گروه ورزشی: در شرایطی که حضور علی‌آبادی در انتخابات همچنان به عنوان چالش فوتبال ایران شناخته می‌شود، جلسات کمیته انتقالی به بن‌بست رسیده است.

یکشنبه 18 آذر همانند نشست‌های یک ماه‌ونیم اخیر، جلسه پرتنشی میان نمایندگان سازمان ورزش و فیفا برگزار شد؛ جلسه‌ای که کیومرث هاشمی یک ساعت مانده به پایانش جلسه را ترک کرد تا قفل برگزاری انتخابات و انتخاب سرمربی تیم‌ملی، همچنان بسته باقی بماند.در 24 ساعت گذشته آنچه نمایان شد، اظهار نظرهای متناقضی است که نمایندگان فیفا و سازمان ورزش، یکدیگر را با آن به نقد می‌کشند.

 رئیس کمیته انتقالی که این روزها متهم است با دادن اطلاعات غلط، زمینه‌ساز مشکلات اخیر شده، در جمع خبرنگاران می‌گوید: در طول مدتی که در کمیته انتقالی بوده‌ام، هیچ وقت چیزی از رسانه‌ها پنهان نکردم و هیچ‌گاه دروغ نگفته‌ام. صفایی‌فراهانی درباره فرصت 48 ساعته فیفا و AFC به فوتبال ایران برای روشن شدن ابهام‌های موجود گفت: اصلاً فیفا و AFC هیچ زمانی را برای ما تعیین نکردند و فقط یکی از نمایندگان کمیته انتقالی در جلسه با مسئولان کنفدراسیون فوتبال آسیا این پیشنهاد را مطرح کرد.

وی در پاسخ به این سئوال که شما پیش از این گفته بودید که وزرای ورزش در برخی از کشورها رئیس فدراسیون شدند اما فیفا با آنها برخورد نکرده، حال چگونه می‌گویید فیفا مخالف حضور سیاستگذار ورزش به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال ایران است، گفت: من نگفتم که وزیر ورزش، شاید هم اشتباه گفته باشم. بحث درست این است که وزیر هر کشوری به غیر از وزیر ورزش می‌تواند رئیس فدراسیون فوتبال شود. فیفا می‌گوید؛ چگونه مسئول ورزش ایران می‌خواهد رئیس فدراسیون فوتبال شود؟

 صفایی‌فراهانی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه کمیته انتقالی، علی‌آبادی را صاحب صلاحیت برای حضور در انتخابات تشخیص داد، چگونه است که فیفا مخالف حضور علی‌آبادی است؟ گفت: کمیته انتقالی هیچ‌گاه صلاحیت افراد را مورد بررسی قرار نداد، بلکه کمیته تنها مدارک نامزدها را مورد بررسی قرارداد.

 وی در پاسخ به این سئوال که شما در مصاحبه شهریورماه به ایسنا گفته بودید که فیفا هیچ مشکلی با حضور علی‌آبادی در انتخابات فدراسیون فوتبال ندارد اما چرا در فاصله 3 روز مانده به انتخابات، اعلام کردید که فیفا مخالف حضور رئیس سازمان تربیت‌بدنی است، گفت: شاید این ایراد به من وارد باشد. وی درباره احتمال تجدید ثبت‌نام از نامزدهای فدراسیون فوتبال گفت: احتیاجی به این مسئله نیست، مگر آنکه بار دیگر با انصراف دسته‌جمعی نامزدها روبه‌رو شویم. اگر نصف به‌علاوه یک‌نفر از نامزدهای هیات رئیسه استعفا بدهند، ثبت‌نام تجدید خواهد شد، در غیر این‌صورت نیازی به تجدید ثبت‌نام نیست.

 خبرنگار دیگری درباره اظهار نظر علی‌آبادی که گفته بود برخی نادوستان داخلی اطلاعات غلط به فیفا می‌دهند، پرسید که صفایی‌فراهانی گفت: ممکن است که مسئولان فیفا و AFC از روی سایت‌های رسمی ایران متوجه این مسئله شده باشند و مثل زمان استعفای دادکان که فیفا از روی خبر ایرنا متوجه استعفای وی شد. این‌بار که من به فیفا رفته بودم، آنها به من گفتند که از روی خبر ایسنا متوجه ثبت‌نام علی‌آبادی در انتخابات فدراسیون فوتبال شده‌اند. احتمالاً شخصی آنها را در جریان خبر گذشته و به آنها گفته است که این خبر را از روی سایت‌های رسمی ایران ببینند.

 پایان دسامبر؛ مهلت فیفا به فوتبال ایران

منابع مختلف خبری در مورد ضرب‌الاجل فیفا گزارش‌های متفاوتی منتشر می‌کنند. فارس در این‌مورد می‌نویسد: فیفا به صورت کتبی تا 31 دسامبر به کمیته انتقالی فدراسیون فوتبال ایران مهلت داده تا به ابهامات آنها پاسخ دهد. علی رغبتی، که با این خبرگزاری گفت‌وگو می‌کرد، گفته است: در مورد دستور جلسه 15 دسامبر کمیته اجرایی فیفا، اطلاعی ندارم. نمی‌دانم آنها در جلسات خود در چه موردی بحث خواهند کرد اما در آخرین جلسه‌ای که با نمایندگان فیفا داشتیم، به ما پیشنهاد دادند در صورتی‌که احتیاج به زمان داریم، می‌توانند تا ژانویه مهلت بدهند.

 این در حالی است که پیش از این از ضرب‌الاجل 48 ساعته فیفا برای فوتبال ایران سخن به میان آمده بود. وی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه مهلتی از سوی فیفا برای فوتبال ایران تعیین نشده، گفت: هیچ محدودیت زمانی برای برگزاری انتخابات نداریم. به نظر می‌رسد تنوع مشکلات فوتبال ایران، بر ابهام‌آمیز بودن مسائل مورد مناقشه افزوده است.

 بررسی تعویق انتخابات در مجلس

 عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: موضوع تعویق تشکیل مجمع عمومی فدراسیون فوتبال برای انتخاب رئیس این فدراسیون و بررسی مسائل و مشکلات جاری فوتبال کشور، با حضور حداقل 3 عضو از اعضای کمیته انتقالی در جلسه امروز این کمیسیون بررسی می‌شود.

امیررضا خادم افزود: از تمامی اعضای کمیته انتقالی برای حضور در این نشست دعوت کرده‌ایم اما صرفاً تنها نمایندگان سازمان تربیت‌بدنی در این کمیته، موظف به حضور در مجلس هستند. خادم گفت: محسن صفایی‌فراهانی، مهدی خبیری و حسن غفاری، نمایندگان فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) در کمیته هستند که چون خودشان را نماینده یک نهاد خارجی می‌دانند، خود را ملزم به پاسخگویی به مسئولان داخلی نمی‌دانند.

 لغو ملاقات با تروسیه

پس از آنکه کمیته انتقالی نتوانست گزینه‌هایی مانند واندرلی لوکزامبورگو، ژاک سانتینی، پیتر رید، جیووانی تراپاتونی، رونالد کومان و رودگولیت را برای حضور در تیم‌ملی ایران متقاعد کند، شانس‌های مربیگری ایران به وینفرد شفرد و فیلیپ تروسیه محدود شد.

 از این میان شفر پس از مصاحبه با چند رسانه آلمانی مورد انتقاد رسانه‌های ایران قرار گرفت و با وجود کارنامه نسبتاً موفق در تیم‌های اماراتی و تیم‌ملی بزرگسالان و امید کامرون تاکنون نتوانسته به نیمکت تیم‌ملی دست یابد.

اما در جلسه یکشنبه شب کمیته انتقالی پس از بحث پیرامون حضور علی‌آبادی در انتخابات فدراسیون فوتبال، نوبت به بررسی گزینه‌های تیم‌ملی رسید.در این جلسه محسن صفایی‌فراهانی، گزارشی از مذاکرات خود با فیلیپ تروسیه ارائه داد. فیلیپ تروسیه پیش از این سابقه مربیگری در تیم ملی ژاپن، قطر و باشگاه‌های فرانسوی از جمله مارسی را در کارنامه خود داشته است.

 صفایی در این جلسه شرایط حضور تروسیه در تیم‌ملی ایران را اعلام می‌کند اما برخی از اعضای کمیته انتقالی با حضور مربی آکادمیک فرانسوی در رأس کادر فنی تیم‌ملی مخالفت کردند.تروسیه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی استرالیا از قرار ملاقات با مسئولان فوتبال ایران در امارات سخن گفته بود.

 گویا قرار بوده که دوشنبه، تروسیه با نماینده فدراسیون فوتبال ایران در ابوظبی امارات ملاقات کند که با توجه به مخالفت اعضای کمیته انتقالی این ملاقات لغو شد.با توجه به وضعیت فعلی کمیته انتقالی بعید به نظر می‌رسد که بتوان گزینه خارجی مناسبی را برای تیم‌ملی ایران انتخاب کرد.