تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۱

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد‌مخدر از وجود ۲ میلیون و ۸۰۲ هزار معتاد در کشور خبر داد.

پرويز افشار با اشاره به امحاي 160تن مواد و ادوات استعمال مواد‌مخدر به مناسبت سالروز جهاني مبارزه با مواد‌مخدر گفت: اين مراسم در استان‌هاي سيستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و آذربايجان‌شرقي و... برگزار مي‌شود.رئيس كارگروه كاهش تقاضاي ستاد مبارزه با مواد‌مخدر درخصوص آخرين آمار مربوط به شيوع اعتياد در كشور گفت: آخرين آماري كه در اين زمينه در دست داشتيم، مربوط به سال90 بود كه براساس آن يك ميليون و 325هزار فرد در كشور گرفتار اعتياد بودند اما با تغيير الگوي مصرف موادمخدر و تغيير جنسيت مصرف‌كنندگان مواد نيازمند به‌روزرساني آمار هستيم.

به گفته وي، امسال آمار‌گيري درخصوص شيوع‌شناسي مواد‌مخدر با نمونه آماري 60هزار نفري در مراكز استان‌ها و شهرها انجام شد كه براساس نتايج اين شيوع‌شناسي ميزان شيوع مواد‌مخدر در كشور 5.3 محاسبه شد كه اين آمار بين افراد 15تا 62ساله كشور انجام گرفت. افشار تأكيد كرد: رقم نهايي معتادان در كشور نشان مي‌دهد كه رشد چنداني در مصرف مواد‌مخدر نداشته‌ايم و با توجه به رشدجمعيت كشور با كاهش اين تعداد هم روبه‌رو بوده‌ايم.

سخنگوي ستاد مبارزه با مواد‌مخدر درخصوص آمار فوتي‌هاي ناشي از مصرف مواد‌مخدر نيز گفت: در سال گذشته 3هزار و 190نفر به‌دليل مصرف مواد‌مخدر و يا مسموميت جان خود را از دست داده‌اند كه از اين تعداد 343نفر زن بوده‌اند. همچنين يك هزار و 882نفر از اين افراد به‌دليل مسموميت حاد فوت كرده‌اند.

  • زنگ خطر شيوع مصرف روانگردان‌ها

رئيس كارگروه كاهش تقاضاي ستاد مبارزه با مواد‌مخدر با هشدار نسبت به افزايش مصرف روانگردان‌ها نيز گفت: مرگ‌ومير مصرف‌كنندگان اين مواد 8.6درصد رشد داشته است. وي با اشاره به آمار دانش‌آموزان معتاد در كشور نيز گفت: در كشور ۳ هزار و ۶۰۰ دانش‌آموز پرخطر و در معرض خطر شناسايي شده‌اند كه بحث‌هاي مشاوره‌اي براي اين دانش‌آموزان انجام شده است.

  • پرمصرف‌ترين مواد‌مخدر

افشار درباره تغيير الگوي مصرف موادمخدر در كشور نيز گفت: ترياك، شيره ترياك و شيشه با شيوع بالا جزو مواد‌مخدر پرمصرف در كشور هستند. حشيش و تركيبات آن، شامل علف، گل و ماري‌جوانا با ۱۱.۹ درصد و هروئين افشرده با ۱۰.۶ درصد در مقام بعدي مصرف قرار دارند. مصرف شيشه نيز با افت ۸.۱ درصدي در رتبه سوم قرار دارد.

  • اختصاص بودجه به بيمه معتادان

بيمه معتادان موضوع ديگري بود كه افشار به آن اشاره كرد و گفت: امسال ۷۹ ميليارد تومان براي بيمه معتادان درنظر گرفته شده و اين موضوع به معاون وزارت رفاه ابلاغ شده است و اميدواريم شاهد اتفاقات خوبي در زمينه بيمه معتادان باشيم.