همشهری آنلاین: همزمان با آغاز اجلاس سران گروه بیست در آلمان، تظاهرات و درگیری‌ها در شهر هامبورگ و آتش زدن خودروهای پلیس در حاشیه این اجلاس ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از برلین ؛ سران بیست کشور اقتصادی در نشست هامبورگ با اعتراض مردم آلمان استقبال شدند.

خبرگزاری فرانسه از هامبورگ، پلیس آلمان روز جمعه از درگیری‌های جدید در شهر هامبورگ در حاشیه اجلاس گروه 20 و آتش زدن چند خودروی پلیس خبر داد.

خبرگزاری شین هوا نیز در خبری از برلین گزارش داد؛ صدها تظاهر کننده روز جمعه با تجمع در خیابان های شهر هامبورگ اعتراض خود را به برگزاری نشست سران گروه بیست که قرار است در این شهر شمالی آلمان برگزار شود اعلام کردند. تظاهر کنندگان که مخالف جهانی سازی هستند با وجود هشدار نیروهای امنیتی به تجمع خود ادامه دادند، دست کم 76 افسر پلیس آلمان در درگیری با معترضان در هامبورگ زخمی شدند.

نیروهای پلیس در مواردی برای متفرق کردن تظاهر کنندگان آنها را تعقیب می کردند اما تظاهرات متوقف نشد.

  • تاخیر نیم ساعته در آغاز کار نشست گروه بیست

از سوي ديگر دويچه وله گزارش داد : نخستین روز نشست رهبران گروه بیست در پیش از ظهر روز جمعه (۷ ژوئیه / ۱۶ تیرماه) با نیم ساعت تاخیر آغاز شد. علت تاخیر آن بود که معترضان راه‌های ورود به محل نشست رهبران را مسدود کرده بودند. اجلاس گروه بیست در محل نمایشگاه بین‌المللی هامبورگ برگزار می‌شود. معرضان هم‌چنین مسیر ورود مالانیا ترامپ به نشست همسران گروه بیست بستند.

  • معترضان متخلف دادگاهی خواهند شد

وزیر دادگستری آلمان اعلام کرد که عاملان خشونت در تظاهرات علیه گروه بیست در هامبورگ تحت پیگرد قضایی قرار خواهند گرفت. هایکو ماس گفت، هر کسی زیر پوشش "حق تظاهرات" تخلفی مرتکب شود، در برابر دادگاه پاسخگو خواهد بود. شب گذشته در حملات معترضان افراطی، ۱۱۱ نفر از افراد پلیس زخمی شدند.

  • پلیس هامبورگ نیروی تقویتی درخواست کرد

در دو روز گذشته مخالفان گروه بیست اکسیون‌های مختلفی علیه نشست هامبورگ برگزار کردند که در مواردی به‌شدت خشونت‌آمیز بود. از این‌رو پلیس هامبورگ خواستار اعزام نیروی تقویتی از دیگر ایالت‌های آلمان شده است.

در درگیری‌های شب گذشته هامبورگ تعداد زیادی خودروی شخصی مردم نیز تخریب و یا به شدت آسیب شده است. مسئولان بیمه آلمان اعلام کرده‌اند که خسارات خودروهای تخریب شده از طریق بیمه جبران خواهد شد.

  • "به جهنم خوش آمدید"؛ درگیری پلیس و افراطی‌های چپ در هامبورگ

شامگاه پنج‌شنبه (۶ ژوئن/ ۱۵ تیر) زد و خورد شدیدی میان نیروهای پلیس و تظاهرکنندگان چپ افراطی در شهر هامبورگ رخ داد. دست‌کم ۷۵ مأمور پلیس زخمی شدند.

معترضان با ترتیب دادن تظاهراتی به نام "به جهنم خوش آمدید" به استقبال سران بیست اقتصاد بزرگ جهان رفتند که نشست خود را از روز جمعه (۷ ژوئن/۱۶ تیر) در هامبورگ آغاز می‌کنند.

به گفته پلیس نزدیک به هزار معترض ماسک‌زده خود را در میان ۱۲ هزار معترض مسالمت‌جو جای داده بودند که اندکی پس از شروع تظاهرات وارد عمل شدند.

طبق گفته پلیس زمانی که مأموران قصد جدا کردن این گروه از معترضان سیاه‌پوش را از دیگر معترضان معمولی که به خیابان آمده بودند، داشته‌اند وضعیت متشنج شده و به خشونت کشیده می‌شود.

آنها با پرتاب سنگ، بطری و مواد محترقه به سوی نیروهای امنیتی حمله‌ور شدند. نیروهای پلیس در ابتدا با تشکیل دادن یک زنجیر انسانی از پیشروی تظاهرکنندگان سیاه‌پوش و ماسک‌زده جلوگیری کرده و از آنها خواستند ماسک‌هایی را که موجب پوشاندن صورت‌هایشان شده بود، درآورند.

پلیس با استفاده از اسپری فلفل و خودروهای آب‌پاش تلاش کرد تا معترضان چپ‌گرا را متفرق کند، اما آنها با تشکیل دادن دسته‌های چند ده نفری به خیابان‌های اطراف رفته و با مسدود کردن راه و آتش زدن خودروها به مأموران حمله‌ور شده‌اند.

مجموعا ۱۹ هزار مأمور پلیس در جریان برگزاری نشست جی‌۲۰ وظیفه تأمین امنیت را در هامبورگ بر عهده دارند.

  • نشست رهبران گروه ۲۰ در هامبورگ

نشست رهبران بیست اقتصاد بزرگ جهان (گروه ۲۰) در شهر بندری هامبورگ آلمان از صبح روز جمعه (۷ ژوئیه/ ۱۶ تیرماه) در محل نمایشگاه‌های هامبورگ کار خود را آغاز کرد. رهبران شرکت‌کننده در این نشست از دو روز پیش وارد آلمان شده‌اند.

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در دو روز گذشته با اکثر رهبران حاضر در نشست دیدار دو جانبه داشت. دیدار دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین، نخستین ملاقات حضوری روسای جمهوری دو کشور پس از ورود ترامپ به کاخ سفید است. تروریسم، تغییرات آب‌وهوایی و تجارت آزاد موضوع‌های اصلی مورد بحث رهبران است.

علاوه بر اینها موضو‌ع‌هایی مانند بحران سوریه، مهاجرت، درگیری در شرق اوکراین، مناقشه کره شمالی نیز از جمله‌ موضوع‌های گفت‌وگو در دیدارهای دو جانبه و یا چندجانبه است.