به گزارش روابط عمومي دانشكده مطالعات جهان، در ابتدای این جلسه دکتر سید سعیدرضا عاملی رئیس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران ضمن عرض خوشامدگویی و خیرمقدم به مهمانان به ویژه جناب دکتر محمد جواد ظریف، دکتر عباس آخوندی و دکتر محمود نیلی، درخصوص چگونگی پایه گذاری دانشکده مطالعات جهان گفت: تاسیس دانشکده مطالعات جهان، ایدهای بود که در سال 1377 با هدف پایه گذاری مطالعات بین المللی در ایران شکل گرفت و بر همین مبنا اقدامات 55 دانشگاه برتر دنیا در این خصوص مطالعه شد که ماحاصل آن طراحی شش دوره کارشناسی و 22 دوره کارشناسی ارشد بود.
وی در ادامه گفت: در سال 1380 زمانی که خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم ایشان با عنایت به اقداماتی که برای تاسیس این فکر صورت گرفته بود، رشته های انتخابی مطالعات جهان را برای مسئولان به ویژه در سطح مسئولین راهبردی کشور، راهگشا توصیف و تاکید کردند نهادهای دولتی به لحاظ استراتژیک به این حوزه نیازمند هستند. دکتر عاملی تاکید کرد که این نوع مطالعات مرتبط با امنیت ملی، تامین مسیر سالم برای زندگی مردم و تحول در نظام اقتصادی کشور است و نقش مهم در صیانت فرهنگی در فضای جهانی دارد.
وی در پایان سخنان خود با ابراز خرسندی از سطح علمی دانشکده مطالعات جهان گفت: در مدت سیزده سالی که از عمر دانشکده می گذرد، بسیاری از فارغ التحصیل آن در دستگاه سیاست خارجی، وزارت دفاع، معاونت برون مرزی رسانه ملی و بخش های مطالعات استراتژیک مشغول به کار شده اند و دانشکده ای که تنها در یکسال گذشته، حدود دویست رویداد ملی و بین المللی را برگزار کرده به فضای مناسب تری احتیاج دارد که انشاء الله با حمایت بنیاد حامیان دانشگاه این امر محقق می شود.
در ادامه جلسه، دکتر محمود نیلی رئیس دانشگاه تهران نیز ضمن خیرمقدم به مهمانان این نشست، گفت: بحث مهمی که در آموزش عالی جهان مطرح است، تغییر پارادیم های پشتیبانی های دولت از آموزش عالی به سمت بخش خصوصی است.
رئیس دانشگاه تهران با اشاره به گسترش روزافزون شمارخیرین مدرسه ساز و مشارکت مردم و انجام افزایش امور وقفی پس از پیروزی انقلاب، این اقدام خداپسندانه را موهبتی الهی و قابل تقدیر دانست که دانشکده های علوم اجتماعی از منظر جامعه شناسی باید به آن بپردازند.
وی در ادامه سخنان خود گفت: خوشبختانه خیرین مدرسه ساز بر این امر واقفند. تنها امر خیریه ای که می تواند شانه به شانه مدرسه سازی گام بردارد، حمایت از آموزش عالی و دانشگاه هاست. چون اگر بخواهیم برعدم توسعه یافتگی غلبه کرده و امنیت ملی و آینده کشور را تضمین کنیم باید افرادی تربیت شوند که بتوانند در سازندگی کشور نقش داشته و امنیت را تضمین کنند.
رییس دانشگاه تهران همچنین پیرامون دانشکده مطالعات جهان گفت: دانشکده های ما در دانشگاه تهران اکثرا عرضه محور هستند، اما دانشکده مطالعات جهان دانشکده ای تقاضا محور است و طراحی و توسعه آن نیز متناسب با این تقاضا بوده و باید باشد.
در ادامه جلسه، دکتر عباس آخوندی وزیر راه وشهرسازی و عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان ضمن ابراز خرسندی از حضور و تجدید دیدار با همکاران خود گفت: نکته مهمی که دانشکده مطالعات جهان داشتن پتانسیل کمک به توسعه ایران است، که خود امر بسیار مهمی است.
دکتر آخوندی در ادامه گفت: به گمان من اصلی ترین مسئله ما همچنان درک درستی از قدرتهای منطقه در زمینه های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و ... است. و اینکه چگونه بتوانیم جایگاه واقعی ایران را در این زمینه نشان دهیم. لذا این دانشکده که مطالعات منطقه ایست، می تواند کمک جدی به سیاستگذاری در کشور بکند.
عضو هیات علمی دانشکده مطالعات جهان همچنین گفت: بیشتر دانشکده های ما گرایش اولیه به آموزش دارند و کمتر به مسائل واقعی می پردازند. در دانشکده مطالعات جهان که در رشته های مطالعاتی آن بیشتر مطالعات موردی برجسته می شود، بیش از این می تواند در شرایط پسا برجام همکاری موثرتر داشته باشد. این دانشکده در امر توسعه راه و شهرسازی نیز با شناخت دقیق کشورها می تواند کمک شایانی داشته باشد.
وزیر راه و شهرسازی کشورمان در پایان سخنان خود گفت: دانشکده مطالعات جهان، دانشکده ایست که در توسعه ملی ایران و شناخت جایگاه درست ایران در سطح جهان و در حوزه های مختلف قدرت نقش بسیار مهمی را می تواند ایفا کند. لذا کسانی که دوستدار توسعه ایران هستند باید به این دانشکده توجه کنند.
دکتر محمد جواد ظریف وزیرامورخارجه کشورمان نیز در این نشست با اشاره به شرایط کنونی نظام بین الملل گفت: مطالعات و تحقیقات اکثر کسانی که شرایط بین المللی را بررسی کرده اند از وجود چالش های عمده در جهان حکایت دارد که مهمترین آن چالش ادراکی است. در دنیا نسبت به شرایط بین المللی و منطقه خاورمیانه و به ویژه ایران ادراک درستی وجود ندارد و معتقدیم سیاستهایی که در منطقه علیه جمهوری اسلامی استفاده می شود، سیاستهای مبتنی بر یک طراحی دقیق استراتژیک برای مقابله با نظام جمهوری اسلامی است.
دکتر ظریف در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: شرایط کنونی وضعیتی را فراهم کرده که یک کشوربه شرط درک و فهم و محاسبه دقیق، خیلی بیشتر از ظرفیت ها و توان خود می تواند در نظام بین الملل تاثیرگذار باشد. بنابراین به اندیشکده ای نیاز داریم که فهم درست را تولید و آموزش دهد.
وی با اشاره به مذاکرات هسته ای با گروه پنج به علاوه یک تصریح کرد: در آن دوران از فارغ التحصیلان و داشجویان دانشکده مطالعات جهان بسیار استفاده کردیم و یکی از موفق ترین دوره های مذاکرات برجام در وین به همین دلیل اتفاق افتاد و باید در وزارت امورخارجه به جهتی برویم که از فارغ التحصیلان این دانشکده بیش از پیش استفاده شود. این دانشگاه می تواند در مسیری گام بردارد و نیروهایی تربیت کند که در آینده دیپلماتهای خوبی برای کشور باشند.
وزیر امور خارجه کشورمان در پایان سخنان خود تاکید نمود سرمایه گذاری بر روی دانشجویان در مقوله امنیت ملی و توسعه کشور از گام های مهم و اقدامات خوب دانشگاه تهران در قالب دانشکده مطالعات جهان بوده است.
دکتر کمره ای رئیس هیئت مدیره بنیاد حامیان دانشگاه تهران، که سخنران بعدی این نشست بود ضمن تشریح برخی از اقدامات بنیاد حامیان دانشگاه تهران از جمله احداث فضاهای مورد نیاز، بورسیه کردن دانشجویان، تامین تجهیزات مورد نیاز آزمایشگاهها، گفت: این بنیاد از اردیهشت سال 93 تاسیس شده و قرار است بنیادهای حامیان هر دانشکده و پردیس به عنوان زیرمجموعه بنیاد حامیان دانشگاه تهران تشکیل شود تا مسیر ارتقاء دانشکده و پردیس بهتر از گذشته فراهم شود.
دکتر کمره ای همچنین تاکید کرد جلب کمک ها از سوی بنیاد حامیان دانشگاه تهران صرفا مادی نیست بلکه کمک های معنوی و فرهنگی را نیز شامل می شود.
در ادامه جلسه، دکتر حافظی رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز کشور ضمن تقدیر از برگزاری این نشست و همت مسئولان دانشگاه تهران برای توسعه زیر ساختهای آموزشی، گفت: این حرکت دانشگاهی بسیار ارزشمند است و امیدواریم تا سال آینده نتیجه و برکات این نشست خیراندیش را بتوانیم ببینیم.
در پایان جلسه، ضمن تصویب اساسنامه بنیاد حامیان دانشکده مطالعات جهان، اعضای هیئت مدیره، اعضای علی البدل و بازرسان بنیاد حامیان دانشکده مطالعات جهان توسط اعضای حاضر انتخاب شدند.
همچنین لازم بذکر است که در اولین گام، بنیاد حامیان دانشکده مطالعات جهان، نسبت به ساخت ساختمان جدید دانشکده اقدام خواهد کرد.