همشهری آنلاین: شمارش آرای انتخابات پارلمانی استرالیا ساعاتی پس از پایان این انتخابات در روز 25 نوامبر آغاز شد.

به گزارش بی بی سی، در این انتخابات سرنوشت جان هوارد نخست وزیر کنونی استرالیا از حزب لیبرال  پس از 11 سال مشخص می‌شود. اما نتایج نظر سنجی‌ها حکایت از آن دارند که جان هوارد نمی تواند برای پنجمین بار به مقام نخست وزیری استرالیا برسد و کوین رود رهبر حزب کاگر این کشور به احتمال زیاد در اانتخابات پیروز خواهد شد.

حزب کارگر برای کسب اکثریت در پارلمان استرالیا به 16 کرسی نیاز دارد. انتظار می‌رود نتایج اولیه انتخابات پارلمانی استرالیا تا ساعاتی دیگر اعلام شود.

گفته می‌شود مردم استرالیا از دوران زمامداری 11 ساله جان هوارد خسته شده‌اند و اصلاحات وی در زمینه محل اشتغال سبب شده است، تا طبقه کارگر که پیشتر از این از اصلی ترین حامیان وی بوده‌اند از وی روی گردانند. تحلیل گران سیاسی همچنین همراهی استرالیا با آمریکا در جنگ علیه عراق و مخالفت با خروج نیرو‌های استرالیایی از این کشور را از دلایل شکست احتمالی جان هوارد در انتخابات ذکر کرده‌اند.

براساس آمارها 13.5 میلیون نفر از جمعیت 21 میلیونی استرالیا برای شرکت در انتخابات پارلمانی ثبت نام کرده بودند. رای دهندگان در این انتخابات برای گزینش 150 نماینده مجلس سفلای نمایندگان و 40 کرسی از 76 کرسی مجلس علیا و یا سنای استرالیا به پای صندوق‌های رای رای رفته بودند.

محور تبلیغات انتخاباتی دو حزب اصلی لیبرال و کارگر بر اقتصاد، محیط زیست و جنگ در عراق تمرکز داشت.