تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۱

پرونده ۳۰ دوره جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان شامگاه پنجشنبه گذشته بسته شد، برگزیدگان جایزه گرفتند و پروانه‌ها اصفهان را ترک کردند تا جشنواره‌ای که ۲سال برای برگزاری آخرین دوره‌اش فرصت بود، به سیاق همیشه با انبوه سردرگمی، معطلی و ناهماهنگی تمام شود؛ تا دوره‌ای دیگر و یک حکایت تکراری دیگر.

به گزارش همشهري، سينماي كودك و نوجوان ايران در اين سال‌ها آنقدر بي‌رمق بوده كه وقتي چند سال پيش خبر برگزاري جداگانه 2بخش كودك و نوجوان آن در اصفهان و همدان منتشر شد، خيلي‌ها غافلگير شدند. اين غافلگيري اما خيلي زود مسئولان را هم توجيه كرد. سال گذشته جشنواره برگزار نشد و دليل اصلي آن هم فارغ از همه حرف و حديث‌ها كمبود فيلم براي برگزاري يك جشنواره بود.

  • از اصفهان با تأخير

كافي است به خبرهايي كه رسانه‌ها شب اختتاميه از اصفهان مخابره كرده‌اند، نگاه كنيد؛ يك ساعت تأخير در آغاز، به درازا كشيدن مراسم، حواشي پوشش كودكان خارجي براي دريافت جوايز و خلاصه كلافگي ساعت پاياني و بيرون رفتن عده‌اي و گلايه گروهي ديگر... نمونه مي‌خواهيد؟ اعتراض مرضيه برومند به‌خاطر كند بودن روند مراسم و در پي آن بيرون رفتن مسئولان، كنايه كمال تبريزي به جا افتادن نام دبير جشنواره براي دريافت جايزه ويژه و دير رسيدن دختربچه خارجي روي صحنه به‌خاطر اصرار بر داشتن پوشش مناسب. كمبود جا و چيدن صندلي در انتهاي سالن هم كه ديگر نياز به گفتن ندارد.

  • سردرگمي كودكانه

فارغ از كيفيت برگزاري اختتاميه مي‌توان نگاهي هم داشت به كميت اين جشن كه شايد كمي عجيب به‌نظر برسد. به اين سرفصل‌ها دقت كنيد: جوايز بخش فيلم‌هاي پويانمايي كودك، جوايز بخش فيلم‌هاي پويانمايي نوجوانان، جوايز بخش پويانمايي بين‌الملل، فيلم‌هاي بلند پويانمايي، جوايز بخش بين‌الملل، جايزه ويژه هيأت داوران كودك و نوجوان بخش بين‌الملل، جوايز هيأت داوران كودك و نوجوان بخش فيلم‌هاي ايراني و جوايز سينماي كودك و نوجوان به انتخاب هيأت داوران اصلي شامل كمال تبريزي، پوران درخشنده، مرضيه برومند و غلامرضا آزادي.

به اينها اضافه كنيد جوايز بهترين فيلم يونيسف يا جايزه نقدي عشقي بزرگ براي جهانيان را كه درواقع بخش جنبي جشنواره است. با اين اوصاف، در اختتاميه شامگاه پنجشنبه حدود 40جايزه اعطا شده است. اين تعداد جايزه در جشنواره‌اي كه اصلي‌ترين بخش آن يعني بخش مسابقه سينماي ايران تنها 11فيلم داشته، عجيب نيست؟ اهداي جايزه به انبوه فيلم‌هاي كوتاه غيرسينمايي و پويانمايي درحالي‌كه حتي فيلم‌هاي بلند برگزيده سالني براي نمايش پيدا نمي‌كنند، بيراهه رفتن نيست؟ شايد بهتر باشد مسئولان جشنواره يك‌بار براي هميشه فكر توليد و حمايت از آثاري باشند كه استانداردهاي لازم را براي نمايش و جذب مخاطب دارند.

  • پديده‌اي براي روزهاي بعد

«بيست و يك روز بعد» درواقع پديده جشنواره سي‌ام بود؛ فيلمي به كارگرداني سيدمحمدرضا خردمندان، تهيه‌كنندگي محمدرضا شفا و بازي مهدي قرباني. اين 3در اختتاميه جشنواره اصفهان پروانه زرين گرفتند و نام فيلمي را دوباره سر زبان‌ها انداختند كه در جشنواره فجر سال گذشته از نگاه تماشاگران شايسته دريافت سيمرغ بود. خردمندان گفته بسياري از بخش‌هاي فيلم و اصل قصه بيست و يك روز بعد به زندگي خود و تجربه شخصي دوره بيماري مادرش برمي‌گردد. او 10سال در زمينه ساختن فيلم كوتاه فعال بوده و قرار است فيلم تحسين‌شده‌اش تا يك‌ماه به نمايش عمومي درآيد.