بطری‌های پلاستیکی، مضرات زیادی هم برای ما و هم برای محیط‌زیست اطراف ما دارند.

از روند تولید آن‌ها گرفته تا خطرهایی که برای طبیعت و... دارند که بارها و بارها درباره‌شان صحبت شده است. اما کنار گذاشتن آن‌ها به‌این راحتی‌ نیست.

از طرفی، ارزان و در دسترسند و در زندگی روزمره زیاد به آن‌ها نیاز پیدا می‌کنیم و از طرف دیگر هنوز جایگزین مناسبی برای آن‌ها پیدا نشده که بتواند هم کارایی داشته باشد و هم ارزان باشد و به تولید انبوه برسد.

برای همین است که اين موضوع، يعني يافتن جايگزيني مناسب براي  بطري پلاستيكي، برای بسیاری از دانشمندان، موضوعی داغ و مهم است و هرساله زمان و هزینه‌ی زیادی صرف آن می‌شود.

به‌تازگی، شرکت دانش‌بنیانی در لندن به نام «اسکیپینگ‌راکس» (Skipping Rocks) اقدام به تولید بطری‌هایی برای آب و دیگر نوشیدنی‌ها کرده که به جای پلاستیک، از مواد طبیعی ساخته شده‌اند که می‌شود آن‌ها را خورد!

این بطری‌ها از گیاهان و عصاره‌ي جلبک دریایی ساخته شده‌اند و به گفته‌ي شرکت سازنده‌ی آن، در فرآیند ساخت آن پنج برابر کم‌تر از بطری‌های معمولی گاز دی‌اکسیدکربن (CO2)تولید می‌شود.

از طرفی هزینه‌ی تولید آن‌ها هم از پلاستیک کم‌تر است و مهم‌تر از همه‌ي این‌ها، نسبت به بطری‌های معمولی، هم برای ما و هم برای محیط‌زیست سالم‌ترند؛ چون دیگر بطری‌ای در کار نیست.

حال باید منتظر بمانیم تا ببینم آیا این محصول به تولید و مصرف همگانی می‌رسد یا هم‌چون بشقاب‌های خوردنی و سازگار با محیط زیستی که سال 2014 ميلادي به‌همت یک زوج بلژیکی تولید شد، صرفاً در حد توليد چند نمونه باقی می‌ماند؟