بعد از اعلام حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تولید جدیدترین زیردریایی ساخت ایران، زیردریایی غدیر روز چهارشنبه هفتم آذر پس از تحویل رسماً به یگان زیرسطحی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران می‌پیوندد.

به گزارش خبرنگار همشهری، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح پس از اعلام ساخت موشک عاشورا با برد بیش از 2000کیلومتر، خبر تولید زیردریایی غدیر و تحویل آن به نیروی دریایی ارتش در هفتم آذرماه را تایید کرد.

پس از ساخت زیردریایی‌های مختلفی چون نهنگ، زیردریایی سبک از کلاس غدیر با تلاش چندساله متخصصان وزارت دفاع به مرحله بهره‌برداری عملیاتی رسیده و روز چهارشنه با حضور فرماندهان نیروی دریایی ارتش و سپاه و وزیر دفاع پس از تحویل به نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، رسماً وارد آب‌های جنوبی کشورمی‌شود.

با ساخت این زیردریایی در کنار ساخت انواع ناوچه‌های موشک‌انداز و ناوشکن، زنجیره محصولات دفاع سطحی و زیرسطحی کشور تکمیل شده و اکنون ایران تمامی تکنولوژی‌ها و تجهیزات مورد نیاز در این عرصه را در اختیار دارد.

به گفته کارشناسان نیروی دریایی ارتش، زیردریایی کلاس غدیر به خاطر سبکی خود از چابکى لازم براى انجام سریع مأموریت‌ها برخوردار بوده و انواع تجهیزات به‌روز الکترونیکی و مخابراتی نیز در آن تعبیه شده است.

این‎ زیردریایی‎‎ نه‎ تنها قدرت‎ جابجایی سریع‎ نیرو و رهگیری‎‎ دقیق‎ شناورهای سـطحـی‎ و زیرسطحـی‎ دشمــن‎ را دارد بـلکـه‎ قـدرت‎ مـانـور، قـوس‎ سریع‎ و پنهان‎‎ شـدن از رادارهای‎ پیشرفته‎‎ را نیز داراسـت‎.

سیستم‌های‎ نوین‎ پرتـاب‎ اژدر و شلیک‎ موشک‎ به‎ طور همزمان‎ با دقت‎ هدفگیری‎ فــوق‎ العاده‎ این‎ زیرسطحی‎‎ را از زیـردریایی‌های‎ دیگر متمایز می‎ کند.

 نخستین‎ شناور زیرسطحی‎‎ کاملاً ایرانی غدیر در رزمـایـش‎ بـزرگ‎ اتحـاد 84 کـه‎ در آب‌های‎‎ خلیج‎ فارس‎ و دریای عـمـان‎ و همچنین‎ اقیانوس‎ هند برگزار شده بود، به‎ شکل آزمایشی‎ شرکت کرده بود.

همچنین به گزارش فارس، در مرحله بعدی ساخت زیردریایی نیز با توجه به اینکه اصول و تاکتیک‌های ساخت این شناورهای زیرسطحی عمدتاً مشابه و یکسان است، زیردریایى نیمه سنگین تولید و به ناوگان زیرسطحی نیروهای مسلح ایران افزوده خواهد شد.