصادي و فرهنگي و... در اين دوره مورد نظر بوده و تلاش شده در چند سال اخير داستان انقلاب از محدوديت‌هاي موضوعي نجات يابد و در ارزيابي آثار تنها مقطع انقلاب در نظر گرفته نشود.

آرمين كه كتاب «بوي خاك» را هم در كارنامه نويسندگي خود دارد، با عنوان اين مطلب كه در نهمين دوره جشنواره داستان انقلاب كتاب‌هاي چاپ اول سال 95مورد داوري قرار مي‌گيرند، از داوري و ارزيابي كتاب‌هاي چاپ‌نشده هم خبر مي‌دهد و مي‌گويد: آثاري كه مرتبط با داستان انقلاب هستند اما هنوز چاپ نشده‌اند هم مورد ارزيابي داوران ما قرار مي‌گيرند و درصورت برگزيده شدن اين آثار، از چاپ كتاب‌ها حمايت خواهيم كرد.

  • به نام و ياد نويسنده فقيد

جوايز برگزيدگان جشنواره داستان انقلاب به نام مرحوم اميرحسين فردي اهدا مي‌شود كه نامي معتبر و بسيار محبوب در عرصه داستان انقلاب است و ياد و نام او در اين سال‌هاي فقدان همواره گرامي داشته مي‌شود. هر بخش 3برگزيده خواهد داشت كه بيشترين جايزه نقدي به برگزيدگان بخش رمان بزرگسال تعلق مي‌گيرد. مراسم معرفي برگزيدگان نهمين دوره يكشنبه 20فروردين ساعت 17:30در تالار سوره حوزه هنري برگزار مي‌شود.