به گزارش ایرنا، سید حسن هاشمی در مراسم افتتاح مرکز راهبردی تحقیقات پزشکی و مرکز آموزش مهارتی و حرفهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي افزود: ادغام آموزش پزشکی در وزارت بهداری و بهزیستی سابق در سال 1364، اتفاق مهمی بود که در کشور رخ داد و با وجود همه تلاشهایی که در 30 سال گذشته در حوزه آموزش پزشکی انجام شده است، اقداماتی که در طول چهار سال گذشته در این حوزه انجام شده و دستاوردهایی که رقم خورده است به کلی متفاوت است و قابل مقایسه با گذشته نیست.
وی ادامه داد: در چهار سال گذشته مرکز سنجش آموزش پزشکی، دانشگاه مجازی آموزش پزشکی، مرکز تحقیقات علوم پزشکی که همگی از آرزوهای دیرین بود، ایجاد شدند. دانشگاههای علوم پزشکی ماموریتگرا شدند و با وجودی که توسعه کمی دانشگاهها متوقف شد، ظرفیت پذیرش دانشجویان علوم پزشکی 11 درصد بیشتر شد و ظرفیت پذیرش دستیار در رشتههای تخصصی نیز 20 درصد افزایش یافت.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: فارغالتحصیلان دانشگاههای علوم پزشکی کسانی هستند که مستقیم با مرگ و زندگی مردم ارتباط دارند و به قول معروف 24 ساعته و در 12 ماه سال در خدمت مردم هستند و اگر مردم به خدمات آنها اعتماد نداشته باشند و فاصله آنها با مردم زیاد باشد به نتیجه مطلوب نمیرسند.
وی افزود: خوشبختانه مردم به خدمات پزشکان ایرانی که فرزندان همین سرزمین هستند اعتماد دارند و این اعتماد حاصل تلاش استادان و معلمانی است که در حوزه آموزش پزشکی در کشور تلاش میکنند.
هاشمی گفت: بسیاری از پزشکان سرآمد و متبحر کشور، کسانی هستند که با هزینهای که خودشان پرداخت کردهاند، توانستهاند در مرزهای دانش حرکت کنند و این پیشتازی و موفقیت با فداکاری و تلاش خودشان به دست آمده است تا اینکه دولت و مجلس حمایت کرده باشند. مردم کشور نیز قدرشناس زحمات آنان هستند و با وجودی که بعضا در مواردی رفتارهای نادرستی مشاهده میشود، پزشکان مورد احترام مردم هستند.
وی افزود: مرکز تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی میتواند برای بهبود و توسعه آموزش پزشکی کشور، پروژههای تحقیقاتی را بپذیرد و درآمدزایی داشته باشد اما باید توجه داشته باشیم که آموزش پزشکی زمانی ارزشمند است که مشکلی از مشکلات مردم را حل کند، دیگر دوره افزایش محفوظات گذشته است، سعی و خطا نیز در مسیر فعالیت این مرکز باید کم باشد.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: واقعیت این است که آموزش پزشکی باید در مسیری باشد که توقعات و انتظارات مردم را از نظام سلامت برآورده کند و با خواستههای مردم گره خورده است. باید از ناکامیهای گذشته درس بگیریم.
وی افزود: باید دانشجویان علوم پزشکی وارد میدان زندگی مردم شوند و در شهرها و روستاها با زندگی مردم و مشکلات آنها آشنا شوند، و این فرصت بزرگی است که باید در حین آموزش انجام شود نه اینکه دانشجوی علوم پزشکی مدرک بگیرند و بعد تازه بخواهد در میدان عمل تجربه کسب کند.
هاشمی تاکید کرد: دانشجوی پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی و سایر رشتهها باید بین مردم و در محیط اجتماعی وارد شوند و در آنجا محک بخورند نه اینکه فقط به صورت تئوری یکسری مسائل را بیاموزند.
وی گفت: با توجه به توسعه شبکه بهداشتی و افزایش پایگاهها و مراکز جامع سلامت، فضای مناسبی برای بکارگیری دانشجویان در فضای خدمت به مردم ایجاد شده است و باید از این فضا استفاده کنیم. دانشگاههای علوم پزشکی باید دانشجویان را به فضای شهرها، روستاها و حاشیه شهرها ببرند، این کار هم هزینههای آموزش را کاهش میدهد و هم دانشجویان را با مشکلات واقعی مردم آشناتر میکند.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكي ادامه داد: خواسته دیگری که من دارم و بارها تکرار کردهام اما گویی در وزارت بهداشت طرفدار ندارد این است که باید طول دورههای آموزش علوم پزشکی را کاهش دهیم، دورههای فوق تخصص میتواند در دوره تخصص ادغام شود و دوره چهار ساله یا پنج ساله تخصص میتواند به سه سال کاهش یابد یا با ادغام دوره تخصص و فوق تخصص میتوان کل دوره را به جای هفت یا هشت سال در 5 سال یا 5.5 سال برگزار کرد.
- دادن مدرک به پزشکان کمسواد شبه جنایت است
هاشمی گفت: باید کیفیت آموزش در رشتههای علوم پزشکی افزایش پیدا کند اگر به کسی که مهارت و دانش کافی ندارد، مدرک بدهیم این شبه جنایت است زیرا با جان مردم سر و کار دارد. شورای گسترش آموزش پزشکی باید نظارت بیشتری بر کیفیت آموزش در دانشگاههای علوم پزشکی داشته باشد و اگر شرایط لازم در برخی دانشگاهها فراهم نیست، سختگیری و تعدیل کنند.
وی افزود: هر چقدر در کیفیت آموزش علوم پزشکی سختگیری کنیم، ضرر ندارد. کیفیت آموزشهای مهارتی نیز باید افزایش پیدا کند، متاسفانه در گذشته در حوزه آموزشهای غیر آکادمیک مرتبط با علوم پزشکی، کوتاهیهایي صورت گرفته است و افرادی به صورت خودرو آموزش دیدهاند و متاسفانه محصولات برخی مراکز قابل اعتماد نیستند.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: در آموزشهای آکادمیک نیز باید بیش از گذشته به کیفیت و مهارت فارغالتحصیلان توجه شود، اگر افرادی فارغالتحصیل شوند که مهارت و توان کافی نداشته باشند و با تجویز بیمورد و بیش از حد آزمایش و تصویربرداری، هزینههای سیستم درمانی کشور و مردم را بالا میبرند.
وی افزود: در مورد مطالبات معوقه استادان علوم پزشکی نیز جای تاسف دارند که 10 ماه عقب هستیم، باید پرداختها منظم شود، این کاهش پرداختهایی که در چند ماه آخر سال انجام میشود به صورت منظم در طول سال انجام شود تا معلمان و اساتید دانشگاه با آرامش سر کلاس حاضر شوند و بتوانند افراد توانمندی را پرورش دهند.