سه‌شنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۶ - ۰۵:۳۳
۰ نفر

گروه‌ورزشی: سپاهان برای نخستین بار در تاریخ فوتبال ایران، افتخار حضور در جام باشگاه‌های جهان را به دست آورد.

با تکرار پیروزی اوراوا مقابل نماینده ایران، پیش‌بینی آنچلوتی، مالدینی و ‌اوسیک تحقق یافت تا در نیمه‌نهایی جام باشگاه‌های جهان، نماینده ژاپن، حریف میلان پرستاره باشد.

 اولین حضور یک تیم ایرانی در جام باشگاه‌های جهان به پیشروی تا مرحله دوم جام ختم شد و سپاهان که به جمع 6 تیم برتر جهان راه یافته بود نتوانست قهرمان آسیا را پیش از دیدار نیمه‌نهایی مغلوب کند تا سپاهان رویای تقابل با میلان را به فراموشی بسپارد، ‌فرصتی که شاید سال‌ها برای هیچ تیم ایرانی دیگری پیش نیاید.

سپاهان با امید به کسب جایزه 2 میلیون دلاری، ‌حضور در نیمه‌نهایی جام باشگاه‌های جهان و تقابل با میلان در این مرحله مقابل اوراوا قرار گرفت.

 بوناچیچ امیدوار بود که شایستگی خودش برای قهرمانی آسیا را در رقابت با رقیب سرشناسی همچون اوسیک ثابت کند اما ناکام شد.لوکا پیش از بازی بر این عقیده بود که اوراوا تغییر کرده و موفق به تکرار پیروزی در فینال آسیا نخواهد شد در حالی که اوسیک گفته بود در این بازی ثابت می‌کند کدام تیم قوی‌تر است. مصاحبه اوسیک اما به واقعیت نزدیک‌تر بود و ادعای مربی ژرمن تحقق یافت.

 در غیاب پونته، گفته می‌شد اوراوا از حضور واشنگتن هم محروم است که این اتفاق می‌توانست به سود سپاهان تمام شود اما مهاجم برزیلی در ترکیب اصلی تیمش حضور یافت. از سویی برخلاف پیش‌بینی‌ها و مصاحبه اخیر اوسیک، شینجی اونو از ابتدا در ترکیب تیمش قرار نگرفت و اواسط نیمه دوم به میدان آمد.

 همان‌طور که در آخرین اخبار گفته شد سپاهان هم نمی‌توانست از وجود نویدکیا استفاده کند. کاپیتان تیم زردپوش که بازی در این جام را بزرگ‌ترین آرزوی خود دانسته بود، شکست یارانش را از روی نیمکت به نظاره نشست.

در غیاب محرم ،‌فرشاد بهادرانی در مرکز خط میانی به کار گرفته شد. بازی پراشتباه این بازیکن البته تاثیر زیادی در موفقیت مهاجمان اوراوا داشت.

عماد رضا در نیمه نخست این بازی بهترین موقعیت سپاهان را ایجاد کرد که کبیر بولو در استفاده از این توپ ناکام بود و مقابل دروازه خالی موفق به گلزنی نشد. در مقابل اوراوا از فرصت‌های خودش به خوبی بهره برد. ناگایا که در فینال لیگ قهرمانان نخستین گل بازی را وارد دروازه سپاهان کرده بود در دقیقه 32 توپ ارسالی از جناح چپ را به گل اول قهرمان آسیا تبدیل کرد. مدافعان سپاهان در این صحنه تنها شاهد ورود توپ به دروازه بودند و نیمه اول با همین نتیجه به پایان رسید.

 در آغاز نیمه‌دوم سپاهان حرارت بیشتری برای جبران نتیجه پیدا کرد و حملات پراکنده‌ای به روی دروازه حریف تدارک دید اما ژاپنی‌ها با همان آرامش همیشگی و خونسردی کافی بازی را کنترل کردند. در دقیقه 54 حرکت خوب واشنگتن در داخل محوطه جریمه سپاهان، گل دوم را برای تیم ژاپنی رقم زد.

مهاجم برزیلی با جایگیری مناسب در موقعیت تک به تک با سواری قرار گرفت ،‌به راحتی از دروازه‌بان جوان عبور کرد و از زاویه‌ای کاملا بسته دروازه را گشود. بوناچیچ حق داشت که بعد از فینال آسیا بگوید:‌اگر مهاجمی مثل واشنگتن داشتم به قهرمانی آسیا می رسیدیم.

سپاهان پس از این گل صاحب موقعیت‌های مناسبی شد. تیم زردپوش حداقل شایستگی جبران یکی از گل‌های خورده را داشت.ضربه ابوالهیل با برخورد به مدافع اوراوا و پس از آن تیرک دروازه به زمین برگشت. ورود محمود کریمی هم بر فشار حملات سپاهان افزود و اوراوا تا حدودی تحت فشار قرار گرفت.

 برخلاف روند بازی باز هم میزبان به گل رسید و پاسخ سختی به حملات زهردار سپاهان داد. ناگایا در دقیقه 70 سازنده گل سوم شد. هادی عقیلی پس از گل به خودی در بازی با نماینده نیوزلند در دومین بازی پیاپی دروازه سپاهان را با یک ضربه سر دقیق گشود. عقیلی با دو گل زده به تیم خودی، رکورددار تاریخ رقابت‌های جام باشگاه‌های جهان شد.

 سپاهان در دقایق پایانی صاحب چند موقعیت مناسب شد و بالاخره محمود کریمی یکی از گل‌های خورده را پاسخ داد. پاس دقیق سیدصالحی، کریمی را در موقعیت تک به تک قرار داد. کریمی با یک ضربه غیرمطمئن بالاخره توانست قفل دروازه اوراوا را در رقابت 180 دقیقه‌ای دو تیم باز کند.این گل بر شدت حملات سپاهان افزود که در 10 دقیقه پایانی به بازگشت امیدوار شده بود اما‌ فرصت زیادی برای جبران نتیجه باقی نمانده نبود و دفاع منطقی اوراوا فرصتی به مهاجمان زردپوش نمی‌داد.

 اوراوا در طول این دو مسابقه جریان بازی را در دست داشت و هرگز تحت تاثیر سپاهان قرار نگرفت در حالی که نماینده ایران تا پیش از دریافت گل نخست در هر دو مسابقه بازی خوبی ارائه کرده بود.

 سپاهان به رکوردهای قابل توجهی دست یافت. برای نخستین بار در تاریخ فوتبال ایران، افتخار حضور در جام باشگاه‌های جهان را به دست آورد و با شکست وایتاکر به جایزه یک میلیون دلاری دست یافت. تیم اصفهانی می‌توانست در مرحله بعدی صاحب جوایز دو و یا دو و نیم میلیون دلاری جام شود و جدال با قهرمان اروپا را هم تجربه کند اما با شکست در این بازی از گردونه رقابت‌ها خارج شد.

کد خبر 38842

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز