تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۰۸

مسعود کوثری: ماه ما گذشت. ماهی که در آن برای دست یافتن به ریاست‌جمهوری و یا کرسی‌های شورا به رقابت پرداختیم.

 هر‌يك از ما، در هر طرف اين رقابت كه بوديم، خطاهاي اخلاقي مرتكب شديم؛ غيبت كرديم، دروغ بافتيم، گمان بد برديم و از اين دست تا دلت بخواهد.

خلاصه تا مي‌توانستيم ماهي «انساني» داشتيم. روحمان را سنگين كرديم و براي بردن و باختن چيزي كه خودمان هم مي‌دانيم نبايد برايش اخلاق و حق را زير پا بگذاريم، اخلاق و حق را زير پا گذاشتيم. در برابر اين ماه‌هاي زياده انساني، ماهي خدايي لازم است تا اندكي از اين غبار بر روح نشسته را سبك كنيم؛ به خدا باز گرديم و از او طلب بخشش كنيم. خدايي كه فرمانرواي همه ماست و ما را نمي‌بخشد اگر به نام او بر مردم و انسان‌هاي ديگر ظلمي روا داشته باشيم. اين طلب عفو و بخشش البته كه براي همه طرفين درگير در منازعات سياسي واجب‌تر از همه است؛ زيرا همه طرفين درست به نام مردم و دين با طرف ديگر بداخلاقي كردند، غافل از آنكه خداوند هيچ‌كس را كه به نام او بداخلاقي كند، نخواهد بخشيد.

درهرحال، اين ‌ماه گذشت و بايد بپذيريم كه همچنان در هر كجاي اين كشور مشغول به‌كار و خدمت به ديگران هستيم، به‌كار و فعاليت خود مشغول باشيم و خداي را شكر كنيم كه چنين فرصتي در اختيارمان نهاده است. خوب است يادمان باشد در‌ ماه رمضان قرار است لب فرو بنديم و در پوستين خلق نيفتيم و به‌كار خود نظاره كنيم. ماهي است كه مي‌توانيم گوش نفس‌مان را بگيريم و به‌خودمان تذكر دهيم. ماهي است براي تصفيه و نه تسويه. در روز داوري، خداوند به چپ و راست بودن و اينكه در كدام جناح و جبهه سياسي هستيم، كاري ندارد. بايد پاسخگوي اعمالمان براساس معيارهاي او باشيم و نه براساس معيارها و خط‌كشي‌هاي خودمان.

رقابت سختي ميان طرفين درگرفته و به‌نظر مي‌رسد كه هنوز گردوغبارها فرو ننشسته است و به اين زودي‌ها هم فرو نخواهد نشست. اما بدانيم كه از سويي كشورمان در معرض خطر بيگانگان است و از ديگر سو، بايد با خود كنار بياييم. يادمان نرود كه ما از ابتداي انقلاب هم نمي‌خواستيم يك نظام سياسي مبتني بر ارزش‌هاي غربي داشته باشيم و همواره از اينكه ميدان رقابت سياسي كشور تبديل به فضايي سياه و تاريك از خودخواهي و خودپرستي شود، پرهيز داشته‌ايم؛ بنابراين، رمضان، ‌ماه خوبي است براي صاف شدن، براي فراموش كردن و بخشيدن. براي طلب بخشش از خداوند متعال و بهره‌مند‌شدن از ميهماني خدا. اين‌ماه بيش از مردم عادي مجالي براي مديران و مسئولان اداري و سياسي و پيراموني آنان است تا به‌خود بازآيند: تصفيه را شروع كنيم و به تسويه خاتمه دهيم. لبخند خدا در لبخند مردم است.