همشهری آنلاین: مدیر جهاد کشاورزی بهشهر گفت: با توجه به وضعیت بحران بی‌آبی در شالیزارها و کاهش اثرات تنش خشکی اقدامات مدیریتی در دستور کار کشاورزان قرار گرفته است.

به گزارش ايسنا، خلیل حقیقی اظهار کرد: در سال زراعی جاری سطحی بالغ بر 9 هزار هکتار از اراضی شهرستان به کشت برنج اختصاص یافته که نسبت به سال گذشته از افزایش 15 درصدی برخوردار است و از این میزان 80 درصد به کشت ارقام پرمحصول و مابقی به کشت ارقام محلی به ویژه طارم هاشمی اختصاص یافته است.

وی افزود: عملیات نشاء از اوایل اردیبهشت سال جاری آغاز و تا اواخر خرداد ادامه داشته است و بالغ بر 4 هزار و 700 هکتار از مزارع به صورت مکانیزه کشت شده و این عملیات توسط 8 بانک نشاء فعال شهرستان و به کارگیری بیش از 130 دستگاه نشاء انجام گرفته است.

مدیر جهاد کشاورزی بهشهر گفت: عملیات برداشت برنج در شهرستان بهشهر از اوایل مرداد ماه آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود بالغ بر 60 هزار تن شلتوک از مزارع موجود شهرستان برداشت شود.

حقیقی خاطرنشان کرد: با توجه به وضعیت بحران بی‌آبی در شالیزارها و کاهش اثرات تنش خشکی اقدامات مدیریتی شامل به کارگیری اصول صحیح خاک‌ورزی، آبیاری تناوبی، استفاده از پوشش پلاستیکی در مرزها به جهت کاهش هدر رفت آب، کاهش سطح نشاء تابستانه و استفاده از عناصر غذایی حاوی اسیدهای آمینه و پتاسیم در دستور کار کشاورزان قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: تولید محصول سالم و کاهش مصرف سموم شیمیایی از دغدغه‌های جدی بخش کشاورزی است که در این راستا در سال زراعی جاری در سطحی بالغ بر 2 هزار و 280 هکتار از شالیزارها مبارزه بیولوژیک با استفاده از زنبور تریکوگراما انجام شده است و پیش‌بینی می‌شود بیش از 50 درصد مزارع به صورت مکانیزه برداشت شود.