سازمان ملل متحد خواستار ارائه سهمی منصفانه و کامل از جامعه و موفقیت‌های آن به یک میلیارد و 200 میلیون جوان سراسر جهان شد.

سازمان ملل متحد، جوانان را شرکای متعهد و ارزشمندی دانست که در تلاش‌های جهانی برای دستیابی به اهداف توسعه هزاره شامل، رسیدن به  کاهش فقر و گرسنگی به نصف تا سال 2015 و مبارزه با بیماری ایدز و ویروس آن جزو پیشگامان هستند.

ازمان ملل متحد عنوان کرد: جوانان ایده‌های تازه و افکار مبتکرانه‌ای برای ملاحظات دیرینه توسعه ارائه می‌دهند و در نیمه راه مسابقه دستیابی به اهداف توسعه هزاره،ما بیش از هر زمان دیگری نیازمند مشارکت جوانان هستیم و توان و آرمان‌گرایی‌های آنان می‌تواند، جامعه جهانی را در حل مشکلات و دستیابی کامل و به موقع به اهداف توسعه‌ای سازمان کمک کند و دولت‌ها باید حمایت‌های مالی، آموزشی و فنی ارائه شده به جوانان را افزایش دهند و به آنان کمک کنند تا با توان بالقوه خود آشنا شوند.

سازمان ملل متحد اعلام کرد: در بسیاری از نقاط جهان، جوانان در حاشیه‌اند و نادیده انگاشته می‌شوند، آنان به‌عنوان گروهی که سطوح نامتجانس، فقر و بیکاری را تجربه می‌کنند 3 برابر بزرگسالان در معرض بیکاری قرار دارند در واقع در حالی که جوانان یک چهارم نیروی کار جهان را تشکیل می‌دهند، تقریبا نیمی از بیکاران جهان نیز هستند.