الهام مصدقی‌راد: مهرماه سال ۹۴ کودکان کار و خیابان و کودکان آسیب‌‌دیده اجتماعی محله هرندی و منطقه ۱۲وارد مدرسه‌ای شدند که ویژه آنها راه‌اندازی شده بود.

صبح رويش نخستين مدرسه كودكان كار و داراي مجوز آموزش و پرورش، كار خود را در مقطع دبستان و در قالب 2مدرسه دخترانه و پسرانه آغاز كرد و حالا در مجموع با راه‌اندازي متوسطه اول پسرانه و يك خانه كودك داراي 450دانش‌آموز است كه اكثر آنها به دلايل مختلف چند سالي از تحصيل عقب‌افتاده‌اند. شايد در نخستين روزهايي كه مدير و معلمان جوان صبح رويش كارشان را آغاز ‌كردند، كسي تصور نمي‌كرد در آستانه آغاز سومين سال فعاليت، روانشناسان اجتماعي و متخصصان حوزه آسيب، با بررسي‌هاي چند ماهه شيوه آموزشي، تربيتي و مداخله مددكاران و معلمان اين مدرسه را بسيار تأثيرگذار در روند زندگي اين دانش‌آموزان و حتي خانواده‌هايشان ارزيابي كنند.

  • صبح رويش از برنامه جلوتر است

شيوه مورد استفاده در صبح رويش، كاري علمي با ساختار بومي‌سازي شده است و جنبه‌هاي مختلف تكنولوژي آموزشي و كاهش آسيب‌هاي اجتماعي را پوشش مي‌دهد. محمدحسن داوودي، مدير اين مجتمع به همشهري مي‌گويد: «هدف ما فقط به مدرسه آوردن كودكان كار و بازمانده از تحصيل نيست. ما به‌دنبال حصول نتيجه هستيم و اين برايمان اهميت بسياري دارد.» به گفته وي، صبح رويش از آنچه برايش برنامه‌ريزي شده بود كمي جلوتر است و اكنون قبل از آغاز سومين سال فعاليتش، ‌به اهداف سال سوم دست يافته كه اين اتفاق ارزشمندي در طرح‌هاي فرهنگي و آموزشي به‌حساب مي‌آيد. شيوه استفاده شده در صبح رويش متفاوت با ديگر مدارس است. كودكان اين مجتمع به دلايل مختلف ازجمله داشتن والد يا والدين معتاد با آسيب‌هاي متعددي دست و پنجه نرم مي‌كنند. تعدادي از آنها به‌دليل زنداني بودن سرپرست خانواده مجبور به‌كار و كسب درآمدند و به ناچار سال‌هاي كودكي‌شان در شلوغي‌هاي پايتخت گم شده است. كودكاني كه با 10، ‌12سال سن مجبورند مثل يك مرد سي و چند ساله براي زندگي خود و خانواده‌شان فكر كنند.

بخش ديگري از آنها كودكان كار نيستند اما وجود آسيب‌هاي مختلف در خانواده، آنها را هم در معرض خطر آسيب‌هايي چون اعتياد و پيامدهاي مختلفش قرار داده است. حال صبح رويش با كمك مددكاران و شيوه خاص آموزشي و تربيتي اين كودكان را به درس علاقه‌مند كرده و علاوه بر اين، انواع مهارت‌هاي زندگي را به آنها آموخته تا كمتر در آسيب‌هايي كه احاطه‌شان كرده، لطمه ببينند. داوودي مي‌گويد: «رفتار بچه‌هايي كه به مدرسه آمده‌اند در همان چند‌ماه بعد از ورود به مدرسه شروع به تغيير كرد و حالا بعد از گذشت 2سال پيشرفت‌هاي خوبي حاصل شده؛ برگزاري كارگاه‌هاي كارآفريني در مقطع متوسطه اول همچون باغباني و گياهان زينتي، پرورش قارچ، كارگاه برق، رايانه و.. كودكان كار و آسيب‌ديده را با داشتن مهارت‌هاي شغلي از مدرسه بيرون مي‌فرستد تا بتوانند از راه سالم كسب درآمد كنند. پسر 14ساله‌اي كه از 2 سال پيش وارد مجتمع شده حالا تصميم دارد برقكش ساختمان شود و به گفته مربيانش 70درصد كار را به خوبي مي‌داند.»

داوودي همچنين از خروج تعدادي از دانش‌آموزان از صبح رويش و اعزام آنها به مدارس عادي خبر مي‌دهد و مي‌گويد: «30نفر از بچه‌هايي كه در مرز آسيب بودند، به‌دليل بهبود شرايط در صبح رويش ثبت‌نام نخواهند شد و وارد مدارس عادي مي‌شوند اما ارتباط مددكاران مدرسه با آنها و خانواده‌هايشان همچنان ادامه خواهد داشت.»

  • استقبال ديگر شهرها از شيوه صبح رويش

20مؤسسه خيريه و فعال اجتماعي از 17استان كشور از شيوه فعاليت مدرسه صبح رويش استقبال كرده و خواهان راه‌اندازي اين مدرسه براي كودكان كار شهرهايشان شده‌اند. صبح رويش از آنجا كه فعلا تصميمي براي توسعه كمي مدارسش را ندارد، قرار است تا‌ماه آينده با برگزاري كارگاه و دعوت از اين خيران و NGOهاي مشتاق، نحوه فعاليت خود را به آنها ارائه دهد و در راه‌اندازي مدارس ويژه كودكان كار در ديگر شهرها ياري‌شان كند.