حامد فوقانی: بازرسان دادستانی تهران از بناهای تجاری مرکز شهر به‌طور نامحسوسی بازدید می‌کنند.

آنها از هفته پيش، جدي‌تر از گذشته يكباره وارد پاساژ‌هاي مناطق 11 و 12 پايتخت مي‌شوند و گزارشي را از وضعيت ساختمان تنظيم مي‌كنند؛ چه پاساژ‌هايي كه اوايل سال اخطاريه قضايي دريافت كرده‌اند و چه آن دسته از ساختمان‌هايي كه تا به حال هشدار قضايي براي ايمن‌سازي نگرفته‌اند. نكته اينجاست كه به گفته يكي از بازرسان، در راه ايمن‌سازي ساختمان‌هاي پرخطر جاي اغماضي وجود ندارد و چنانچه مالكان يك‌بنا نسبت به هشدارها بي‌توجهي كنند، بايد منتظر حكم پلمب باشند. البته ناگفته نماند كه دادستاني اعلام كرده طي روند بازرسي، چنانچه مشخص شود يك‌ساختمان به‌طور مناسبي روند ايمن‌سازي را طي مي‌كند، امكان به تعويق افتادن فرصت مشخص شده در حكم وجود دارد؛ مسئله‌اي كه مي‌توان در مورد ساختمان آلومينيوم مشاهده كرد.

  • زنگ خطر پلاسكو

ايمن‌سازي بناهاي شهر تهران پس از حادثه ساختمان پلاسكو مطرح شد. در واقع فاجعه ريختن قديمي‌ترين بلندمرتبه تهران زنگ خطر را در پايتخت و به‌ويژه در محدوده خيابان جمهوري، به‌عنوان يكي از شاهراه‌هاي تجاري شهر به صدا درآورد تا بسياري از بناها براي بررسي، زير ذره‌بين نهادهاي مسئول بروند. به همين منظور سازمان آتش‌نشاني، كميته عمران شوراي شهر تهران، شهرداري‌هاي مناطق، دادستاني و نمايندگان از وزارت كار گردهم آمدند تا راهكارهاي ايمن‌سازي بناها را استخراج كنند. جلسات مشترك اين نهادها هم در فاز نخست با ارسال اخطاريه‌هاي محكم قضايي به 19بناي تجاري در مناطق مركزي شهر تهران همراه شد.

در اين ميان مجتمع‌هاي تجاري آلومينيوم، علاءالدين، آزاد، كويتي‌ها، بهارستان، خانقاه، اروپا، نوشين، شيرين، اخوان، حكيم هاشمي، اسلامي و علميه ازجمله مهم‌ترين ساختمان‌هاي تجاري محدوده خيابان جمهوري بودند كه حكم‌هاي قضايي دريافت كردند. سپس برخي بلافاصله شروع به‌كار كردند و برخي ديگر انگار كه حكم‌ها مانند هشدارهاي گذشته يك‌شوخي بيش نيست، بي‌اهميت سرگرم كار خودشان شدند. اين شد كه حكم‌هاي قضايي مثل پاساژ اروپا در نزديكي چهارراه سعدي، كار دست‌شان داد و ساختمان به كل پلمب شد. اگرچه در پاساژ اروپا مدتي است كه دوباره باز شده اما مالكان آن خوب مي‌دانند كه از فرصت به‌دست آمده بايد نهايت استفاده را براي ايمن‌سازي ساختمان ببرند وگرنه ديري نخواهد پاييد كه دوباره با حكم پلمب روبه‌رو مي‌شوند.

  • پلمب‌هاي جديد در راه است

اينطور كه آمار كميته عمران شوراي شهر تهران نشان مي‌دهد در تهران بيش از 4900ساختمان پرخطر با اولويت درجه يك وجود دارد. حريق جدي‌ترين خطري است كه اين تعداد ساختمان را تهديد مي‌كند و جالب اينكه حدود 230ساختمان از اين تعداد، بالاي 12طبقه دارند و بلندمرتبه محسوب مي‌شوند. اين در حالي است كه به گفته محمد عليخاني، رئيس كميسيون عمران شوراي شهر تهران 200مال (مركز خريد بزرگ) غيراستاندارد در تهران وجود دارد. از سوي ديگر تعدادي از بناهاي مهم در قلب شهر تهران واقع شده‌اند. به همين دليل دائما در منطقه 12جلسات كارشناسي تشكيل مي‌شود و قاضي مرتضي تورك، معاون دادستاني تهران به دقت روند طي شدن كارهاي مربوط به اين بناها را زيرنظر دارد.

در آخرين جلسه‌اي كه در اين رابطه در شهرداري منطقه 12تشكيل شده حاضران تصميم گرفتند تا شهروندان نيز از وضعيت املاك ناايمن شناسايي شده كه مالكان آنها نسبت به رفع خطر بي‌توجه هستند مطلع شوند. اينطور كه شهردار منطقه به همشهري گفت حتي مجوز قانوني براي تعطيلي اين املاك صادر شده و چنانچه آنها روند بي‌توجهي را طي كنند، حكم پلمب را به‌زودي دريافت مي‌كنند. پيمان حسين محسني گفت: «براي تعدادي ديگر از واحدهاي ناايمن تجاري منطقه12 نيز دستور قضايي صادر شده و در آنها بسته مي‌شود.»

  • توجه به تأسيسات برق در اولويت است

مهلت زمان درنظر گرفته شده براي ايمن‌سازي نسبت به وسعت، تعداد مخاطب و وضعيت املاك متفاوت است. همه بناها اما از 2منظر فني - سازه‌اي و حريق مورد بررسي قرار مي‌گيرند. به گفته محسني در اين بين، سازمان نظام مهندسي براي استحكام بنا و ايمني برق به كمك آمده است اما در وهله نخست مالكان بايد در اسرع وقت نسبت به تعويض سيم‌كشي فرسوده، جابه‌جايي تابلوي برق‌ها به مكان مناسب و امن، نصب سيستم اعلام و اطفاي حريق و برقراري سيستم رصد ميزان مصرف برق اقدام كنند.

  • ايمن‌سازي بازار تهران از تأسيسات برق كليد خورد

ايمن‌سازي فضاي 111هكتاري بازار تهران نيز همزمان با ايمن‌سازي بناهاي پرخطر پايتخت مطرح شده است. افشين حبيب‌زاده، از طرف شوراي شهر تهران مأموريت يافته تا ايمني بازار را پيگيري كند. به گفته وي شاخص مهم ارزيابي شده در بررسي‌هاي ميداني نشان مي‌دهد كه اصلي‌ترين عامل حريق در بازار، وضعيت بد سيم‌كشي است. به همين منظور در همكاري ميان مديريت شهري و اداره برق منطقه‌اي مقرر شده تا سيم‌كشي فرسوده معابر اصلي بازار تا ورودي مغازه‌ها تعويض شود. وي همچنين با بيان اينكه در اين طرح تعويض كنتورهاي برق نيز انجام مي‌شود، افزود: «مشكل اصلي پس از نصب و از محل كنتور تا واحد مصرف‌كننده است چرا كه در بازار تهران به‌دليل محدوديت‌هايي كه وجود دارد كنتور برق با فاصله از مصرف‌كننده و واحد تجاري نصب مي‌شود و ممكن است در اين مسير واحدهاي ديگر نسبت به بهره‌برداري‌هاي غير مجاز به‌وسيله سيم‌كشي‌هاي ديگر اقدام كنند كه اين برق‌كشي از مسيرهاي مختلف بدون رعايت نظم و ايمني است.» به گفته حبيب‌زاده، براساس آمارهاي اداره برق، 150هزار مشترك از برق در بازار استفاده مي‌كنند كه حدود 75مگاوات مصرف برق دارند و حدود 25هزار واحد تجاري در بازار ناايمن است كه اداره برق شروع به ايمن‌سازي كرده است و قرار شد 5000 در فاز اول، 7000 در فاز دوم و مابقي واحدهاي تجاري نيز در فاز سوم ايمن‌سازي شوند. از طرف ديگر پيمان حسين محسني، شهردار جديد منطقه12 تهران نيز اظهار داشت: «پيش از اين هنگام جداره‌سازي بازار، جانمايي تابلوي برق‌ها در اماكن غيردسترس انجام شده است.» وي در پاسخ به اين سؤال كه آيا در بحث انبار كالاها در بازار نيز اقداماتي صورت مي‌گيرد يا خيرگفت: «انبارهاي فرسوده داخل‌ بازار شناسايي شده‌اند. براي اين منظور 2تصميم گرفته شده؛ يكي تغيير كاربري‌ها با توجه به آراي كميسيون ماده100 است. تصميم ديگر اخطارهايي است كه براي ايمن‌سازي صادر مي‌شود.» به گفته وي چنانچه شرايط لازم براي ايمن‌سازي فراهم نباشد، در آينده برخي انبارهاي پرخطر بازار با همكاري شركت ساماندهي مشاغل به محدوده صنعتي جنوب شهر منتقل مي‌شوند.