محمدجواد پاینده: سوغات سفر به شرق دور،‌ تنها تکرار یک شکست بود و جایزه یک میلیون دلاری فیفا که تنها بخش کوچکی از مخارج میلیاردی باشگاه سپاهان در سال‌های اخیر را جبران خواهد کرد.

پروازی که با عنوان افتخار، پررنگ‌تر از آنچه بود به تصویر کشیده شد، امروز در تهران به زمین نشست؛‌ با افتخار عبور از نماینده نیوزلند و شکست مقابل اوراوا که قابل پیش‌بینی به نظر می‌رسید.

با سپری شدن لیگ قهرمانان آسیا و جام باشگاه‌های جهان، زخم‌های کهنه سرباز می‌کند و سپاهان که چهره مجموعه‌ای منسجم و یکدل را داشته، به یک‌باره دچار تحول قابل‌توجهی می‌شود. این حداقل نمای بیرونی نایب‌قهرمان آسیاست که در آستانه تحولات عمیق پس از پیروزی قرار دارد.

محمدرضا ساکت پس از شکست سپاهان در بازی با اوراوا از احتمال کناره‌گیری‌اش خبر داد، البته مشروط بر آنکه باشگاه با برنامه 3 ساله او موافقت نکند.

مدیرعامل باشگاه پرافتخار اصفهان به عنوان معاون هیأت فوتبال استان وارد فوتبال اصفهان شد، پس از آن جایگاه ریاست را به دست آورد و در سال 81 مدیرعامل باشگاه سیمان سپاهان اصفهان شد که به فولاد مبارکه تغییر نام داده است.

 حاصل مدیریت 5 ساله ساکت که طبعاً میان طرفداران 2 قطب سرخ و آبی فوتبال چندان طرفدار ندارد، افتخارات قابل‌توجهی بوده که شاید در تاریخ فوتبال اصفهان هرگز تکرار نشود.

قهرمانی لیگ، 3 عنوان قهرمانی در جام حذفی،‌ نایب‌قهرمانی آسیا و حضور در جام باشگاه‌های جهان. ساکت با این کارنامه قابل‌دفاع تصمیم به کناره‌گیری از سپاهان گرفته است، هرچند عده‌ای بر این عقیده‌اند که مدیرعامل زیرک با اعلام این خبر بر محبوبیت خود در میان هواداران باشگاه افزوده است. در خصوص احتمال کناره‌گیری ساکت اما اخبار،‌ شایعات و البته احتمالات دیگری نیز وجود دارد.

 گفته می‌شوداختلافاتی میان وی و برخی از اعضای هیات‌مدیره و همچنین مسئولان کارخانه در خصوص سیاست‌های کلان باشگاه وجود دارد که در سایه افتخارات، هرگز به وضوح دیده نشد. هزینه‌های سنگین سپاهان با مخالفت مسئولان روبه‌رو شده است، هرچند حاصل آن تداوم موفقیت این تیم بوده اما با عبور از آخرین پله‌های افتخار نمی‌توان سیاست‌های ساکت را در سپاهان دنبال کرد.

تصمیمات باشگاه در همین سفر پرحرف و حدیث ژاپن هم مخالفت‌های زیادی را در پی داشته است. از کاروان 60 نفره باشگاه سپاهان تنها 35 نفر به عنوان میهمان فیفا و فدراسیون فوتبال ژاپن در این کشور حضور داشته‌اند و هزینه سفر و اقامت دیگر نفرات برعهده باشگاه اصفهانی بود. بخش اصلی هزینه‌های سرسام‌آور، البته قرارداد بازیکنان است. اخبار غیررسمی حکایت از آن دارد که قراردادهای برخی از بازیکنان سپاهان از جمله محرم نویدکیا رکوردهای بازار نقل‌وانتقالات را شکسته است.

در چنین شرایطی ساکت صحبت از ارائه برنامه 3 ساله می‌کند که طبیعتا باز هم هزینه‌های زیادی را دربرمی‌گیرد و با سیاست‌های هیات‌مدیره در کاهش هزینه‌ها در تضاد خواهد بود. مجموعه سپاهان به بزرگ‌ترین افتخارات ممکن در فوتبال دست‌یافته و طبیعتاً تمایلی به تکرار این مسیر طولانی و هزینه‌بر نخواهد داشت.

ساکت دلایل دیگری هم برای کناره‌گیری خواهد داشت. خروج از ورزش در بالاترین سطح همواره تجربه موفقی بوده و البته ماندن در چنین شرایطی هیچ‌گاه به کسب موفقیت‌های مجدد ختم نشده است. سپاهان به چیزی بیش از آنچه که امروز دارد، دست نخواهد یافت و برای مدیرعامل باشگاه انگیزه دیگری وجود ندارد. این عوامل احتمال کناره‌گیری محمدرضا ساکت و موافقت باشگاه با جدایی وی را بیشتر قوت می‌بخشد.

 آینده کاری مدیر عامل

در خصوص آینده کاری مدیرعامل سپاهان هم 2 خبر تایید نشده به گوش می‌رسد؛ اول اینکه ممکن است ساکت به حضور در انتخابات مجلس هشتم تمایل نشان بدهد و از اقبال خود در اصفهان برای ورود به مجلس استفاده کند که البته مشکلات قانونی در این راه وجود دارد. احتمال دوم، حضور وی در فدراسیون فوتبال است که البته تنها با تجدید ثبت‌نام از نامزدها ممکن خواهد بود. هر 2 احتمال با توجه به شرایط جاری کمرنگ به نظر می‌رسد و پیش‌بینی آینده کاری ساکت دشوار می‌نماید.

 تغییرات مجموعه سپاهان اما به جدایی مدیرعامل ختم نخواهد شد. بوناچیچ هم مایل است با کسب 2 عنوان قهرمانی پیاپی در جام‌حذفی و نایب‌قهرمانی آسیا تجربه تازه‌ای را پیش‌روی خود ببیند.

 پیش از فینال آسیا، لوکا اشاره کوتاهی به احتمال جدایی داشت: هنوز نمی‌دانم بعد از این بازی چه اتفاقی می‌افتد. تا تیرماه با سپاهان قرارداد دارم. شاید بروم شاید هم بمانم.

مذاکره با اماراتی‌ها

رسانه‌ها اما هفته گذشته و با گذشت چند هفته از شکست سپاهان در فینال از مذاکره لوکا با باشگاه الاهلی امارات خبر دادند. الاهلی شرایط خوبی را در لیگ امارات سپری نمی‌کند و هرگز چهره مدعی همیشگی قهرمانی در لیگ و جام حذفی را ندارد. باشگاه سرخ‌پوش شهر دبی به دنبال یک مربی موفق خارجی است.

شاید نام بوناچیچ هم در میان گزینه‌های هیات مدیره این باشگاه وجود داشته اما تاکنون با 2 مربی اروپایی صاحب‌نام در این خصوص مذاکراتی صورت گرفته و نامی از لوکا در این بین مطرح نیست. ژاک سانتینی فرانسوی در دبی مذاکرات را آغاز کرده و تنها موضوع باقی‌مانده توافق بر سر مبلغ قرارداد است.

گزینه دوم، رقیب بوناچیچ در فینال آسیا و جام باشگاه‌های جهان است. اوسیک آلمانی در پاسخ به پیشنهاد الاهلی گفته در پایان جام باشگاه‌های جهان حاضر به مذاکره در این مورد خواهد بود.

 لوکا هم البته شانس رقابت با اوسیک در لیگ امارات را پیدا می‌کند. او از یکی دیگر از باشگاه‌های سرشناس این کشور پیشنهاد خوبی دریافت کرده است و اگر اوسیک به الاهلی ملحق شود، می‌تواند برای سومین بار شانس خود را در رقابت با این مربی امتحان کند.

 پیشنهاد بوناچیچ از باشگاه صاحب نامی است که روزهای خوبی را سپری نمی‌کند و با جذب مربی موفقی که عنوان نایب‌قهرمانی را به دست آورده می‌خواهد پس از سال‌ها حضور در نبرد قهرمانی لیگ را تجربه کند.

 قرارداد بوناچیچ و سپاهان هم مانع قابل‌توجهی در این انتقال نخواهد بود. لوکا تا پایان فصل با سپاهان قرارداد دارد اما با توجه به شرایط مندرج در قرارداد، دریافت یک پیشنهاد مناسب از تیم‌های خارجی می‌تواند با توافق طرفین قرارداد را فسخ کند.

مبلغ قرارداد لوکا و سپاهان در حدود 400 میلیون تومان است، در حالی‌که پیشنهاد اماراتی‌ها در قیاس با این مبلغ، وسوسه‌انگیز به نظر می‌رسد. قرارداد پیشنهادی تا پایان فصل آینده اعتبار دارد و بوناچیچ در طول 2 فصل مبلغ قابل‌توجهی دریافت خواهد کرد که با موفقیت این باشگاه طبیعتا افزایش می‌یابد.در اصفهان اما مجالی برای ماندن نیست.

اختلافات مربی کروات با کریمی و نویدکیا ظاهرا سپری شد اما دوطرف مصاحبه‌های تند یکدیگر را هرگز فراموش نخواهند کرد. کاپیتان سپاهان صراحتاً عملکرد سرمربی را به نقد کشید،‌ بوناچیچ در قیاس واشنگتن و محمود کریمی، مهاجم ریزنقش تیمش را خشمگین کرد تا جایی که کریمی در مقام پاسخگویی برآمد. اختلافات منجر به نیمکت‌نشینی 2 ستاره تاثیرگذار شد و با گذشت چند هفته کریمی در ترکیب سپاهان قرار گرفت اما همچنان روابط دو طرف تحت تاثیر این اتفاقات است.

رقابت با پرسپولیس

 گذشته از اختلافات داخلی تیم،‌ لوکا به اوج موفقیت در اصفهان دست یافته است. تنها رقابتی سخت برای وی باقی می‌ماند که تا پایان فصل با حریف سرسختی چون پرسپولیس ادامه خواهد داشت.

تلخی ناکامی در این رقابت به مراتب از طعم شیرین پیروزی پررنگ‌تر به نظر می‌رسد و برای مربی موفق سپاهان ورود به این بازی خطرناک جذاب نخواهد بود. سپاهان یک لیگ آسیایی و ادامه لیگ برتر را پیش‌رو دارد. این 2 انگیزه قابل‌توجهی تلقی نمی‌شود که بوناچیچ را ماندگار کند.این تنها نقطه‌مشترک ساکت و لوکا در جدایی احتمالی از سپاهان است.

هر دو نفر که با تیم زردپوش به نقطه اوج رسیده‌اند، در همین نقطه به یک خداحافظی باشکوه می‌اندیشند.سپاهان اما با جدایی ساکت و بوناچیچ چهره متفاوتی پیدا می‌کند. مجموعه‌ای که همچنان با عنوان قطب سوم از آن یاد می‌شود، سیاست‌های متفاوتی را در پیش خواهد گرفت. بدون ساکت، سپاهان در بازار نقل و انتقالات موفق نخواهد بود. باتوجه به شرایط جاری باید دید مسئولان رده‌بالای کارخانه چه واکنشی به شایعات نشان می‌دهند.