تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۸۶ - ۱۳:۰۰

ترجمه نیلوفر قدیری: رویای طولانی صلح در شبه جزیره کره و ایجاد رابطه خوب میان دو کره و همچنین گشوده شدن درهای کره شمالی به روی دنیا، این روزها بیشتر از همیشه به واقعیت نزدیک شده است.

بعد از آغاز شدن روند خلع سلاح هسته‌ای این کشور از ماه گذشته، کره شمالی روابط دیپلماتیک خود را با جمهوری دومنیکن، گواتمالا و امارات از سر گرفته است.

نخست وزیر کره شمالی ماه گذشته در سفری به ویتنام از اصلاحات به شیوه چینی‌ها در این کشور بازدید و استقبال کرد. از همه اینها مهمتر بهبود روابط میان دو کره است که این روزها شاهد تحولات قابل توجهی است. ماه گذشته سران دو کره در پیونگ یانگ دیدار و درباره چگونگی تقویت همکاری‌های خود گفت‌وگو کردند.

تحولات اخیر در شبه جزیره کره،  به ویژه در کشور کره شمالی نشان می‌دهد که مسیر تحقق این رویا فعلا مسیری اقتصادی است. دو کشور تا کنون بر سر انجام چند طرح بزرگ اقتصادی تجاری توافق کرده‌اند. ازجمله آنها توسعه خطوط آهن و قطار میان دو طرف و برقراری خطوط هوایی مستقیم  است.

سرآغاز این مسیر کاهش تنش میان دو کره، سفر کیم دایه جونگ رئیس جمهوری کره جنوبی در اواخر دهه 1990 به کره شمالی بود. رئیس جمهوری کره جنوبی در آن سفر تاریخی سیاست جدیدی را در قبال کره شمالی آغاز کرد که نام آن را سیاست آفتاب تابان گذاشته بود.

مبنای این سیاست همکاری میان دو کشور به جای رویارویی و تنش بود. در دهه گذشته و از زمان شروع این سیاست، بیش از دو میلیون نفر از شهروندان کره جنوبی از کره شمالی دیدار کرده‌اند. این درحالی‌است که در تمام طول 45 سال قبل از آن تنها 2400 نفر از کره شمالی دیدن کرده‌بودند.

اکنون مقامات دو کره به طور مرتب با یکدیگر دیدار می‌کنند. در 10 ماه نخست امسال تجارت میان دو کشور با 23 درصد رشد، به 44/1 میلیارد دلار رسیده است. توافق‌های اجلاس سران پیشرفت‌هایی را در روند همکاری و روابط تجاری و اقتصادی دو کشور ایجاد می‌کند که تا پیش از این بسیار نادر بوده است.

سیاست آفتاب تابان که آغاز کننده آن رهبر کره جنوبی بوده، اکنون بیش از هر کس دیگر برای شرکت‌های بزرگ تجاری کره جنوبی موفقیت به همراه داشته است. این شرکت‌های بزرگ که بعضی، نام‌ و شهرت جهانی دارند، در ماه‌های اخیر با تاسیس دفتر و نمایندگی و کارخانه در کره شمالی از فرصت‌های کاری و اقتصادی این کشور بهره بسیار برده‌اند.

اکنون بیش از 30 شرکت تجاری کره جنوبی در کره شمالی مشغول به کار هستند و بیش از 15 هزار کارگر از کره شمالی را به کار گرفته‌اند. این شرکت‌ها تنها در سال جاری میلادی بیش از 150 میلیون دلار لباس، ساعت و دیگر کالاهای سبک اقتصادی تولید کرده‌اند.

کارشناسان و تحلیلگران در سئول پیش‌بینی می‌کنند که شمار این شرکت‌ها در آینده نزدیک به صدها عدد برسد و آنها تا سال 2010 بیش از 500 هزار نفر را در کره شمالی به کار بگیرند.

کره جنوبی در سال‌های اخیر تحت تاثیر بیم واقع شدن میان ژاپن با فناوری بالا و چین با نیروی کار ارزان، به شدت نگران بازنده شدن در بازار پرشتاب رقابت جهانی بود. اما اکنون کره جنوبی با استفاده از فضای ایجاد شده در کره شمالی می‌تواند با نیروی تازه‌ای خود را از این نگرانی خلاص کند.

حقوق ماهانه کارگران در کره شمالی که سال هاست با قحطی و خشکسالی و شرایط بسیار وخیم اقتصادی دست به گریبان بوده، زیر 100 دلار است. این رقم بسیار کمتر از حقوق و دستمزد کارگران در چین و ویتنام است.

در کره شمالی به تازگی منطقه آزاد اقتصادی به نام کی سانگ به وجود آمده که در آن نظام سرمایه‌داری حاکم است. در کارخانه‌هایی که به تازگی در این منطقه تاسیس شده و با سرعت تمام در حال کار است، هزاران کارگر زن و مرد مشغول به کارند.

قوانینی که در این کارخانه‌‌ها حاکم است با قوانین حاکم در کل کشور کره شمالی کاملاً متفاوت است. دولت پیونگ یانگ هم مخالفتی با این شرایط متفاوت نشان نمی‌دهد.

این منطقه در 70 کیلومتری سئول پایتخت کره جنوبی واقع شده است و به همین دلیل سرمایه‌گذاران و مدیران تجاری و اقتصادی از کره جنوبی قادر به رفت و آمد به این منطقه ویژه اقتصادی هستند.

شرکت‌های بزرگ تجاری کره جنوبی نقش مهم و تعیین‌کننده‌ای در راه اندازی این منطقه ویژه داشته‌اند. این منطقه 5/1 کیلومتر از مرز به شدت تحت کنترل میان 2 کره فاصله دارد. یک حصار سبز رنگ این منطقه را از کره شمالی جدا می‌کند.

کارخانه‌های این منطقه را مدیران اقتصادی کره جنوبی اداره و مدیریت می‌کنند. این منطقه در شهر کی سانگ که پنجمین شهر بزرگ کره شمالی است واقع شده است. هر روز بیش از 20 هزار کارگر به این منطقه می‌آیند تا در کارخانه‌ها مشغول به کار شوند.

این کارگران تحت نظارت و مدیریت 500 مدیر و کارفرما از کره جنوبی، در واقع ارز مورد نیاز دولت کره شمالی را از طریق حقوق و دستمزد خود به دست می‌آورند. این منطقه اقتصادی نمونه‌ای از همکاری موفق اقتصادی میان دو کشور است.

این منطقه در واقع هم به کره شمالی کمک می‌کند و هم به کره جنوبی. به همین دلیل هر دو کشور در راه اندازی و حالا بهره برداری از آن با یکدیگر همکاری می‌کنند. این همکاری استانداردهای زندگی در کره شمالی را بالا می‌برد.

قرار است مساحت این منطقه به زودی گسترش یابد و دو برابر شود و به 660 هکتار برسد. کره جنوبی تصمیم دارد تا سالهای آینده بیش از 55 میلیارد دلار در زیرساخت‌های کره شمالی سرمایه‌گذاری کند.

این زیرساخت‌ها شامل جاده‌ها و خطوط آهن هم می‌شود. به این ترتیب تا سال‌های آینده تعداد مناطق آزاد اقتصادی در کره شمالی بیشتر خواهد شد.

رهبران کره شمالی از چند سال پیش دیدار از مناطق آزاد اقتصادی و تجاری چین را آغاز کرده‌بودند تا با الگوبرداری از این کشور این مناطق را در کره ایجاد کنند. اکنون این الگوبرداری در حال جواب دادن است.

www.spiegel.de
16نوامبر