به گفته «ليلا نظري» سخنگوي شركت كنترل كيفيت هواي تهران، ديروز 14فروردين شاخص كيفيت هواي ايستگاههاي پايتخت روي عدد 50 و هواي سالم بود. آنگونه كه نظري گفته، سال گذشته تعداد روزهاي هواي سالم درمجموع 366روز به عدد 16رسيد و عدد سال جديد نشان ميدهد طي 2هفته گذشته از سال96، به اندازه نيمي از روزهاي پاك سال گذشته، هوا پاك بوده است. فقدان خودروهاي آلاينده كه هنوز در خيابانها بهصورت جدي تردد خود را آغاز نكردهاند از يك سو و باد و بارشهاي اخير مهمترين علل افزايش كيفيت هوا در سال96 بوده است.
- پيشبيني كيفيت هواي 15فروردين
براساس نتايج پارامترهاي هواشناسي پيشبيني شده براي ايستگاه مهرآباد، با حاكميت شرايط جوي ناپايدار در روز جاري (سهشنبه)، بارش پراكنده و خفيف تا ساعات ابتدايي روز ادامه داشته و بهتدريج در طول روز از ميزان ناپايداري جوي كاسته خواهد شد و تنها در برخي ساعات وزش باد مؤثر پيشبيني ميشود. اين شرايط كم و بيش براي روز چهارشنبه ادامه خواهد داشت. همچنين دما طي دو روز آينده افزايش نسبي خواهد يافت. نتايج پيشبيني كيفيت هوا نيز نشانگر برقراري شرايط كيفي هواي سالم در روز جاري (سهشنبه) است.
- هواي پاك تهران هم نكته دارد
كيفيت هواي پايتخت كه از ابتداي تعطيلات نوروزي در شرايط سالم و پاك قرار گرفته بود همچنان در وضعيت پاك قرار دارد و اغلب مناطق تهران همچنان وضعيت مناسب و سالمي دارند. اما چه ماجرايي دارد، هواي شهر تهران! همانطور كه آلودگي هواي شهر پرده از نكات خاصي برميدارد، پاك بودنش هم باعث روشن شدن چندين مسئله ميشود.
در شرايط پاك و سالم قرار گرفتن هواي تهران طي 2هفته اخيرقبل از هرچيز بازگوكننده اين مسئله است كه برخلاف اعتقاد برخيها، بلندمرتبهها هيچ نقشي در انباشت آلايندهها ندارند. اينطور كه سازمان هواشناسي اعلام كرده ناپايداري جوي و وزش باد نسبي (وزش باد با سرعت نه چندان زياد) ازجمله علل سالم شدن كيفيت هواي پايتخت از ابتداي بهار 96تاكنون است.
حال اگر بلندمرتبهها مانعي در برابر وزش باد در كل دشت تهران بودند در ايام نوروز نيز همچنان بهعنوان سدي محكم عمل ميكردند، اما وزش باد در جاي جاي شهر حس شد. از طرفي ديگر نكتهاي كه نبايد از آن غافل شد، متهم اصلي آلودگي هوا بهخصوص در شرايط وارونگي دما خودروهاي فرسوده و كاربراتوري، موتورسيكلتهاي آلاينده و ديزليها با سوخت غيراستاندارد هستند كه در روزهاي تعطيلات نوروزي بهواسطه كاهش ترددشان، هواي پايتخت هم اغلب در شرايط سالم وپاك قرار گرفت.
نكته ديگر اينجاست كه اگرچه دستگاههاي سنجش كيفيت هوا و ميانگين شاخصهاي ذرات معلق كمتر از 2.5ميكرون نشان دادند كه كيفيت هواي شهر تهران طي 14روز اخير همچنان در وضعيت سالم و حتي پاك قرار دارد اما بررسي برخي از ذرات آلاينده، واقعيتهاي ديگري را بازگو كرد. يكي از اين واقعيتها به تأثيرات منابع ساكن آلاينده در افزايش آلودگي هواي محدوده اطرافشان برميگردد.
در مناطق 16و 11 كه ايستگاه راهآهن تهران، نيروگاه برق بعثت و ترمينال اتوبوسهاي بينشهري جنوب قرار دارند با افزايش سفرهاي نوروزي، با وجود سالم بودن هوا ولي شاخص آلايندههايي مثل NO2 از حد مجاز فراتر رفت. اين آلاينده بيشتر از منابع ثابت توليد شده و تنها از طريق ايستگاه راهآهن تهران سالانه بيش از 842تن از آن وارد هوا ميشود. در عكس فوق بخاري كه از نيروگاه برق بعثت در هواي سالم تهران در هوا منتشر ميشود كاملا مشخص است؛
عكسي كه از ارتفاعات سوهانك در منطقه يك به ثبت رسيده است. اگرچه در اين نيروگاه اكنون سوخت مازوت مصرف نميشود اما همچنان كاميونهاي مربوط به آن آلودگي بسياري دارند و بخار آب عجيب و غريب آن نيز همچنان جاي سؤال دارد.
در سمت غربي عكس هم آلودگي تزريقي به محلهاي اطراف مشخص است؛ آلودگياي كه بخش اعظمي از آن به كارخانه سيمان شهرري در منطقه 20برميگردد. شايد جالب باشد بدانيد در روزهايي كه شاخص آلودگي هوا در پايتخت مرز اضطرار (150) را رد ميكند يكي از نقاطي كه شاخص آنها به مرز 200ميرسد، شهرري و بهخصوص اطراف اين كارخانه است. براي مشاهده عكس با وضوح بهتر ميتوانيد از نرمافزار همافزاي همشهري استفاده كنيد.