محمد اسماعیل کهن افزود: مسئولان برگزار کننده نمایشگاه چاپ و بسته بندی، تبلیغات محیطی و اطلاع رسانی گستردهای در رسانه های کشور انجام داده اند تا نخستین دوره این نمایشگاه برای شرکت کنندگان و بازدیدکنندگان دستاوردهای مناسبی داشته باشد.
وی با تاکید بر این که، حضور شرکتها، تولیدکنندگان و دیگر دست اندرکاران در هر نمایشگاهی میبایست به صورت منظم و مستمر انجام شود، گفت: شرکتهای ایرانی برای معرفی خود میبایست در نمایشگاههای داخلی و خارجی به صورت منظم و مستمر حضور یابند تا بتوانند بعد از گذشت چند دوره به نتایج مورد نظر خود دست یابند.
کهن افزود: نمایشگاه چاپ و بسته بندی که با همکاری نمایشگاه دوسلدورف برگزار میشود، باید در هر دوره با دعوت از شرکتها و تولیدکنندگان معرف و بزرگ داخلی و خارجی، سطح نمایشگاه را بالا ببرد تا شرکت کنندگان بتوانند ضمن معرفی عملکرد خود، مردم را نیز با این صنعت بیشتر آشنا کند.
وی گفت: کسانی که در نمایشگاهها شرکت میکنند میخواهند از حضور خود منفعت ببرند و به همین دلیل برای این که، اعتبار نمایشگاه بالا برود باید از شرکتهای خارجی معتبر نیز برای حضور در نمایشگاه چاپ و بسته بندی دعوت به عمل آید.
کهن با اشاره به این که، باید برای حضور شرکت های خارجی امتیازاتی قائل شد تا آنها با رغبت بیشتری در نمایشگاههایی که در ایران برگزار میشود، شرکت کنند، افزود: به طور مثال اگر ۱۰ شرکت خارجی معتبر از اروپا و یا آمریکا در یک نمایشگاه حضور یابند، قطعا کشورهای همسایه برای این که، خود را به این شرکت های معتبر معرفی کنند و با آنها ارتباط برقرار کنند، تلاش می کنند تا در نمایشگاههای که در ایران برگزار می شوند، حضور یابند.
وی با اشاره به این که، برگزاری نمایشگاه تنها با حضور شرکتهای داخلی منفعتی برای کسی ندارد و شرکت کنندگان در این نوع نمایشگاهها سودی از آن نمی برند، افزود: نخستین نمایشگاه چاپ و بسته بندی از این پس هر سال و به صورت مستمر برگزار خواهد شد و قطعا بعد از پنج یا شش دوره برگزاری جایگاه خودش را در میان دیگر نمایشگاههای کشور پیدا خواهد کرد.
کهن درباره چگونگی حضور شرکتهای بینالمللی در نمایشگاهها گفت: شرکتهای خارجی با دریافت وام و حمایت بانکهای کشورشان اقدام به حضور در نمایشگاههای دیگر کشورها می کنند تا قدرت و تجهیزات تولید کشورشان را به نمایش بگذارند و مشتری بیشتری جذب کنند، اما در ایران اینگونه نیست و شرکت ها، نه توان مالی دارند و نه از سوی دولت و بانک ها پشتیبانی میشوند.
وی افزود: شرکتهای ایرانی برای رقابت با دیگر شرکتهای بین المللی باید مورد حمایت قرار گیرند و به آنها وام با بهره کم پرداخت شود تا بتوانند با شرکتهای خارجی رقابت کنند.
وی گفت: مسئولان مربوطه باید کاری کنند تا شرکتهای ایران با قدرت بیشتری در نمایشگاههای خارجی و حتی داخلی شرکت کنند تا زمینه ارزآوری به داخل کشور را نیز فراهم کنند.
نمایشگاه بینالمللی چاپ و بستهبندی از ۲۰ الی ۲۳ مهر ماه جاری و با همکاری نمایشگاه دوسلدورف آلمان توسط شرکت برساز رویداد پارس در محل نمایشگاه بینالمللی شهر آفتاب تهران برگزار میشود.