تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۸۶ - ۱۷:۴۲

همشهری آنلاین: راه‌اندازی نخستین مسیر اتوبوس‌های پرسرعت (BRT) روزانه حدود 50 تن از گازهای آلاینده هوا و در نتیجه آلودگی هوای پایتخت را کاهش داده است.

به گزارش روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در پژوهشی تاثیر اجرای طرح BRT بر کاهش آلودگی هوای پایتخت را از طریق میزان تغییر انتشار انواع آلاینده‌های ناشی از منابع متحرک و نیز مقدار تولید آلودگی اتوبوس‌ها به طول 7/18 کیلومتر قبل و بعد از اجرای طرح را مورد ارزیابی قرار داد.

بنابر این گزارش قبل از اجرای طرح BRT تعداد 338 دستگاه اتوبوس روزانه 209 هزار مسافر را در محور میدان آزادی - چهارراه تهرانپارس جابه‌جا می‌کردند درحالی که بعد از اجرای طرح تعداد 250 دستگاه اتوبوس روزانه 289 هزار مسافر را در این محور جا‌به‌جا می‌کنند.

نتیجه پژوهش نشان می‌دهد که افزایش روزانه 80 هزار نفر جابه‌جایی مسافر با اتوبوس در مسیر BRT با این فرض که این تعداد مسافر قبل از اجرای طرح توسط خودروهای سواری با متوسط سرنشین چهارنفر جابه‌جا می‌شدند، باعث کاهش تردد حدود 20 هزار خودروی بنزین‌سوز در این مسیر شده است.

این گزارش حاکی است بر اساس این فرضیه کاهش انتشار ناشی از جابه‌جایی مسافر توسط اتوبوس‌ها بر مبنای 78/0 کیلوگرم در 7/18 کیلومتر مسیر BRT بوده که با احتساب 20 هزار دستگاه خودروی سواری روزانه 15 هزار و 522 کیلوگرم از آلودگی هوای پایتخت کم شده است.

علاوه بر این نتیجه کاهش تعداد اتوبوس‌ها و افزایش سرعت آنها روزانه 34 هزار و 242 کیلوگرم و با احتساب خودروهای سواری فرضیه مذکور در مجموع هر روز حدود 50 تن و به طور دقیق 49 هزار و 764 کیلوگرم از آلودگی هوای تهران کاسته شده است.