به گزارش ایسنا، علیرضا کاظمی در گردهمایی مشترک شورای معاونین و مدیران کل ستادی و استانی در خصوص مهمترین رویکردهای خود در معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: طرح تدوین نظام جامع فعالیتهای تربیتی و مدیریت مسائل تربیتی با استفاده از صاحب نظران علمی و ساختارهای قانونی از مهمترین سیاستهای ماست.
وی با بیان اینکه قسمتهای مهمی از قانون احیای معاونت پرورشی مغفول مانده است، از تعیین کارگروهی برای اجرای کامل مفاد این قانون درحوزه منابع انسانی ، ساختار و محتوا خبر داد.
کاظمی در ادامه گفت: باید به تربیت اخلاقی با استفاده از ظرفیت دانشآموزی و تأکید بر مهارتهای دهگانه و عنصر نشاط در فعالیتهای فرهنگی و هنری عنایت جدی شود.
کاظمی یادآورشد: باید به استفاده ازظرفیت بخش خصوصی در حوزههای مختلف پرورشی مخصوصا در تأسیس اردوگاهها، کانونها و دارالقرآنهای غیردولتی و حتی در برگزاری اردوهای درون و برون استانی توجه ویژهای شود.
وی از آغاز به کارتشکیل یک کارگروه اقتصادی ویژه در آینده نزدیک خبر داد و عنوان کرد: این کارگروه جهت بهرهوری منابع مالی و استفاده از ظرفیتهای اقتصادی موجود برای ایجاد منابع مالی پایدار، تحقق و تأمین منابع مالی حوزه پرورشی ایجاد میشود.
کاظمی افزود: تمرکز بر مدرسه به عنوان کانون اصلی تحول و تحقق تعلیم و تربیت یکی از رویکردهایی است که می توان بر اساس آن گامهای موثری را در عرصه پرورشی و فرهنگی برداشت.
معاون وزیر آموزش و پرورش استفاده از تمام ظرفیتهای درون و برون دستگاهی از قبیل ستاد همکاریها، بسیج دانشآموزی، سازمان دانشآموزی، اتحادیه انجمنهای اسلامی و سایر تشکلها را در نقش پذیری دانشآموزان همچنین کاهش حجم و تجمیع برنامهها را از دیگر رویکردهای خود بیان کرد.
وی کاهش فاصله ستاد و صف را به عنوان یکی از معضلات ادارات و بخشهای مختلف از جمله دستور کارهای خود برشمرد و اظهار کرد: کمیته کیفیت بخشی به فعالیتهای تربیتی تشکیل خواهد شد همچنین از تجربه پیشکسوتان این عرصه در همه سطوح استفاده خواهیم کرد.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: این رویکردها و سیاستهای اعلام شده را با جدیت دنبال خواهیم کرد .
کاظمی با بیان اینکه با تغییر رویکردها، اقدامات خوب و فعالیتهای ارزشمند و اثر بخشی را می توان در حوزه پرورشی و فرهنگی انجام داد، اظهارکرد: فعالیتهای پرورشی دو ویژگی منحصر به فرد دارند؛ این فعالیتها را نمیتوان با اعداد و ارقام سنجید. دیگر اینکه فعالیتهای پرورشی کیفی و دیر بازده هستند.
وی با تأکید براینکه رویکرد اصلی و راهنمای ما در تمام اقدامات آموزش و پرورش و از جمله در معاونت پرورشی و فرهنگی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است، گفت: مطابق این سند قرار است وزارت آموزش و پرورش از یک نهاد علمی و آموزشی صرف به یک نهاد فرهنگی و تربیتی تبدیل شود و به وزارت تربیت رسمی و عمومی تغییر نام دهد و بر اساس این تغییر نام، نگاه به رویکردهای آن، چه در آموزش و پرورش و چه در جامعه تغییر یابد.
کاظمی با اشاره به اینکه ما باید بر اساس سند تحول بنیادین، دانشآموزان را به مراتبی از حیات طیبه برسانیم،اظهارکرد: حداقل ۵ ساعت از نظام تعلیم و تربیت باید مرتبط با فعالیتهای تربیتی و فرهنگی باشد و از همه مهمتر اینکه قرار است به جای معلم، مربی داشته باشیم.