علی‌اصغر محمدی: معاون وزیر آموزش و پرورش در واپسین روزهای عمر دولت یازدهم تأیید کرد که هدف از تبدیل مدارس عادی دولتی به خاص دریافت پول از والدین دانش‌آموزان بوده‌است.

تأييد اين موضوع از سوي مرضيه گرد در حالي است كه مسئولان آموزش و پرورش تاكنون اين موضوع را انكار مي‌كردند.

رويكرد دولت‌ها در يك دهه اخير دريافت هزينه‌هاي تحصيل در مدارس دولتي از مردم بوده‌است و بر همين اساس تبديل مدارس عادي دولتي به مدارس خاص شدت گرفت. معاون وزير آموزش و پرورش با اشاره به اينكه مدارس هيأت امنايي بايد به‌صورت خودگردان اداره شوند، گفته است: «هم‌اكنون تنها محل تأمين منابع اين مدارس دريافت پول از خانواده‌هاست كه اين روش نادرست است.»‌ آنطور كه برخي خبرگزاري‌ها نوشته‌اند، گرد در جمع خبرنگاران در اين‌باره اينگونه توضيح داده است: «از سال گذشته اقدامات جدي براي بررسي وضعيت مدارس هيأت‌امنايي شروع شد چراكه هدف تأسيس مدارس هيأت‌ امنايي با آنچه اكنون در برخي مدارس هيأت‌امنايي وجود دارد، فاصله زيادي دارد. هدف مدارس هيأت‌ امنايي استفاده از مشاركت‌هاي مردم براي خودگرداني مدارس است، متأسفانه در برخي مدارس اينگونه عمل نشده و تنها محل تأمين منابع‌شان دريافت پول از اوليا بود.

مدرسه هيأت امنايي مدرسه‌اي كاملا معمولي با مديريت متفاوت است. اين موضوع به‌معناي آن نيست كه گروهي جمع شوند و چون تابلوي مدرسه عوض شده و عنوان هيأت امنايي در آن ذكر شده است، از خانواده‌ها پول بگيرند.» معاون وزير آموزش و پرورش با تأييد صريح دريافت شهريه در برخي مدارس هيأت امنايي گفته است كه برخي از اين مدارس حتي از عنوان شهريه هم استفاده كرده‌اند و تا دانش‌آموز شهريه را ندهد، حاضر به ثبت نام نيستند.

  • كاهش امكان تحصيل در مدارس با كيفيت

كارشناسان معتقدند كه تبديل مدارس دولتي عادي به مدارس خاص با عدالت آموزشي مغايرت دارد و موجب ايجاد شكاف طبقاتي آموزش و پرورش و تراكم دانش‌آموزي در ساير مدارس عادي دولتي مي‌شود. تبديل مدارس دولتي عادي به مدارس خاص و شهريه‌بگير در دولت قبل روند شتاباني داشت و با هدف كاهش بار مالي آموزش و پرورش بر دوش دولت هر روز از تعداد مدارس عادي دولتي كاسته و بر تعداد مدارس خاص افزوده شد. مسئولان براي توجيه اين كار اعلام كردند كه تبديل مدارس دولتي عادي به مدارس خاص، براساس درخواست اوليا و مربيان مدارس است و آنها اصراري بر اين كار ندارند، ولي هدف، دريافت شهريه از مردم بود. البته پرسش‌هايي درخصوص هيأت امنايي وجود دارد، ازجمله اينكه چند درصد مدارس واقعا به‌صورت هيأت امنايي اداره مي‌شوند. در نشستي كه برخي خبرگزاري‌ها از آن ياد كرده‌اند، از خبرنگاران رسانه‌هاي منتقد براي طرح پرسش‌هاي متعدد در اين‌باره دعوت نشده است.