مودمها انواع مختلفی دارند و با توجه به انواع خطوط مخابراتی که در هر کشور وجود دارد، مودمهای مختلفی نیز متناسب با هر نوع خط وجود دارد که مختص کار با همان نوع خط میباشد که از جمله آنها میتوان به خطوط Leased Line یا اجارهای، معمولی یا PSTN وADSL و ... اشاره کرد که مودم متناسب با هرکدام نیز، با همان نام شناخته میشود.
در کشور ما نیز، مودم معمولی که مخصوص خطوط Dial Up یا همان PSTN است، بسیار فراگیرتر از سایر مودمهاست. هرچند این نوع خط مخابراتی مخصوص انتقال صدا بوده، ولی با سرعت هرچند کم، برای انتقال دیتا نیز استفاده میشود.
این نوع خط چون در تمام کشورها از قدیم برای مکالمه تلفنی وجود داشته، به عنوان اولین وسیله انتقال دیتا استفاده نیز میشود. در بسیاری از شهرهای بزرگ، روشهای انتقال اطلاعات جدید در حال جایگزین شدن خطوط PSTN است که از جمله آنها میتوان به ADSL یا فیبر نوری اشاره کرد.
مشکلات مودمها نیز همانند بسیاری از تجهیزات دیجیتال فراگیرشده و یکی از مشکلات روزانه کاربران است که رفع آنها هم هزینههایی را به کاربران متحمل میکند. مودم نیز مانند تمام تجهیزات دیجیتال، خطاهای خود را با کدهای مخصوص به کاربران نشان میدهد.
در این راستا، مرجع نسبتا کاملی از خطاهای مودم با کد مربوطه را در اختیارتان قرار دهیم تا در صورت نیاز به آن مراجعه کنید و با کمی دقت و هوشیاری، بسیاری از خطاها را برطرف یا شناسایی کنید.
لازم به ذکر است که درک مفهوم خطای بسیاری از کدها نیاز به آشنایی با مفاهیم کامپیوتر، شبکه و مخابرات دارد، با اینحال بسیاری از کدهای خطا نیز آسان بوده و قابل فهم و رفع اشکال توسط کاربران خواهد بود. این خطاها معمولا در تمام مودمها از هر نوعی که باشند، مشترک خواهد بود:
600. اگر سیستم در حال شمارهگیری باشد و دوباره شمارهگیری کنید، این خطا نمایش داده میشود.
601. راهانداز (داریور) Port بیاعتبار است.
602. Port هماکنون باز میباشد (پورت در حال استفاده توسط نرمافزار دیگری است یا موقتا دچار مشکل شده است که برای بستهشدن آن باید کامپیوتر را مجددا راهاندازی کرد)
603. بافر شمارهگیری بیش از حد کوچک است.
604. اطلاعات نادرستی تنظیم شده است.
605. نمیتواند اطلاعت Port را نمایش دهد.
606. Port (درگاه) شناسایی نمیشود.
607. ثبت وقایع مربوط به مودم بیاعتبار است.
608. راهانداز (درایور) مودم نصب نشده است.
609. نوع راهانداز (درایور) مودم شناسایی نشده است.
610. بافر وجود ندارد.
611. اطلاعات مسیریابی غیرقابل دسترسی است.
612. مسیر درست را نمیتواند پیدا کند.
613. روش کمپرس یا فشردهسازی درست انتخاب نشده است.
614. حافظه بافر پر شده است.
615. Port پیدا نشد.
616. یک درخواست همزمان در جریان است.
617. Port یا دستگاه هماکنون قطع است.
618. Port باز نمیشود (وقتی رخ میدهد که یک برنامه یا سختافزار دیگر از Port استفاده کند.)
619. Port قطع است (وقتی رخ میدهد که یک برنامه یا سختافزار دیگر از Port استفاده کند)
620. هیچ نقطه پایانی وجود ندارد.
621. نمیتواند فایل دفتر راهنمای تلفن را باز کند.
622. فایل دفتر تلفن را نمیتواند بارگذاری کند.
623. نمیتواند ورودی دفتر راهنمای تلفن را بیابد.
624. نمیتوان روی فایل دفتر راهنمای تلفن نوشت.
625. اطلاعات بی اساس در دفتر راهنمای تلفن مشاهده میشود.
626. String را نمیتواند بارگذاری کند.
627. کلید را نمیتواند بیابد.
628. Port قطع شد.
629. Port بوسیله دستگاه راه دور قطع میشود (درستنبودن راه انداز مودم با برنامه ارتباطی)
630. Port به دلیل از کارافتادگی سختافزار قطع میشود.
631. Port توسط کاربر قطع شد.
632. اندازه ساختار داده اشتباه است.
633. Port هماکنون مورد استفاده میباشد و برای Remote Access Dial – up پیکربندی نشده است (راهانداز درستی بر روی مودم شناخته نشده است)
634. نمیتواند کامپیوتر شما را روی شبکه راه دور ثبت یا رجیستر کند.
635. خطا مشخص نشده است.
636. دستگاه اشتباهی به Port بسته شده است .
637. String نمیتواند تغییر کند.
638. زمان درخواست به پایان رسیده است .
639. شبکه ناهمزمان قابل دسترسی نیست.
640. خطای NetBIOS رخ داده است.
641. سرور نمیتواند منابع NetBIOS مورد نیاز برای پشتیبانی سرویس گیرنده را بدهد.
642. یکی از اسامی NetBIOS شما هماکنون روی شبکه راه دور ثبت میگردد (دو کامپیوتر میخواهند با یک اسم وارد شوند)
643. Dial Up Adaptor در قسمت Network ویندوز وجود ندارد.
644. شما Popup پیغام شبکه را دریافت نخواهید کرد
645. Authentication داخلی اشکال پیدا کرده است.
646. Account شما در این زمان از روز اجازه Log on ندارد.
647. Account قطع است.
648. اعتبار password تمام شده است.
649. Account اجازه remote access را (دستیابی راه دور) را ندارد. (به نام و کلمه عبور اجازه dial up داده نشده است)
650. سرور remote access (دستیابی راه دور) پاسخ نمیدهد.
651. مودم شما (با سایر دستگاههای اتصالدهنده) خطایی را گزارش کرده است. (خطا از طرف مودم بوده است)
652. پاسخ نامشخصی از دستگاه دریافت میشود.
653. ماکرو خواسته شده توسط راهانداز در لیست فایل INF موجود نیست.
654. یک فرمان یا یک پاسخ در قسمت INF دستگاه مشاهده نمیشود.
655. دستورالعمل (پیغام) در قسمت INF دستگاه مشاهده نمیشود.
656. دستورالعمل (ماکرو) Default off در فایل INF دستگاه شامل یک دستورالعمل نامشخص است.
657. قابل INF دستگاه نمیتواند باز شود.
658. اسم دستگاه در فایل INF دستگاه یا در فایل INI رسانه بیش از حد طولانی است.
659. فایل INI رسانه به نام ناشناخته یک دستگاه اشاره میکند.
660. فایل INI رسانه برای این فرمان پاسخی را ندارد.
661. فایل INF دستگاه فرمان را از دست داده است.
662. تلاش برای قراردادن یک ماکروی لیست نشده در قسمت فایل INF صورت گرفته است.
663. فایل INI رسانه به نوع ناشناخته یک دستگاه اشاره میکند.
664. نمیتوان از حافظه استفاده کرد.
665. PORT برای REMOTE ACCESS (دستیابی راه دور) پیکربندی نشده است.
666. مودم شما (یا سایر دستگاههای اتصالدهنده) در حال حاضر کار نمیکند.
667. فایل INI رسانه را نمیتواند بخواند.
668. اتصال از بین رفته است.
669. پارامتر به کار برده شده در فایل INI رسانه بیاعتبار است.
670. نمیتواند نام بخش را از روی فایل INI رسانه بخواند.
671. نمیتواند نوع دستگاه را از روی فایل INI رسانه بخواند.
672. نمیتواند نام دستگاه را از روی فایل INI رسانه بخواند.
673. نمیتواند کاربر را روی فایل INI رسانه بخواند.
674. نمیتواند بیشترین حد اتصال BPS را از روی فایل INI رسانه بخواند.
675. نمیتواند بیشترین حد BPS حامل را از روی فایل INI رسانه بخواند.
676. خط اشغال است.
677. شخص به جای مودم پاسخ میدهد.
678. پاسخی وجود ندارد.
679. نمیتواند عامل را پیدا کند.
680. خط تلفن وصل نیست.
681. یک خطای کلی توسط دستگاه گزارش میشود.
682. WRITING SECTION NAMEدچار مشکل میباشد.
683. WRITING DEVICE TYPEدچار مشکل میباشد.
684. WRITING DEVICE NAME با مشکل روبرو است.
685. WRITING MAXCONNECTBPSدچار مشکل میباشد.
686. WRITING MAXCARRIER BPSدچار مشکل میباشد.
687. WRITING USAGE با مشکل مواجه است.
688. WRITING DEFAULT OFF دچار مشکل است .
689. READING DEFAULT OFF با مشکل مواجه است.
690. فایل INI خالی است
691. دسترسی صورت نمیپذیرد زیرا نام و کلمه عبور روی شبکه بیاعتبار است.
692. سخت افزار در پورت یا دستگاه متصل شده از کار افتاده است.
693. BINARY MACRO با مشکل مواجه است.
694. خطای DCBیافت نشد.
695. ماشینهای گفتگو آماده نیست.
696. راهاندازی ماشینهای گفتگو با مشکل روبرو است.
697. PARTIAL RESPONSE LOOPING با مشکل روبرو است.
698. پاسخ نام کلیدی در فایل INF دستگاه در فرمت مورد نظر نیست.
699. پاسخ دستگاه باعث پر شدن بافر شده است.
700. فرمان متصل به فایل INF دستگاه بیش از حد طولانی است.
701. دستگاه به یک میزان BPS پشتیبانی نشده توسط COM تغییر مییابد.
702. پاسخ دستگاه زمانی که هیچکس انتظار ندارد، دریافت میگردد.
703. در فعالیت کنونی مشکلی ایجاد شده است .
704. شماره اشتباه CALLBACK
705. مشکل INVALID AUTH STATE
706. INVALI AUTH STAE دچار مشکل است.
707. علامت خطایاب خطوط X.25
708. اعتبار Account تمام شده است .
709. تغییر پسورد روی شبکه با مشکل روبرو است.
710. در زمان ارتباط مودم شما، خط سریال بیش از حد اشباع شده است، مشاهده میشود.
711. RASMAN INTIALIATION صورت نمیگیرد گزارش عملکرد را چک کنید.
712. درگاه BIPLEX در حال اجرا است، چند ثانیه منتظر شوید و مجددا شماره بگیرید.
713. مسیرهای ISDN فعال در خط اصلی قطع است.
714. کانالهای ISDN کافی برای ایجاد تماس تلفنی در دسترس نیست.
715. به دلیل کیفیت ضعیف خط تلفن خطاهای فراوانی رخ میدهد.
716. پیکربندی REMOTE ACCESS IP غیرقابل استفاده است.
717. آدرسهای IP در ACCESSIP STATIC POOL REMOTE وجود ندارد. (مشکل سرویسدهنده)
718. مهلت برقراری تماس PPP پایان یافته است.
719. PPP توسط دستگاه راه دور پایان مییابد.
720. پروتکلهای کنترل PPP پیکربندی نشدهاند.
721. همتای PPP پاسخ نمیدهد.
722. بسته PPP بیاعتبار است.
723. شماره تلفن از جمله پیشوند و پسوند بیش از حد طولانی است.
724. پروتکل IPX نمیتواند بر روی درگاه_OUT DIAL نماید زیرا کامپیوتر یک روتر IPX است.
725. IPX نمیتواند روی PORT (درگاه)_IN DIAL شود زیرا روتر IPXنصب نشده است.
726. پروتکل IPX نمیتواند برای DIAL-OUT روی بیش از یک درگاه در یک زمان استفاده شود.
727. نمیتوان به فایل TCPCFG.DLL دست یافت.
728. نمیتواند آداپتور IP متصل به ACCESS REMOTE را پیدا کند.
729. SLIP استفاده نمیشود مگر اینکه پروتکل IP نصب شود.
730. ثبت کامپیوتر کامل نیست.
731. پروتکل پیکربندی نمیشود.
732. توافق بین PPP صورت نگرفته است.
733. پروتکل کنترل PPP برای پروتکل این شبکه، در سرور موجود نیست.
734. پروتکل کنترل لینک PPP خاتمه یافته است.
735. آدرس مورد نظر توسط سرور رد میشود.
736. کامپیوتر راه دور پروتکل را متوقف میکند.
737. نقطه برگشت LOOP BACK DETECTED شناسایی شد.
738. سرور آدرس را مشخص نمیکند.
739. سرور راه دور نمیتواند از پسورد رمزگذاری شده ویندوز NT استفاده کند.
740. دستگاههای TAPI که برای REMOTE ACCESS پیکربندی میگردند به طور صحیح نصب و آماده نشدهاند.
741. کامپیوتر محلی از ENCRYPITON (رمزگذاری) پشتیبانی نمیکند.
742. سرور راه دور ENCRYPTION (رمزگذاری) پشتیبانی نمیکند.
743. سرور راه دور ENCRYPTION(رمزگذاری) نیاز دارد.
744. نمیتواند شماره شبکه IPX ، که توسط سرور راه دور در نظر گرفته شده است را استفاده کند.
745. یک فایل مهم و ضروری آسیب دیده است DIAL UP NETWORKING را مجددا نصب کنید.
751. شماره CALLBACK شامل یک کاراکتر بیاعتبار میباشد. کاراکترهای زیر فقط مجاز دانسته میشوند SPACE,T, P,W و 0 تا 9
752. در زمان پردازش SCRIPT خطا صورت میگیرد.
753. اتصال نمیتواند قطع شود زیرا توسط روتر چند پروتکلی ایجاد شده است.
754. سیستم قادر به یافتن بستههای چند اتصالی نیست.
755. سیستم قادر به اجرای شمارهگیری خودکار نیست.
756. این اتصال هماکنون در حال شمارهگیری است.
757. خدمات دستیابی راه دور خود به خود آغاز نمیشود اطلاعات بیشتری در گزارش وقایع(Log) در اختیار شما قرار میگیرد.
758. اشتراک اتصال اینترنت هماکنون روی این اتصال میسر میگردد.
760 . در زمان فراهمآوری امکانات مسیریابی، این خطا رخ میدهد.
761 . در زمان فراهمآوری امکانات مسیریابی، این خطا رخ میدهد
763. در زمان فراهمشدن اشتراک اتصال اینترنت برای این اصتال این خطا ایجاد میگردد.
764- دستگاه کارت خوان SMARTCARD نصب نیست.
765. اشتراک اتصال اینترنت میسر نیست. اتصال LAN با آدرس IP در حال حاضر پیکربندی میشود که برای آدرسگذاری اتوماتیک IP مورد نیاز است.
766. سیستم نمیتواند هیچگونه Certificate را بیابد.
767. اشتراک اتصال اینترنت میسر نمیگردد اتصال LAN بر روی شبکه شخصی انتخاب میگردد که بیش از یک آدرس IP را پیکربندی کرده است. قبل از اینکه اشتراک اتصال اینترنت صورت گیرد، اتصال LAN را با یک آدرس IP مجزا، مجددا پیکربندی نمایید
768 . به دلیل رمزدارنکردن دادهها اتصال صورت نمیپذیرد.
769 . مقصد مشخصی قابل دستیابی نیست.
770 . دستگاه راه دور تلاش برای ایجاد اتصال را نمیپذیرد.
771 . اتصال صورت نمیگیرد زیرا شبکه اشغال است.
772 . سختافزار شبکه کامپیوتر راه دور با نوع تلفن سازگاری ندارد.
773 . امکان ایجاد اتصال موثر نیست زیرا شماره مقصد تغییر کرده است .
774 . به دلیل از کار افتادگی موقت، اتصال صورت نمیگیرد.
775 . مکالمه تلفنی توسط کامپیوتر راه دور متوقف شد.
776 . مکالمه تلفنی نمیتواند وصل گردد.
777 . اتصال صورت نمیگیرد زیرا مودم (با سایر وسایل ارتباطدهنده) روی کامپیوتر راه دور دچار مشکل میباشند.
778 . تایید هویت سرور غیرممکن است.
779 . برای برقراری DIAL – OUT این اتصال باید از SMARTCARD استفاده کنید.
780 . عمل انجام شده برای این اتصال بیاعتبار است.
781 . تلاش برای رمزگذاری ENCRYPTION صورت نمیگیرد زیرا گواهی(Certificate) معتبری یافت نمیگردد.
782 . ترجمه آدرس شبکه NAT، در حال حاضر به عنوان یک پروتکل مسیریابی نصب میگردد و باید قبل از اینکه اشتراک اتصال اینترنت فراهم گردد، حذف شود.
783 . اشتراک اتصال اینترنت میسر نمیباشد. اتصال LAN که به عنوان شبکه شخصی انتخاب میگردد یا فراهم نمیشود و یا از شبکه قطع میباشد. لطفا قبل از فراهمشدن اشتراک اتصال اینترنت از اتصال آداپتور LAN مطمئن شوید.
784 . در حالی که این اتصال را در زمان LOG ON استفاده میکنید، شما نمیتوانید شماره بگیرید زیرا این اتصال برای استفاده از نام کاربری پیکربندی شده است که متفاوت از نام کاربر روی SMARTCARD میباشد. چنانچه بخواهید آنرا در زمان LOG ON استفاده کنید باید برای استفاده از USERNAME روی کارت SMART آنرا پیکربندی کنید.
785 . در صورت استفاده از این اتصال در زمان LOG ON شما نمیتوانید شمارهگیری کنید زیرا برای استفاده از یک SMARTCARD پیکربندی نشده است. چنانچه بخواهید آن را در زمان LOG ON به کار ببرید، باید امکانات این اتصال را تصحیح و آماده کنید به طوری که SMARTCARD استفاده شود.
786 . اتصال L2TP صورت نمیپذیرد، زیرا هیچ گواهینامه معتبری برای تصدیق AUTHENTICATION امنیت روی کامپیوتر شما وجود ندارد.
787 . اتصال L2TP غیرممکن است زیرا لایه امنیتی نمیتواند کامپیوتر راه دور را AUTHENTICATE کند.
788 . تلاش برای ایجاد اتصال L2TP بینتیجه میباشد زیرا لایه امنیتی نمیتواند پارامترهای سازگار با کامپیوتر راه دور را فراهم کند.
789 . تلاش برای اتصال L2TP فراهم نمیگردد زیرا لایه امنیتی با یک خطای پردازشی با کامپیوتر راه دور دارد.
790 . تلاش برای اتصال L2TP صورت نمیگیرد زیرا تایید گواهینامه بر روی کامپیوتر راه دور میسر نیست.
791 . اتصال L2TP میسر نمیباشد زیرا خط مشی امنیتی (SECURITY POLICY) برای اتصال یافت نمیشود.
792 . اتصال L2TP میسر نمیباشد زیرا زمان توافقی امنیتی به پایان رسیده است.
793 . اتصال L2TP میسر نمیباشد زیرا این خطا رخ میدهد.
794 . ویژگی RADIUS این کاربر PPP نیست.
795 . ویژگی RADIUS نوع تونلی برای این کاربر، نادرست است.
796 . ویژگی RADIUS نوع خدمات برای این کار قالببندی نشده و CALL BACK نیز تنظیم نیست.
797 . مودم پیدا نشد.
798 . گواهینامهای شناسایی نمیشود که پروتکل از آن استفاده کند.
799 . اشتراک اتصال اینترنت میسر نمیگردد، زیرا دو IP شبیه به هم در شبکه وجود دارد. IPها به میزبانی نیازمند میباشند که برای استفاده از 192.168.0.1 پیکربندی شده است. مطمئن شوید که هیچ سرویسگیرنده دیگری برای استفاده از 192.168.0.1 پیکربندی نشده است.
800 . قادر به ایجاد اتصال VPN نمیباشد. سرویسدهنده VPN در دسترسی نیست و یا ممکن است پارامترهای امنیتی برای اتصال به درستی پیکربندی نشده باشند.
Rasouli@Hamshahri.org