شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۷
۰ نفر

مسعود میر: یک تجربه خبرنگاری بی‌نظیر در نوفل‌لوشاتو و بعد ثبت یک گزارش مستند از پرواز انقلاب برای یک جوان شاید خیلی رؤیایی باشد؛ جوانی که خیلی زود گمشده خود را در سینما یافت و دوازدهمین فیلم او در مقام کارگردان در قالب «چشم عروسک» در ۳۶ جشنواره فجر به نمایش درمی‌آید.

سینما

به گزارش همشهري، تاسيس نخستين شركت توليد و توزيع فيلم پس از انقلاب و تهيه‌كنندگي يك فيلم باعث شد دانشجوي دانشگاه مون‌پليه فرانسه بدل به يك فعال فرهنگي هنري شود. حالا رسول صدرعاملي را خيلي از مديران فرهنگي مي‌شناختند اما هنوز تا آشنايي عموم مردم با اين نام يك دسته گل داوودي فاصله وجود داشت. سال 63 كه «گل‌هاي داوودي» ساخته شد، خيلي‌ها گفتند نخستين ملودرام جدي پس از انقلاب روي پرده خواهد آمد و استقبال از فيلم همين موضوع را تأييد كرد. چند سال بعد «پاييزان» از راه رسيد و در گيشه موفق بود.

  • تداعي و ترانه

از اوخر دهه 60 تا اواخر دهه 70صدرعاملي كمتر به چشم آمد و با اينكه دو سه فيلم هم ساخت اما اين قصه تداعي بود كه با كفش‌هاي كتاني خود بار ديگر آقاي كارگردان و فيلمش را به صدر خبرهاي سينماي ايران بازگرداند. «دختري با كفش‌هاي كتاني» داستاني جسورانه داشت و حال و هوايي متفاوت. فيلم سال 78ساخته شد اما وقتي 2سال بعد از آن ترانه 15ساله در جشنواره بيستم كولاك كرد، به حاشيه رانده شد و جايش را به يكي از تحسين‌شده‌ترين فيلم‌هاي اجتماعي بعد از انقلاب سپرد.

«من ترانه پانزده سال دارم» در جشنواره فجر سيمرغ كارگرداني و فيلمنامه و بازيگر نقش اول زن را گرفت و در جشنواره لوكارنو هم خوش درخشيد. صدرعاملي با اين 2فيلم ثابت كرد در حوزه اجتماعي كارگرداني قدر است كه زبان سينما و تلخي‌هاي جامعه را به يك اندازه مي‌شناسد. هر چند «ديشب باباتو ديدم آيدا» كه به‌نوعي سومين قسمت از سه‌گانه دخترانه صدرعاملي به‌شمار مي‌آيد چندان سر و صدا نكرد اما اين سه‌گانه در تاريخ سينماي اجتماعي ايران جايگاه خود را ثبت كردند.

  • از مشهد با عشق

خسرو شكيبايي مريض‌احوال بود و حال و روز خوشي نداشت اما درخواست صدرعاملي براي بازي در «شب» را پذيرفت. فيلم در مشهد ساخته شد و خيلي پيش از اينكه به نمايش درآيد، عمو خسروي سينماي ايران زندگي را بدرود گفت. جز شب، صدرعاملي با فاصله خيلي كوتاه يك فيلم ديگر هم در مشهد و با موضوع بارگاه مطهر امام هشتم شيعيان ساخت. «هرشب تنهايي» با بازي حامد بهداد و ليلا حاتمي فيلمي دوست‌داشتني بود كه در اكران خيلي تحويل گرفته نشد.

اين روزها خبر مي‌رسد كه صدرعاملي در تدارك ساختن فيلمي تازه است. چشم عروسك در مرحله پيش‌توليد است و با فيلمنامه پرويز شهبازي به تهيه‌كنندگي مسعود ردايي ساخته مي‌شود. ردايي تهيه‌كننده فيلم آخر شهبازي است و سابقه رفاقت طولاني با صدرعاملي دارد. فيلمنامه درباره 2دختر دانشجو است كه به يك اردوي زيارتي مي‌روند و با مشكلاتي دست به گريبان مي‌شوند.

جالب اينكه طبق تجربه درخشان صدرعاملي و شهبازي در كشف استعدادهاي بازيگري، قرار است انتخاب بازيگر براي نقش اين 2دختر از ميان هنرجويان بازيگري انجام شود. فعلا نكته قطعي اينكه فيلم در اصفهان و شيراز (شاهچراغ) مقابل دوربين مي‌رود اما ممكن است تغييري هم در اين برنامه‌ريزي به وجود بيايد. سازندگان چشم عروسك براي انتخاب بازيگران مرد سراغ حرفه‌اي‌ها مي‌روند و حضور مهتاب نصيرپور هم به‌عنوان بازيگر در آن قطعي است.

  • تخصص: جوانان

پرويز شهبازي كه ساكن آمريكاست، اين روزها در ايران به‌سر مي‌برد تا هم بازنويسي نهايي فيلمنامه چشم عروسك را انجام دهد هم احتمالا در مراسم آغاز اكران فيلم خودش «مالاريا» حاضر باشد؛ فيلمي كه اواخر تابستان روي پرده مي‌رود. پروژه مشترك او و رسول صدرعاملي از اين حيث كه هر 2كارنامه‌اي قابل اعتنا در سراغ‌گرفتن از معضلات اجتماعي و زندگي جوانان دارند، از همين حالا مي‌تواند نويدبخش اتفاقي خوب در سينما باشد.

کد خبر 375543

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha