تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۸۶ - ۱۷:۳۰

گروه بین‌الملل: از 7 سال پیش که انتفاضه فلسطین شروع شد مسئله صلح در خاورمیانه نیز به نقطه صفر میل کرد.

انتفاضه فلسطین فقط چند ماه قبل ا زنشست ایهود باراک نخست‌وزیر وقت اسرائیل، بیل کلینتون رئیس‌جمهوری وقت آمریکا و یاسر عرفات رهبر فقید فلسطین شروع شد.

نشست سه‌جانبه کمپ دیوید دوم با شکست و ناکامی همراه بود و دور جدیدی از خشونت‌ها را موجب شد.

بیم آن می‌رود پس از شکست کنفرانس آناپولیس در مریلند آمریکا نیز چنین شود. دلایل زیادی وجود دارد که کنفرانس نخست‌ رهبری آمریکا هیچ شانسی برای موفقیت و انعقاد قرارداد صلح ندارد.

این کنفرانس فاقد ایده مناسب است و وقتی طرف‌هایی همچون سوریه و حماس در آن شرکت داده نمی‌شوند چگونه می‌توان به آن امید داشت.

و این در حالی است که طرف‌های شرکت‌کننده در کنفرانس به شدت نامحبوب هستند و خود در کشورهایشان با مشکل مشروعیت مردمی مواجه‌اند. میزبان کنفرانس جرج بوش رئیس‌جمهوری آمریکا نه تنها فردی منفور در داخل و خارج آمریکاست، بلکه کاملا به طرفداری از اسرائیل شهرت دارد.

مضافاً اینکه بسیاری معتقدند آن دسته از کشورهای عربی که به کنفرانس دعوت شده‌اند، به دلیل نقش تعیین‌کننده آنان در تشکیل دولت فلسطین (که هدف اعلان شده کنفرانس است) نبوده است، بلکه منظور نوعی ایجاد ائتلاف آمریکایی، اسرائیلی و عربی بر ضد ایران و تحولات مغایر منافع آمریکا در عراق است.

ایهود المرت نخست‌وزیر اسرائیل نیز وضعیت جالبی ندارد. وی به اتهام فساد مالی تحت بازرسی پلیس قرار دارد. نخست‌وزیری است که به اصطلاح قوی‌ترین ارتش خاورمیانه را در مقابله با حزب‌الله لبنان خوار کرده است.

المرت فقط برای این به کاخ نخست‌وزیری اسرائیل رفت و آمد می‌کند که حداقل اعتبار سیاسی اسرائیل پس از شکست در مقابل حزب‌الله پابرجا مانده باشد.

درخواست استعفای المرت، تقریبا رویدادی روزمره در اسرائیل است. مشکل اسرائیل فقط المرت نیست، حتی شهروندان اسرائیلی نیز به آمریکا اعتماد ندارند و از هر 5 نفر 3 نفر معتقدند آناپولیس دستاوردی نخواهد داشت.

در طرف فلسطینی چهره محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان  به هیچ وجه با یاسر عرفات رهبر فقید فلسطینی‌ها قابل مقایسه نیست. وی رهبری تشکیلاتی را بر عهده دارد که از سوی اسرائیل، اروپا و آمریکا حمایت می‌شود و این برای مشروعیت‌زدایی هر رهبر عربی در هر کشوری کافی است.

در حالی که رقیبش اسماعیل هنیه در انتخابات آزاد و صحیح پیروز شده، اما با مخالفت آمریکا، ‌اروپا و اسرائیل مردم غزه حدود 2 سال است که تحریم اقتصادی‌شدیدی را تجربه می‌کنند.

فقدان رهبری سالم، فقدان چهره‌های موثر سیاسی و دلایل غیرواقعی برای نشست آناپولیس، بحث در کنفرانس هفته آینده را مخدوش کرده است.

تحلیلگران معتقدند شاید برنده اصلی نشست آناپولیس خانم رایس باشد. وی می‌تواند مهارت مذاکراتی خود را در این کنفرانس به آزمایش بگذارد و به‌جای عذرخواهی از آنچه آمریکا در خاورمیانه بزرگ مرتکب می‌شود، رایس فرصت لفاظی خواهد یافت.

برچسب‌ها