با سيدرحمتالله سجادي طراح نقشه فرش همصحبت شدهايم. سجادي، از راه و چاه كار، چالشهاي اين هنر و وضعيت كنوني فرش ايراني در بازارهاي جهاني ميگويد.
- چه شد كه سراغ چنين كاري رفتيد؟
در خانوادهاي اهل هنر متولد شدم. خانواده ما همگي خط خوشي داشتند. نخستين هنري هم كه به آن جذب شدم، خوشنويسي بود كه آن را از برادرم ياد گرفتم. مدتي بعد به تذهيب روي آوردم. پس از آن در سال ۱۳۷۰ وارد دانشگاه هنر و رشته صنايعدستي شدم. در طول تحصيل در اين رشته، بايد كارگاههاي مختلفي را ميگذرانديم كه ازجمله آنها كارگاههاي طراحي سنتي بود. من بهطور تخصصي طراحي سنتي با گرايش فرش را انتخاب كردم و به سمت آن رفتم. از سال ۱۳۷۳ كارم را در اين حرفه شروع كردم. در آن سال در يك گالري فرش مشغول بهكار شدم. آنجا زيرنظر يكي از اساتيد كه كار فرشهاي دستباف نفيس را انجام ميداد، بودم. از كارهايي كه در آن مدت انجام داديم و مورد توجه قرار گرفت، طراحي براي بافت فرش براساس شاهنامه بايسنقري بود كه هماكنون در موزه فرش است.
- در اين كار با چه چالشهايي روبهرو بودهايد؟
يكي از مشكلات اين نوع كارها در كشورمان، نبود حق كپيرايت است. اگر اين مورد رعايت شود ميتوان گفت تمام هنرها ارزش حقيقي خود را پيدا ميكنند. فرض كنيد يك طراح چندماه براي يك طرح زحمت ميكشد تا آن را ارائه دهد، كافي است كسي از روي آن عكسي بگيرد يا بهنحوي به آن دسترسي پيدا كند، بهراحتي ميتواند از روي آن نقشه كپي كرده و در واقع ثمره كار آن طراح را بدون هيچ دغدغهاي تصاحب كند. اين موضوع در طراحي فرش بسيار زياد ديده ميشود و با اين روند، نفعي به طراح و خالق واقعي آن اثر نميرسد. هر چند در ۲ سال اخير كارهايي براي اين موضوع انجام شده و حتي بعضي از طراحان طرحهاي خود را ثبت هم كردهاند اما زمان زيادي لازم است تا جابيفتد و پيگيريهاي قانوني مورد نياز آن انجام شود زيرا متأسفانه هيچ ارگان مسئولي در اينباره وجود ندارد كه بتوان مستقيما به آن مراجعه كرد.
- آيا براي يادگيري اين حرفه به تحصيلات آكادميك نياز است؟
نه لزوما، هماكنون كلاسهايي براي آموزش طراحي نقشه فرش وجود دارد كه ميتوان با شركت در آنها از مبتدي تا پيشرفته اين هنر را فراگرفت. پس از آن بايد در دورههاي كامپيوتري آن شركت كنند تا بتوانند آن طرحها را در كامپيوتر تكميل كنند. دورهها تقريبا حدود ۲ سال است. اما بهنظر من كارهاي هنري به ممارست و پشتكار و سليقه فرد بستگي دارد. ممكن است اين مدت براي كسي تا ۳ سال يا بيشتر طول بكشد اما فردي ديگر در طول يك سال هم راه بيفتد. بايد توجه كرد كسي كه وارد اين رشته ميشود لازمهاش اين است كه حوصله كافي داشتهباشد و ذوق آن را در خود حس كند.
- براي كار در اين حوزه بايد جذب چه بازاري شد؟
اگر كسي بخواهد بهطور مستقل در اين هنر كاركند به تجربه نياز دارد. براي مثال بايد مدتي را در دفاتر طراحي فرش مشغول شود تا تجربيات لازم را كسب كند. علاوه بر اين، در تهران و بعضي از شهرستانها، مراكز طراحي فرش خصوصي وجود دارد و ميتوان براي كار به آنها مراجعه كرد. همچنين مركز شركت ملي فرش و سازمان صنايعدستي مراكزي را براي كار در اين رشته دارند. اما بايد گفت هماكنون امكان كار در شركتهاي خصوصي بيشتر است. افرادي كه تجربه لازم را ندارند جذب اين شركتها ميشوند. همچنين ما افرادي را در شركتمان ميپذيريم؛ آنها ميتوانند درعين كسب درآمد، مشكلات كارشان را با راهنمايي ما رفع كنند. البته معمولا كسي كه در اين شركتها پذيرفته ميشود حداقل بايد ۲سال در اين حيطه فعاليت كرده باشد؛ به اين معني كه تمام طرح گلها را بشناسد يا بر نحوه طراحي با كامپيوتر تا حدي مسلط باشد اما جزئيات را حين كار ياد ميگيرد.
- طراحي نقشه فرش را به چه صورت انجام ميدهيد؟
اگر كاري سفارشي باشد، ابتدا مشتري، مقدمهاي از آنچه مدنظر دارد براي ما ميگويد، فاكتورهايي مثل نقشه منطقه مورد نظرش مثل اصفهان يا قم و... و نيز رنگ دلخواه. حتي ممكن است در يك عكس نقشه فرشي را به ما نشان دهد و مشابه آن را با كمي تغييرات بخواهد كه ما با توجه به خواستههاي او كار طراحي را انجام خواهيم داد. اما زماني كه ميخواهيم كارهاي نو انجام دهيم، طراحي از ذهن ما نشأت ميگيرد. كارهاي هنري معمولا تأثيرپذير هستند؛ براي مثال ديدن قاليهايي از مناطق مختلف روي طراحي اثر ميگذارند. گاهي ممكن است عنصري را كه در يك كار جذبم كرده در كاري كه نقشه آن مربوط به منطقه ديگري است استفاده كنم. لازم است بگويم هماكنون طراحي نقشه فرش به اندازه گذشته تابع منطقهبندي نيست. بهعلت ارتباطات زياد بين مناطق مختلف ايران، قالبها كمي تغيير كرده؛ البته قالبهاي قديمي هنوز اجرا ميشوند. ما هم از يكسري قالب خاص مثل حاشيه، ترنج و... پيروي ميكنيم اما در طراحي امروز سعي بر اين است كه كمي اين عناصر را دستكاري كرده و جابهجا كنيم؛ مثلا ترنج را با فرمهاي جديد ارائه دهيم. درواقع نقشه فرش بايد در عين حفظ اصالت چهارچوب كلي بهعنوان يك طرح نو خودش را نشان دهد. بازار مشتاق طرحهاي جديد است. بسياري از چهارچوبهاي قديمي حفظ ميشود اما ما طراحان، نحوه ارائه و قالبهاي آنها رابا توجه به فكر خود و چيزهايي كه از آنها الهام گرفتهايم، تغيير ميدهيم.
- طراحان نقشه بيشتر جذب فرشهاي دستباف ميشوند يا ماشيني؟
متأسفانه امروز طراحي براي فرش دستباف كمي ضعيف شده و بيشتر طراحان به طراحي فرشهاي ماشيني روي آوردهاند. بايد گفت هماكنون اين فرشهاي ماشيني هستند كه طراحان را سرپا نگهداشتهاند. علت اين است كه طراحي فرش دستباف با درنظرداشتن هزينههاي آن ممكن است براي بافنده فرش مقرون بهصرفه نباشد، با توجه به اينكه امكان دارد از روي يك نقشه تنها چند تخته فرش بافته شود اما از يك طرح فرش ماشيني ممكن است هزاران تخته ببافند. در ضمن هماكنون تنوع طرحهاي فرش ماشيني بسيار زياد است. تكنولوژيهاي روز باعث شده شانه فرشهاي ماشيني هم بسيار ريز شوند و تعداد گرههاي آنها به ۱۲۰۰ در يك متر برسد كه معادل 84رج فرش دستباف است. چون سفارش براي طراحي فرشهاي دستباف كمترشده طراحان هم بهسمت طراحي براي فرشهاي ماشيني رفتهاند. از سوي ديگر چون تا حد زيادي بازار جهاني و صادرات فرش دستباف ما در دست كشورهاي رقيب افتاده به كاهش تقاضا براي بافت فرش دستباف دامن زدهاست.
- چرا صادرات فرش ايراني كم شده؟
هنوز هم كيفيت فرش ايراني حرف اول را در بازار جهاني ميزند اما در قيمت و شرايط صادرات هم بايد بتواند رقابت كند. بازارهاي رقيب ما كشورهايي مثل چين، هند و نپال و... هستند؛ كشورهاي پرجمعيتي كه نيروي كارشان ارزانتر است. از طرفي كوتاهيهايي كه قبلا صورتگرفته باعثشده بسياري از طرح نقشههاي ما در دسترس بافندگان اين كشورها قرار بگيرد، بهطوري كه هماكنون ممكن است در چين طرح قالي اصفهان ما را ببافند. در واقع آنها طرح سنتي فرشهاي ما را گرفته و شبيه آنها را با رجشمار پايينتر و قيمت ارزانتر توليد ميكنند. هرچند كيفيت آنها به پاي فرشهاي ما نميرسد اما چون به فرش ايراني شباهت دارند، توانستهاند بخشي از بازارهاي ما را تصاحب كنند. علاوه بر اين، قيمت تمامشده كار آنها ارزانتر از ماست، زيرا مواد مصرفيشان ارزانتر بوده و شرايط صادرات هم براي آنها راحتتر است، همچنين از طرف دولتها حمايت ميشوند. ناگفته نماند كه با توجه به تحريمهايي كه وجود داشته ما امكان صادرات به برخي كشورها را نداشتيم كه اين هم ميتواند دليل مهمي براي ازدستدادن بازار جهاني باشد، هر چند هماكنون كمي رونق گرفته اما بايد گفت صادرات فرش در ايران به حمايت نياز دارد تا دوباره بتواند جايگاه خود را پس بگيرد.