تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۸

همشهری دو - محمدعلی شاطری: آرزوی عروس شدن دخترها، از آن آرزوهایی است که هر پدر و مادری حتی از همان روزهای اول به‌دنیا آمدن ریحانه‌های بهشتی خانه در دل می‌پروراند.

هر پدر و مادري دوست دارد نازدانه‌اش را در لباس زيباي عروسي ببيند و تا مرزهاي خوشبختي بدرقه كند. واقعيت اما اين است كه به جز آرزوي خوشبختي و رؤياهاي زيبا داشتن براي دختران، كارهاي ديگري هم هست كه شما به‌عنوان پدر و مادر بايد انجام دهيد تا به دختر دلبندتان براي تبديل شدن به عروس خوشبخت خانه و يك همسر خوب و ايده‌آل كمك كنيد؛ كارهايي كه از اواخر سنين كودكي و اوايل نوجواني بايد انجام دهيد و مدنظر داشته باشيد. در اين مطلب سعي كرده‌ايم اين موارد را مرور كنيم. با ما همراه باشيد.

  • رابطه پدر- دختري؛ زيربناي همه‌‌چيز

به جرأت مي‌توان گفت رابطه پدران و دختران در خانواده و از آغاز تولد تا بلوغ و نوجواني يكي از مهم‌ترين مواردي است كه زندگي عاطفي و هيجاني آينده فرزند شما را مي‌سازد. تحقيقات روانشناسي نشان داده رابطه نزديك، صميمي و عاطفي ميان پدر و دختر، علاوه بر اينكه دختران را از لحاظ عاطفي و احساسي تأمين مي‌كند و باعث واكسينه شدن در برابر بسياري از آسيب‌هاي دوران نوجواني و جواني مانند رابطه نامناسب با جنس مخالف و فريب خوردن‌هاي احساسي و عاطفي مي‌شود، زيربناي عاطفي آنها را هم نسبت به عموم مردان و به‌خصوص نسبت به همسر آينده شكل مي‌دهد. پدران همچنين به‌عنوان الگويي از مرد ايده‌آل، ذهنيت دختران را نسبت به مرد ايده‌آل و همسر مناسب تشكيل مي‌دهند. اينكه با دخترتان صميمي باشيد، صحبت‌هاي دو نفره و خصوصي داشته باشيد، گردش‌ها و پياده‌ر‌وي‌هاي پدر- دختري برويد و حتي گاهي او را نوازش كنيد و از زيبايي هايش تعريف كنيد، همه از مواردي است كه باعث مي‌شود دختري را تربيت كنيد كه علاوه بر احساس تأمين عاطفي كافي از طرف پدر، آمادگي ابراز و دريافت محبت نسبت به مرد آينده زندگي‌اش را داشته باشد.

  • الگوي عاطفي پدر و مادر

موضوع ديگري كه اهميت بسزايي در تشكيل الگوي عاطفي فرزندان و به‌خصوص دختران خانواده دارد موضوع رابطه عاطفي و ابراز محبت ميان پدر و مادر در خانه است. اينكه قديمي‌ها در رابطه با ارزيابي دختران ضرب‌المثلي داشتند كه مي‌گفت: «مادر را ببين و دختر را بگير» كاملا از روي حساب و كتاب بوده است. فرزندان در خانواده به‌صورت غيرمستقيم همه‌‌چيز را از پدر و مادر ياد مي‌گيرند و با وجود همه تفاوت‌هاي نسلي و پيشرفت‌ها، عملا انساني بسيار شبيه به پدر و مادرشان مي‌شوند. حالا در چنين فضايي اينكه شما چگونه به همسرتان ابراز علاقه مي‌كنيد، چطور صحبت مي‌كنيد، چطور ابراز محبت و عشق مي‌كنيد و در يك كلام رابطه عاطفي‌تان با همسرتان به چه شكلي است، به‌صورت مستقيم در ساختن الگوي ذهني دخترتان از آينده زندگي و روابط زناشويي تأثير خواهد گذاشت. دقت كنيد به هيچ‌وجه قرار نيست رابطه‌هاي جسمي و جنسي به فرزندان بازتاب داده شود اما فرزندان بايد نمونه‌هاي ابراز علاقه شما و همسرتان را در خانواده ببينند تا ياد بگيرند. احترام به شخصيت و صحبت همسر، بوسيدن‌هاي معمول هنگام ورود و خروج از خانه يا پس از مدتي دورماندن پدر و مادر از يكديگر، ابراز علاقه‌هاي كلامي، هديه گرفتن‌هاي همسرانه، توجه و مراقبت هنگام بيماري و ديگر نمودهاي ابراز علاقه ميان شما و همسرتان، آينده عاطفي دختركتان را در رابطه با همسرش شكل مي‌دهد.

  • تربيت خانه‌داراني كوچك

هرچند در سال‌هاي اخير با الگوگيري از فرهنگ نامناسب غربي، ايفاي وظيفه مديريت خانه و خانه‌داري تاحدي كمرنگ شده اما به جرأت مي‌توان گفت يكي از مواردي كه در موفقيت زندگي آينده دخترتان به‌عنوان همسر نقش دارد آموزش خانه‌داري و ايفاي نقش او به‌عنوان مدير امور داخلي خانه است. شما بايد از همان سال‌هاي اواخر كودكي و حتي زودتر با اهميت‌دادن به بازي‌هايي مثل خاله‌بازي نقش خانه‌داري را در فرزندتان تقويت كنيد. با شروع شدن دوره بلوغ و نوجواني نيز با تقسيم وظايف در خانه و سپردن برخي مسئوليت‌ها به او، دخترتان را براي آينده آماده كنيد. هرچند آموزش نكات خانه‌داري و پخت‌وپز و نظافت و فوت و فن‌هاي آشپزي و... توسط شما وظيفه‌اي مهم است و اهميت بالايي دارد اما مهم‌تر از آن اين است كه شما مسئوليت‌پذيري و احساس مسئوليت در رابطه با امورخانه را به فرزندتان ياد بدهيد. بهترين راه براي انتقال اين مفاهيم هم اين است كه به‌صورت عملي و با ديدن رفتار و گفتار شما، مسئول مديريت امور داخل خانه، مراقبت از بچه‌ها، پخت‌وپز، نظافت و زيبايي منزل را خانم خانه بداند و در هر شرايطي اين مسئوليت را برعهده خود بداند. اين البته منافاتي با ايفاي نقش‌هاي اجتماعي او ندارد اما بايد ياد بگيرد كه خانه‌داري و مديريت امور خانه براي او به‌عنوان خانم خانه بر ديگر نقش‌ها اولويت دارد.

  • مادراني مومن براي نسل آينده

نقش مادر در خانواده به‌عنوان كسي كه معمولا ساعات بيشتري را با فرزندان سپري مي‌كند و رابطه عاطفي و نزديكي با بچه‌ها دارد در انتقال مفاهيم ديني و تربيت نسلي مومن و معتقد، منحصر به‌فرد است. شما با توجه به مفاهيم اعتقادي و ديني در تربيت دخترتان علاوه بر اينكه زندگي اعتقادي آينده او را مي‌سازيد در واقع زندگي اعتقادي نسل بعدي فرزندان اين مرز وبوم را هم تضمين مي‌كنيد. توجه به حجاب و تبيين مباني آن، بزرگداشت مناسبت‌هاي مذهبي از قبيل اعياد و عزاداري‌ها، شركت در برنامه‌هاي مذهبي و مكان‌هاي مذهبي و زيارتي، دقت در روابط دختران با جنس مخالف و رعايت احكام شرعي، كارهايي است كه شما براي تربيت مادري مومن براي نسل آينده مي‌توانيد انجام دهيد.

  • زن‌سالاري، مردسالاري يا كودك سالاري

سال‌هاي خيلي دور در اين كشور مردها همه‌كاره زندگي‌ها بودند و اغلب همه تصميم‌ها را خودشان به‌تنهايي مي‌گرفتند و حتي گاهي به ديگر اعضاي خانواده ظلم مي‌كردند. در سال‌هاي اخير اما به جبران آن دوره افراط گذشته، دوره‌اي تفريطي به‌وجود آمد و خانم‌ها سعي كردند همه‌كاره زندگي شوند و تصميم‌ها به خواست آنها در خانواده صورت بگيرد. اين جديدترها هم كه ظاهرا فرزندان همه‌‌چيز را در اختيار گرفته‌اند و با روش‌هاي مخصوص به‌خود پدر و مادرها را كنترل مي‌كنند. براي تشكيل يك خانواده سالم اما مهم است كه شما به فرزندتان الگوي خانواده سالم و موفق را آموزش بدهيد. الگوي موفق خانواده سالم، خانواده‌اي است كه اعضاي آن با يكديگر صحبت مي‌كنند و نظراتشان را مي‌گويند و در آخر معمولا پدر خانواده با توجه به‌نظرات افراد خانواده و براساس صلاح كل خانواده تصميم نهايي را مي‌گيرد. همانند همه نكات تربيتي ديگر اين مورد را هم شما با رفتار و عملتان نسبت به همسر و خانواده مي‌توانيد به فرزندتان ياد بدهيد.

  • همسراني نيم‌من تربيت كنيد

بزرگي مي‌گفت اگر آدم‌ها ياد بگيرند كه در زندگي به جاي «من» بودن، «نيم‌من» باشند و در روابط خانوادگي به‌جاي اينكه دو تا «من» در مقابل هم قرار بگيرند دو «نيم‌من» باشند كه در كنار هم قرار مي‌گيرند، همه‌‌چيز در زندگي به خوبي پيش مي‌رود و هر مشكلي در كنار يكديگر حل مي‌شود. متأسفانه اما در دنياي اين روزهاي زندگي‌هاي مدرن، اكثرا افراد يادشان مي‌رود كه بايد سهم و حقي هم براي طرف مقابلشان قائل باشند و همين باعث بسياري درگيري‌ها مي‌شود. اينكه با رفتار و عملتان نسبت به همسرتان و هنگام اختلافات يا مواقع سخت و حساس، به دختركتان ياد بدهيد كه در زندگي سهم طرف مقابل را هم رعايت كند و مراعات او را بكند و اهل لجبازي و يكدندگي نباشد، كاري سخت اما ممكن است و اثرات زيبايي در زندگي خودتان هم خواهد گذاشت. امتحان كنيد.