همشهری آنلاین: سرپرست دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: برای اجرای طرح‌های مالچ‌پاشی در عرصه‌های بیابانی کشور، چهار هزار میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته است.

به گزارش ايرنا، فرهاد سرداری روز سه‌شنبه گفت: امید می‌رود با تخصیص اعتبارات، گام‌های موثری برای مقابله با بیابان‌زایی انجام شود.

وی افزود: در سال‌های گذشته برای خرید مالچ، با مشکل روبه رو بودیم اما اکنون اعتبار خوبی در این زمینه گذاشته شده است.

  • مالچ‌پاشی اثر بدی بر محیط زیست ندارد

سرداری درباره ادعاهای طرح شده در زمینه اثرات سوء زیست محیطی مالچ‌پاشی‌ها در عرصه‌های طبیعی گفت: درباره اثرات سوء مالچ‌پاشی، صحبت‌هایی مطرح شده که مبتنی بر تحقیق علمی نیست.

وی تصریح کرد: برای بررسی مضرات زیست محیطی، اقدام تحقیقی با مشارکت شرکت ملی نفت انجام شده و تمام مناطقی که در 30 سال اخیر در کشور مالچ‌پاشی شده بود مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته و در آن، عرصه‌های بیابان به لحاظ شرایط خاک، آب زیرزمینی و پوشش گیاهی بررسی و آزمایش شده است.

سرپرست دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری افزود: نتایج این آزمایش نشان می‌دهد که مالچ‌پاشی‌های انجام شده در عرصه‌های طبیعی اثر بد زیست محیطی ندارد و این نتایج به صورت مستند موجود است.

وی درباره برنامه‌های ایران برای مقابله با بیابان‌زایی در کشور همسایه اظهار کرد: هفته گذشته اجماع جهانی با 33 کشور انجام شد تا برای همکاری منطقه‌ای برنامه تدوین شود.

وی خاطرنشان کرد: در این باره باید وزارت امور خارجه نیز کمک کار باشد و حمایت‌های دفتر یو.ان.دی.پی سازمان ملل هم جذب شود.

سرداری در بخش دیگر سخنان خود درباره پیشروی بیابان‌ها و افزایش میزان سطح این عرصه‌ها گفت: زمانی که توان تولید اکولوژیک در یک منطقه کاهش پیدا می‌کند، بیابان‌زایی اتفاق می‌افتد و مناطق به سمت بیابانی شدن پیش می‌روند و این وضعیت اکنون به علت شرایط خشکسالی‌ها و کاهش بارندگی‌ها در برخی استان‌های غربی، استان اصفهان و استان سیستان و بلوچستان مشاهده می‌شود.

بر اساس این گزارش 32.6 میلیون هکتار از عرصه‌های طبیعی کشور، عرصه‌های بیابان است.