وزیر کشور بر لزوم تعامل بیشتر میان شوراها و دستگاه‌های اجرایی تاکید کرد و گفت: شوراها هم اکنون هماهنگی بیشتری با دستگاه‌های اجرایی دارند و تصمیمات پخته‌تری می‌گیرند و این نشانه موفقیت آنهاست.

به گزارش واحد مرکزی خبر، مصطفی پورمحمدی در چهارمین اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها با اشاره به روند خوب، موفق و رو به جلو نظام شورایی در کشور در نه سال گذشته افزود: دولت و مجموعه دستگاه های اجرایی کشور بر این باروند که نظام شورایی حرکتی مثبت و موفق بوده است.

وی برخی نقاط مبهم و نبود درک مناسب میان شوراها و دستگاه های اجرایی را یادآور شد و تاکید کرد: باید میان شوراها و این دستگاه ها درکی مشترک و واقع بینانه ایجاد شود.

وزیر کشور با اشاره به سابقه ده‌ها ساله دستگاه‌های اجرایی و نظام کارگذاری در کشور گفت: برای دستیابی به تعامل مشترک، باید تمرین، و فکر کنیم که برخی‌ها می‌خواهند سنگ‌اندازی کنند.

پورمحمدی افزود: مردم هنوز هم با وجود انتخاب شوراها، مطالبات خود را از دولت می‌خواهند و جا افتادن بستر واقعی شوراها، اختیارات و وظایف آنها، مسئله‌ای زمانبر است.

وی یکی از وظایف شورای عالی استان‌ها را جریان‌سازی و فرهنگ‌سازی برای ایجاد حس همکاری و تعامل در جامعه و ایجاد تعامل بیشتر با دستگاه‌های اجرایی و تبیین حس مثبت و واقع‌بینانه در شوراهای اسلامی شهر و روستا دانست.

پورمحمدی افزود: اعتقاد وزارت کشور این است که نظام شورایی، ضرورت است و نظام مدیریتی باید از میان مردم ایجاد شود.

وی به تلاش وزارت کشور برای توانمند کردن شوراها و آگاه شدن آنها از وظایف و اختیاراتشان اشاره کرد و افزود: برای تحقق این امر، کار آموزش اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا را آغاز کرده ایم و در تلاشیم تا این آموزش را به صورت مجازی و الکترونیک گسترش دهیم.

پورمحمدی به برنامه وزارت کشور برای ایجاد سامانه رایانه‌ای اشاره کرد و گفت: در این سامانه، همه مصوبات تمام شوراهای شهر و روستا برای اطلاع دستگاه‌های اجرایی منطقه‌ای و وزارتخانه ها قرار خواهد گرفت.

وزیر کشور این سامانه را راهی مناسب برای تحقق بحث نظارتی شوراها دانست.

پورمحمدی با اشاره به تلاش وزارت کشور برای عملی شدن بحث توسعه مدیریت شهری و واگذاری اختیارات بیشتر به شوراها، در دوره سوم شوراهای اسلامی شهر و روستا، خاطرنشان کرد: پیشنهاد ما این است که این امر در ابتدا در برخی مناطق و شهرها به صورت نمونه اجرایی شود.

وزیر کشور پیش‌بینی کرد واگذاری مسئولیت‌های بیشتر به شوراها، توقعات مردم را از آنها افزایش دهد و از شوراها خواست آمادگی پذیرش مشکلات را داشته باشند.

پورمحمدی همچنین سطح و گستردگی حوزه و تعداد شوراها را یادآور شد و افزود: با نگاهی به این گستردگی، می‌توان گفت سطح تعامل میان وزارت کشور و شوراها در سراسر کشور بسیار بالا بوده است.

وزیر کشور با اشاره به برخی انتقادها از تعامل وزارت کشور با شوراها گفت: قانونگذار اختیارات هر کدام را مشخص کرده‌است و هر طرف باید در این چارچوب و براساس حق و حقوق خود عمل کند.

وی انتظارات وزارت کشور و زیرمجموعه آن را از شوراها، حداقلی دانست و گفت: باید با منطق عقلانی و بالا بردن سعه صدرمان، در راه ساختن جامعه ای فرهیخته گام برداریم.

پورمحمدی افزود: برای رسیدن به بلوغ در مدیریت، همه باید بدون تنش، در چارچوب اختیارات خود عمل کنند.

وزیر کشور بروز برخی اختلاف نظرها و برداشت‌ها را در این مسیر اجتناب‌ناپذیر دانست و تاکید کرد: باید با تدبیر، این مسائل را به حداقل برسانیم.

وی افزود: البته وزارت کشور اشکالات و اختلاف نظرها را برجسته نمی‌بیند و از شوراها هم می‌خواهد همین گونه به مسائل نگاه کنند.