تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۵

همشهری آنلاین: روزبه آذر آهنگساز و مدرس گیتار گفت: فرامرز شکرخواه با آثارش نهان شعبده می‌کرد.

روزبه آذر در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: شکرخواه برخلاف بسیاری از نوازنده‌ها که کارهای عجیب و غریب می‌کنند و سعی در خودنمایی هرچه بیشتر دارند، نوازنده بسیار نرمی بود. او نوازنده‌ای نبود که بخواهد شعبده کند به عبارت دیگر شعبده او نهان در جان اثرش بود.

این مدرس گیتار ادامه داد: شکرخواه به صورتی ساز می‌زد که هیچ‌وقت به چشم نمی‌آمد و بی‌ادعا بود. شاگردان زیادی داشت و شاگردانش را نیز مانندخودش بی‌ادعا بار می‌آورد.

وی خاطرنشان کرد: فرامرز شکرخواه سوای اینکه معلم و استاد من بود، دوست پدر من نیز بود و از همین رو آشنایی من با وی به دوران خیلی دوری باز می‌گردد.

این نوازنده گیتار تصریح کرد: شکرخواه نسبت به جامعه هنری مشهد به بلوغ عجیبی رسیده بود. او اهداف و افکار خودش را پیش می‌برد و به هیچ‌کسی کاری نداشت. او یکی از بی‌حاشیه‌ترین هنرمندان شهر بود. مرگ او برای جامعه موسیقی ضایعه بزرگی بود.

آذر ادامه داد: او کسی بود که وقتی آقای لطفی سازش را دید، تنها حرفی که به او زد این بود که به همین ترتیب راهش را ادامه دهد وهیچ نقدی بر ساز او وارد نکرد.

این مدرس موسیقی تاکید کرد: شکرخواه خالی از هرپیرایه‌ای بود و بیش از هر کسی خودش بود. به نوعی برای خودش بودایی بود. از نظر فکری و رفتاری به جایی رسیده بود که بسیاری از اهالی موسیقی و ساز که مشهور هستند به آن‌جا نرسیده بودند.

وی در خصوص شیوه تغییراتی که شکرخواه در ساز سه‌تار ایجاد می‌کرد، گفت: شکرخواه به ساختن ساز شهیر است و در سازسازی صاحب سبک بود، اما با این همه به بسیاری از ابداعاتی که دیگران در ساخت ساز ایجاد می‌کردند دست نمی‌یازید و باور داشت که باید به سنت وفادار بود.

آذر ادامه داد: او تنها تغییرات ظریف و در عین حال بسیار ریزی در سازها ایجاد می‌کرد، تغییراتی که در عین سادگی و کوچکی تاثیر به‌سزایی در سه‌تار می‌گذاشت و این تاثیر، خود را هنگام نواختن ساز نشان می‌داد.

  • سادگی در ساخت ساز، شاخصه او بود

این مدرس موسیقی خاطرنشان کرد: از مشخصه‌های کار شکرخواه سادگی و در عین حال به جا بودن تراش‌کاری‌ها و تزئیناتش بود. به عنوان مثال اگر یک مربع یا لوزی در ساز خود به کار می‌گرفت آن‌قدر آن را به جا به کار می‌رفت که اصلا نمی‌توانستی آن را ببینی.

وی در خصوص کلکسیون سازهای شکرخواه اظهار کرد: شکرخواه مجموعه نفیسی از تار و سه‌تار داشت که از این جمله می‌توان به شش سیمی یحیی، تار شاهرخ و تار جعفر اشاره کرد.

فرامرز شکرخواه هنرمند خراسانی، پس از یک دوره بیماری عصر روز سه‌شنبه ۲۵ مهر ۹۶ در سن ۵۶ سالگی در مشهد درگذشت.

مراسم بزرگداشت این هنرمند در تهران روز چهارشنبه سوم آبان از ساعت چهار تا پنج و نیم بعداز ظهر در مسجد نور واقع در خیابان فاطمی برگزار می‌شود.

روحش شاد...

برچسب‌ها