همشهری آنلاین: معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی گفت: متاسفانه در سال آبی جاری کاهش شدید بارندگی موجب کاهش۴۰ درصدی آب ورودی به مخازن سدها شده است.

به گزارش ایرنا، مجتبی جلیل‌زاده در کارگروه کشاورزی و منابع طبیعی ملکان افزود: میزان بارندگی امسال در مقایسه با سال گذشته در استان 33 درصد کاهش یافته است.

وی ادامه داد: تنها بارندگی ملموس امسال مربوط به فروردین ماه بود که متاسفانه آن هم به جز تخریب و جاری شدن سیلاب تاثیری در افزایش آب استان نداشت.

وی گفت: این شرایط در شهرستان ملکان بیشتر از دیگر شهرستان‌ها ملموس است به طوری که کاهش بارندگی در این شهرستان 38 درصد است و تنها 146 میلی متر مکعب بارندگی به ثبت رسیده است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی افزود: دیگر روش‌های آبیاری تحت فشار همچون بارانی به درد نمی‌خورد و باید به سراغ روش‌های دیگر برای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی رفت.

جلیل زاده گفت: در روش آبیاری بارانی میزان تبخیر و همچون وزش باد تاثیرپذیری و نفوذ آب در زمین را کم کرده و مصرف آب را نیز افزایش می‌دهد.

فرماندار ملکان نیز با اشاره به حق‌آبه این شهرستان از سد بوکان افزود: در سال 92 و 93 حق‌آبه این شهرستان 75 میلیون مترمکعب تعیین شده بود که با توجه به شرایط و تصویب ستاد دریاچه ارومیه در مدت 3 سال گذشته بیش از 3 برابر آن صرفه‌جویی در بخش کشاورزی انجام یافته و آب صرفه‌جویی شده به دریاچه ارومیه هدایت شده است.

محمدباقر خانی گفت: در شرایطی که تنها 50 میلیون متر مکعب آب به عنوان حق‌آبه این شهرستان از سد بوکان تعیین شده است این آب نیز در مسیر به علت سنتی بودن انهار و برداشت‌های غیرمجاز در شهرستان‌های بوکان و میاندوآب بطور کامل به دست کشاورزان نمی‌رسد.

وی افزود: در تیر ماه امسال این موضوع موجب ایجاد تنش در اراضی پایین دست شبکه آبیاری زرینه‌رود شد.

فرماندار ملکان بر لزوم تخصیص اعتبار لازم برای نگه‌داری و مرمت شبکه‌های آبیاری تاکید کرد و افزود: برای لایروبی رودخانه مردق چای 5 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

خانی همچنین با اشاره به تخریب سد لیلان چای به بهانه خشک شدن دریاچه ارومیه گفت: در مدت سه گذشته حتی یک قطره آب نیز از رودخانه لیلان چای به دریاچه ارومیه ریخته نشده است.

وی افزود: متاسفانه 500 میلیارد ریالی که برای ساخت این سد هزینه شده بود بدون این که نتیجه داشته باشد از بین رفت و تنها یک آب بند بدون مصرف از آن باقی ماند که محل غرق شدن جوانان و اهالی شهرستان شده است و نمونه آن غرق شدن مرد 45 ساله چند روز پیش بود.

شهرستان ملکان با 110هزار نفر جمعیت در فاصله 155 کیلومتری تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی واقع شده است.