اينطور كه بهنظر ميرسد دادستاني و سازمان بازرسي، واگذاري زمينهاي روسطحي و حاشيهاي خطوط ريلي تهران- تبريز در مناطق 17و 18پايتخت را از سوي شركت راهآهن ايران به شهرداري، متناقض با قوانين موجود دانسته و به همينخاطر آغاز طرح ساماندهي دائمي اين زمينها به وسعت 27هكتار در طول حدودا 11كيلومتر مجددا با اما و اگر روبهرو شده است؛ درحاليكه شهرداري تهران و شركت راهآهن براي اين منظور به توافق رسيدهاند تا زمينها در قالب تهاتر (واگذاري مابازا) و بخشودگيها عوارض در اختيار شهرداري قرار بگيرد. آنگونه كه معاون كنوني برنامهريزي، توسعه شهري و امور شوراي شهرداري تهران به همشهري گفت مراجع نظارتي 2اشكال به اين مسئله گرفتهاند؛ نخست اينكه شركت راهآهن نميتواند زمينهاي حريم خطوط ريلي را بفروشد و ديگر اينكه اين اراضي چون اساسا سندي ندارند، قابل واگذاري نيستند. ناصر اماني البته عنوان كرد كه از شهرداريهاي 2منطقه خواسته شده تا طبق هماهنگيهاي صورت گرفته، اراضي مورد نظر را از وضعيت فعلي خارج كنند.
- بار مالي به دوره جديد تحميل نميشود
در حالي موضوع ايراد از سوي دستگاههاي نظارتي براي ساماندهي زمينهاي لب خط جنوب تهران مطرح شده كه اوايلماه جاري قاضي مرتضي تورك، معاون دادستان تهران ضمن بازديد از اين محدوده، دستور به تشكيل كميتهاي مشترك ميان شركت راهآهن و مديريت شهري را داد تا راهكارهاي لازم را براي رفع مشكلات اهالي بهدست آورند. با وجود اين، همچنان موانعي سخت بر سر راه قطار ساماندهي ديده ميشود. در اين بين اماني نيز به همشهري گفت كه محمدباقر قاليباف، شهردار تهران توافقنامه ميان شهرداري و راهآهن را به چند دليل امضا نكرده است. وي در توضيح اين دلايل اظهار داشت: «توافقنامه، بار مالي نسبتا سنگيني ايجاد ميكند؛ چنانچه هزينهاي بالغ بر 600ميليارد تومان به دوره جديد شهرداري تحميل ميشود. به همينخاطر شهردار تهران از امضاي نهايي آن خودداري و اعلام كرد طبق تصميم شوراي شهر، حاضر نيستند تصميم بگيرند تعهدات سنگين براي دوره بعدي بهوجود آيد. بنابراين بهتر است در مورد ساماندهي نهايي اراضي لب خط خود مديريت شهري جديد تصميم بگيرد.» وي اضافه كرد كه معاون حقوقي شركت راهآهن نيز در حال بررسي براي رفع مشكل قضايي واگذاري زمينهاست.
- توجه بيشتر به منطقه18 لازم است
اگرچه هنوز توافقنامه ميان شهرداري تهران و شركت راهآهن در مورد ساماندهي اراضي روسطحي و حاشيهاي خطوط ريلي در مناطق 17و 18به امضا نرسيده و بايد از مسير دستگاههاي قضايي عبور كند اما معاون كنوني برنامهريزي و توسعه شهري شهرداري تهران اعلام كرده كه اقداماتي براي رفع مشكلات مردم در دستور كار قرار دارد. اماني گفت: «دكتر قاليباف از برخي معاونان خود خواسته تا همچنان پيگير كارهاي مورد نياز باشند.» به گفته وي در منطقه 17تهران عمليات نسبتا مناسبي صورت گرفته و منطقه 18نيز طبق ابلاغيه شهرداري مركز بايد اقدامات بيشتري را به غيراز تسطيح زمين، خاكبرداري، جدولگذاري و آسفالت معابر اطراف انجام دهد. ضمن اينكه هنوز كارهاي ديگري در هر دو منطقه مثل نصب مبلمان شهري و برجهاي نوري باقيمانده كه به مرور انجام ميشود و براساس هماهنگيها نيروهاي خدماتي نبايد نگران ممانعت از سوي پليس راهآهن باشند. اين مسئله را مازيار يزداني، معاون فني و زيربنايي شركت راهآهن جمهوري اسلامي ايران نيز مورد تأييد قرار داد. وي به همشهري گفت كه آمادگي لازم را براي هرگونه همكاري بهمنظور رفع مشكلات اهالي لب خط و افزايش رفاه حال مردم دارند اما آنها بايد كمي صبور باشند چراكه اخيرا عمليات ريلگذاري 2خط حومهاي تهران- كرج به اتمام رسيده است و حدودا 3ماه ديگر به زير بار ميرود. آنگونه كه يزداني عنوان كرد نصب علائم، جتفنها و هواكشها و تعمير تونل در حال انجام است و به زودي پايان مييابد و بعد از آن يكسري عمليات روسطحي را آغاز ميكنند.
- اقدام يكپارچه براي ساماندهي نهايي
معاون شهردار تهران تأكيد دارد كه شهرداريهاي 2 منطقه 17و 18هر اقدامي كه انجام ميدهند اولا يكپارچه باشد و در راستاي همان طرح ساماندهي نهايي باشد. ناصر اماني گفت: «هر كاري كه در قالب ساماندهي موقت صورت ميگيرد بايد بهگونهاي باشد كه مقدمات همان طرح ساماندهي نهايي را فراهم كند؛ نه اينكه هر منطقه بهطوري اقداماتي را انجام دهد كه پس از رضايت دستگاههاي نظارتي براي واگذاري زمينها، مديريت شهري جديد مجبور شود كار را دوباره آغاز كند. گفتني است كه طرح ساماندهي دائمي، مصوبه شورايعالي شهرسازي و معماري را دارد. در اين طرح75هزار مترمربع فضا براي ايجاد پاركينگهاي طبقاتي، نصب ديوار صوتي در اطراف خطوط ريلي، نصب چند سوله مديريت بحران، احداث ايستگاه آتشنشاني، فضاهاي فرهنگي و ورزشي درنظر گرفته شده است.