تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۵:۴۷

روزهای پایانی تابستان معمولا شهروندان پایتخت آماده خداحافظی با عسلک پنبه یا همان مهمانان ناخوانده‌ای می‌شدند که حدود ۵سال است با فرا رسیدن فصل گرما تبدیل به میزبان تهرانی‌ها شده‌اند، اما امسال خبرها حاکی از این است که این مهمانان ناخوانده نه‌تنها قصد رفتن ندارند بلکه در نخستین روزهای شهریور همچنان در گوشه و کنار این کلانشهر بزرگ پرسه می‌زنند و با ورودشان به چشم و دهان، کام شهروندان را تلخ کرده‌اند.

خسرو صادق‌نيت، رئيس مركز سلامت محيط و كار وزارت بهداشت گفت: حشرات سفيد بالك كه در آخر تابستان در برخي مناطق ديده مي‌شوند، هيچ مشكل بهداشتي و بيماري‌زايي ندارند و فقط مي‌توانند موجب تحريك مخاط بيني و چشم شوند.

مگس سفيد يا «عسلك پنبه» نام مهمان ناخوانده‌اي است كه حالا ديگر در تهران ناخوانده نيست و مهمان دائم تابستان‌هاي شهروندان پايتخت شده است، با اين تفاوت كه امسال ديرتر آمدند و احتمالا ديرتر هم بار سفر را خواهند بست.اگر اين روزها قدمي در گوشه و كنار شهر بزنيد با وجود نوار چسب‌هاي زرد رنگ و شست‌وشوي شبانه درختان توسط شهرداري، اما از وجود اين حشرات سفيد در امان نخواهيد بود و چه‌بسا در پارك‌ها و پياده‌رو‌ها حضورشان حسابي كلافه‌تان مي‌كند.

خسرو صادق‌نيت در اين‌باره گفت: سفيد بالك‌ها حشراتي هستند كه معمولا در اواخر تابستان در برخي شهرها مانند تهران ديده مي‌شوند، اين حشرات عامل انتقال هيچ بيماري‌اي نيستند و خطري براي سلامت افراد محسوب نمي‌شوند. فقط ممكن است ورود اين حشرات به مخاط بيني يا چشم، تحريك‌كننده و آزاردهنده باشد كه بهترين راه براي جلوگيري از اين مشكل استفاده از ماسك‌هاي ساده كاغذي يا پارچه‌اي است.

رئيس مركز سلامت محيط و كار وزارت بهداشت اضافه كرد: استفاده از اين ماسك‌هاي ساده براي جلوگيري از ورود اين حشرات به دستگاه تنفسي فوقاني و مخاط بيني و چشم در بيشتر افراد كفايت مي‌كند و نياز به اقدام خاص ديگري نيست اما اگر اين مشكل و تحريك زياد باشد، استفاده از سرم شست‌وشوي مخاط بيني نيز توصيه مي‌شود.

مگس سفيد يا سفيدبالك، حشره كوچكي است كه سطح بدن و بال آن با پودر سفيد رنگي پوشيده شده است و ورود آن به بيني، چشم يا دهان مي‌تواند تحريك‌كننده، حساسيت‌زا و آزاردهنده باشد و باعث آبريزش چشم، عطسه يا سرفه شود. اين حشره از حدود سال 1392در شهر تهران ديده مي‌شود.

اين حشرات كوچك كه سطح بدن و بال‌هاي آنها به‌وسيله پودر سفيدرنگي پوشيده شده‌، از آفات مهم براي طيف وسيعي از محصولات كشاورزي در بسياري از نقاط جهان به‌ويژه در مناطق گرمسيري محسوب مي‌شوند؛ آفتي كه در ابتدا از سوي مسئولان شهرداري تهران يك آفت درجه 2و بي‌اهميت قلمداد مي‌شد، اما در تابستان سال‌هاي گذشته به سرعت منطقه به منطقه پيش رفت و بخش بزرگي از پايتخت را گرفت. اين حشرات همانند شته‌ها توليد مقادير زيادي عسلك مي‌كنند كه اين عسلك در گياهان باعث جذب گرد و خاك و مخصوصاً رشد قارچ‌ها مي‌شود. از اين‌رو اين حشرات عسلك پنبه نيز خوانده مي‌شوند.

اگر چه حدود 5سال از حضور سفيدبالك‌ها در پايتخت مي‌گذرد اما وظيفه كنترل جمعيت آنها از سازماني به سازمان ديگر پاس داده مي‌شود و تنها در اين زمينه اين شهرداري است كه براي مقابله با آن اقداماتي را انجام داده است.

  • سفيد بالك‌ها مزاحم اما بي‌خطر

به گفته برخي‌ها سفيد بالك‌ها عامل بيماري‌هاي جديد و نو بودند، عده‌اي نيز آنها را سرطان‌زا مي‌دانستند. برخي نيز معتقد بودند كه شيوه‌هاي غلط مبارزه با اين حشرات مي‌تواند باعث شود تا به شكل غيرمستقيم و از طريق افزايش بيماري‌هاي خطرناكي چون سرطان و ام‌اس، به تهديدي جدي براي انسان بدل شوند. حتي برخي‌ها هم اين موجودات را حاصل فاضلاب شهري تهران مي‌خواندند و گروه ديگر مگس‌هاي سفيد را رهاورد مبارزه شيميايي مستمر و عدم‌مديريت صحيح مي‌دانستند. درهرحال كارشناسان و مسئولان اعلام كردند كه سفيدبالك‌ها زياني براي انسان ندارند همچنين ناقل بيماري از انساني به انسان ديگر نيستند. تنها درصورت افزايش بيش از حد و پرواز در هوا مزاحمت‌هايي را براي شهروندان حاضر در آن مكان، ايجاد خواهند كرد و درصورت ورود به دستگاه تنفسي ممكن است سبب تحريك تنفسي شوند كه براي جلوگيري از آن مي‌توان از ماسك استفاده كرد. همچنين فعاليت اين حشرات در فصل سرما و هنگام بارش متوقف مي‌شود.