تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۸۶ - ۰۸:۲۲

همشهری آنلاین: دبیرکل سازمان ملل متحد با هشدار درباره گرم شدن کره زمین و خطرهای ناشی از تغییرات جوی از کشورهای صنعتی خواست به تعهدات و توافق‌های بین‌المللی در زمینه محیط زیست توجه کنند.

بان کی مون 21 آذر در اجلاس جهانی تغییرات آب و هوایی در بالی اندونزی گفت: مسئله افزایش دمای کره زمین و انتشار بیش از حد گازهای گلخانه‌ای یکی از چالش‌های عمده بشر در عصر حاضر است و باید در این زمینه بطور جدی به فکر چاره بود.[مفاهیم: گرمایش جهانی چیست؟]

به گزارش واحد مرکزی خبر از اندونزی، وی با اشاره به پیامدهای ناگوار تغییرات جوی و گرم شدن زمین گفت: این روند اسف‌بار، بالا آمدن سطح آب دریاها، افزایش سیلاب‌ها و تشدید خشکسالی، قحطی در مناطق مختلف جهان بویژه در افریقا و آسیای مرکزی و نیز نابودی جنگل‌ها، مراتع و احشام را درپی داشته است.

بان کی مون در ادامه سخنان خود در اجلاس تغییرات آب و هوایی در بالی اندونزی به هزینه‌های انسانی، زیست محیطی و مالی ناشی از تغییرات آب و هوایی اشاره کرد و گفت: بررسی‌های علمی و کارشناسی نشان می‌دهد هنوز برای موفق شدن در این مسیر راه‌هایی وجود دارد و می‌توان با راهکارهای عملی و عزم بین‌المللی، جهان را از خطرات پیش رو نجات داد.

دبیرکل سازمان ملل متحد با تاکید بر رشد و توسعه اقتصادی در کنار کاهش گازهای گلخانه‌ای گفت: باید به سمت آینده سبزتر و طبیعت‌سازی حرکت کنیم و این یک الزام است.

وی با بیان اینکه هیچ منافاتی میان توسعه و حفظ محیط زیست و نجات کره زمین وجود ندارد گفت: هم اکنون درباره رفع موانع ساختاری توافقنامه آب و هوایی اجماع وجود دارد و این موانع در زمینه به روز بودن، فناوری و تامین منابع است.

دبیرکل سازمان ملل تغییرات جوی را مسئله جهانی و مربوط به همه مناطق دنیا از کشورهای آسیا گرفته تا آمریکا شمالی دانست و گفت: همه باید در مقابله با این چالش فراگیر نقش‌آفرینی کنند چرا که بشر در این تراژدی آسیب پذیر است.

وی از کشورهای صنعتی خواست در زمینه کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و توجه به استانداردهای زیست محیطی بیشتر احساس مسئولیت کنند.

دبیرکل سازمان ملل تصریح کرد: بحران گرم شدن زمین با عمل به تعهدات و توافق‌های بین‌المللی ازجمله پیما کیوتو فروکش خواهد کرد و همه کشورها باید باور کنند که تغییرات شدید جوی بشریت را با خطر مواجه می‌کند.

وی از شرکت‌کنندگان در اجلاس بالی خواست با هم‌فکری و بررسی دقیق یک نقشه مناسب در زمینه تغییرات ‌آب و هوایی با محدوده زمانی تا سال 2009 میلادی تعیین کنند که اجرای آن برای همه کشورها لازم الاجرا باشد.

دبیرکل سازمان ملل با تاکید مجدد بر اجرای دقیق پیمان کیوتو، بازنگری و مذاکرات بیشتر در خصوص این توافقنامه و رفع کاستی‌های آن را خواستار شد.

بان کی مون آمادگی سازمان ملل را برای همکاری همه جانبه در زمینه مقابله با تغییرات آب و هوایی و کمک‌های فنی و مالی در این زمینه اعلام کرد.

هشدار سازمان صلح سبز
استفانی تونمور سخنگوی صلح سبز در حاشیه کنفرانس بالی گفت: مذاکرات کنفرانس بالی در باره تغییرات آب و هوا در حال به بن بست رسیدن است و استرالیا، امریکا، ژاپن و کانادا مسئول اصلی این وضعیت هستند.

صلح سبز این کشورها را به نادیده گرفتن هشدارهای کارشناسان بین‌المللی آب وهوا، متهم کرد. به گفته صلح سبز وقتی با این دولت‌ها از نتایج مذاکرات پرسیده می‌شود از ضرورت مذاکرات صحبت می‌کنند و وقتی با آنها از نیازهای میلیاردی (‌برای کاستن از گازهای گلخانه ای )صحبت می‌شود از میلیون حرف میزنند.

هدف اصلی برگزاری کنفرانس بالی ترسیم مسیر مذاکرات برای تداوم پروتکل کیوتو فراتر از سال دوهزار و دوازده است که تنها ابزار بین المللی برای کاهش گازهای گلخانه ای در جهان است.[اجلاس بالی برای تدوین پیمان جدید حفاظت از جو زمین]

دکتر واعظ جوادی معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان نیز به همراه هیات از جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس حضور دارد و سخنرانی خواهد کرد.