بله، خاصيت پاييز همين است، نميگذارد ما درست و حسابي با روزهاي نرم و آرام تابستان خداحافظي کنيم و يکباره از راه ميرسد و وقتي به آسمان بالاي سرمان نگاه کنيم، ساعتها از غروب گذشته است.
هنوز روحيهي تابستان مثل يک لباس سبک و آستينکوتاه به جالباسي آويزان است که بايد ژاکتها را بيرون بکشيم و دور ذهن بپيچيم تا از اضطراب کارهاي نکرده نلرزد.
پاييز گريزان است و اينروزها ما وقت براي درسخواندن کم ميآوريم. پس شايد چند راهکار براي تنظيم وقت پاييزي و از بينبردن اضطراب انجام تکاليف در اين روزها بهدردت بخورد.
- برنامهي سنگين ممنوع!
وقتي الويتها را مشخص ميکني، فقط مهمترينها را يادداشت کن و مواظب باش از همان اول كار، خيلي روزهايت را شلوغ نکني.
يک جدول شلوغ ممکن است اضطراب تو را بيشتر کند. وقتي بعد از مدتي به انجام کارهاي مهم عادت كردي، به مرور کارهاي ديگر را هم با رنگ متفاوت در جدول برنامهريزي بگنجان.
- بنويس تا انجام بدهي!
هرروز صبح، قبل از هرکاري اولويتهاي مهم آن روز را روي يک کاغذ بزرگ يا تختهي سفيد بنويس و براي هرکدام زمان انجام مشخصي تخمين بزن. هر کدام که انجام شد با رنگ ديگري کنارش علامت بزن.
اين کار به آنچه دربارهي اولويتها در ذهنت ميگذرد، نظم ميبخشد. نظمي که ضمير ناخودآگاه را وادار به انجام كارها طبق اولويت تعيين شده ميکند.
- يک کار ارزشمند!
وقتي يکي از تکاليفت را انجام ميدهي، نبايد فکر کني اين يك کار پيشپاافتاده بوده و مهم نيست. بعد از انجام هر کاري از خودت تشکر کن و بدان کار باارزشي انجام دادهاي.
حتي بعضيوقتها براي قدرداني از خودت، يک جايزه در نظر بگير. مثلاً خوردن يک شکلات، تماشاي يک فيلم يا... مهم اين است که از اين پاداش لذت ببري!
- ابهام را برطرف کن!
اگر براي حل تمرين يا فهم مطالب درسي مشکل داري، آن را به بعد موکول نکن. همان لحظه کمک بگير تا مشکلات درسي روي هم تلنبار نشود.
اگر کسي را در خانه نداري كه از او کمک بگيري، اين موضوع را با دبير درميان بگذار و از او خواهش کن كه در زمان مناسب، مشکل درسيات را برطرف کند.
- به خودت وفادار باشي!
وقتي براي انجام کاري در جدول برنامهريزي، زمان مشخصي تعيين ميکني، به آن زمان وفادار بمان. مثلاً اگر دوساعت براي حل تمرين رياضي وقت گذاشتهاي، تمام اين دوساعت را با رياضي بگذارن، مگر اينکه در زماني كمتر از دو ساعت، همهي تمرينها را حل كني يا کار اضطراري پيش بيايد.
- خوراکي فراموش نشود!
خوب است قبل از شروع درسخواندن يا حتي همان زمان درسخواندن، خوراكي يا نوشيدني سادهاي بنوشي يا بخوري.
البته نه به اين معنا که در حين درسخواندن مدام در يخچال را باز و بسته کني، بلكه ميتواني چند خوراکي پرانرژي و مزهدار مثل مغز بادام يا گردو کنار دستت بگذاري و وقتي داري به مسئله يا مفهومي فكر ميكني، يکي از آنها را بخوري.
همچنين يک نوشيدني ساده مثل آب يا آبميوه هم ميتواند در ميان درسخواندن ذهن را باز کند.