تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۷

همشهری دو - حجت‌الاسلام دکتر مرتضی جعفرپور: حرکت در هر مسیر مهم و پرفراز و نشیبی به سمت مقصدی مطلوب، مخصوصا وقتی تنها یک‌بار فرصت پیمودن آن وجود داشته باشد و انحراف در آن هم موجب خسارت‌هایی جبران ناپذیر شود، می‌طلبد که نقشه راهی دقیق برای چگونه پیمودن آن مسیر وجود داشته باشد و صد البته بهتر آن است که از راهنمایی آگاه به راه و نقشه راه در تمام مسیر بهره برده شود.

اميرالمومنين حضرت علي(ع) علاوه بر آنكه با تلمذ در محضر رسول خوبي‌ها مسير حق را به روشني آموخت، خود مظهر حق شد و مزين به اين توصيف كه علي‌مع‌الحق، و الحق‌مع‌علي. از اين روي، تبلور واقعي و تمام عيار راه مستقيم و نقشه پيمودن اين راه مستقيم را در رفتار و گفتار آن حضرت مي‌توان به نظاره نشست.در حكمت ۱۱۳ نهج البلاغه شريف، حضرت امير با برشمردن ۱۸ شاخص فكري، اعتقادي و عملي، ساختار حركت در راه مستقيم براي رسيدن به كمال حق را ترسيم كرده‌اند.

چه زيباست در اين ماه ضيافت الهي همت كنيم و با اقتدا به حضرت امير و نقشه راه قرار دادن اين كلمات نوراني، به اخلاق نيك، خردمندي، تفكر، ادب در برخورد‌ها، قناعت به رزق حلال و... مزين شويم. در اين گفتار شريف، حضرت مي‌فرمايند: هيچ مالي از عقل و خرد سودمندتر نيست، هيچ تنهايي‌اي ترسناك‌تر از خود‌پسندي نيست، هيچ خردي چون باتدبير انديشيدن، و هيچ بزرگواري‌اي همچون تقوا و خودنگهداري نيست.هيچ همنشيني چون خوي نيكو و هيچ ميراثي همچون ادب و هيچ راهبري چون توفيق الهي و با عنايت خدا همراه بودن نيست.

هيچ تجارتي مثل كردارنيك ورزيدن و هيچ سودي چون ثواب اندوختن و هيچ پارسايي‌اي همچون باز ايستادن هنگام ندانستن احكام نيست. هيچ زهدي چون نخواستن حرام و هيچ دانشي همچون به تفكر پرداختن و هيچ عبادتي مانند اداي واجب‌ها و هيچ ايماني مثل شكيبايي و هيچ حَسَبي چون فروتني و هيچ شرفي چون دانايي و هيچ عزتي چون بردبار بودن نيست. حالا در اين لحظات ناب و طلايي‌ماه خدا، به اين نقشه راه نگاهي عميق بيندازيم و ببينيم كجاي كاريم. اين ايام بهترين فرصت است و فرصت جبران به اين راحتي‌ها فراهم نخواهد شد.