مهدي نويدادهم، دبيركل شوراي عالي آموزشوپرورش افزود: به عنوان مثال موسسهای در سال، 16 آزمون در پایههای دوم و سوم و چهارم ابتدایی برگزار میکرد اما از این پس معلم و مدیر مدرسه مجاز نیست به صورت سازمانیافته در مدرسه آزمون برگزار کند.موسسهها در بیرون مدرسه مجاز اند اما ما به خانوادهها توصیه نمیکنیم فرزندشان را در این آزمونها وارد کنند.
به گزارش ایسنا، مهدی نوید ادهم با بیان اینکه 27 بهمن 1358 قانون شورای عالی آموزش و پرورش در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شد اظهار کرد: شورای عالی آموزش و پرورش سابقه بیش از صد ساله دارد اما بعد از انقلاب و در سال 1358 بود که به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی و سپس دو مرتبه به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.
او افزود: شورای عالی آموزش و پرورش به نیابت از مجلس شورای اسلامی مرکز قانونگذاری و مرجع سیاستگذاری در حوزه آموزش عمومی و متوسطه است و قبل و بعد از انقلاب تحولات بسیاری به خود دید.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه شورا در دهههای گذشته امر قانونگذاری آموزش و پرورش را در چارچوب مشخصی انجام داده است، اظهار کرد: صاحبنظران در هشت کمیسیون تخصصی حضور دارند و با وجود آنکه در گذشته وزیر آموزش و پرورش عالیترین مقام شورای عالی بود با قانون مصوب سال 81 مجلس شورای اسلامی، رئیسجمهور، رئیس شورای عالی شد و از 22 عضو فعلی، هشت نفر وزیر یا معاونین آنها هستند. سه نفر از سوی فرهنگستانها و سه نفر نیز مشترکا از سوی وزرای آموزش و پرورش و علوم معرفی میشوند و از رئیسجمهور حکم دریافت میکنند.
نویدادهم افزود: شورای عالی نهادی فرادستگاهی است و یکی از بزرگترین سیاستهایی که در آن اتخاذ شد، سند تحول بنیادین بود که با همت و تلاش جمع زیادی از متخصصان که بنده جزئی از آنها بودم، تدوین شد. این سند در سال 1390 در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و به قدری حائز اهمیت بود که مقام معظم رهبری تعبیر بلندی راجع به آن بهکار بردهاند. کمتر سندی داریم که ایشان درباره آن فرموده باشند " جامع، پیشرو و قابل افتخار است."
او با اشاره به مکلف شدن آموزش و پرورش در برنامه ششم توسعه برای عملیاتی کردن سند عنوان کرد: سه گام برای تحول جدی در آموزش و پرورش مطابق سند پیشبینی شده که گام اول تهیه نقشه راه بود و انجام شد. گام دوم نیز تهیه زیرساختها بود. اکنون در مرحله تامین زیرساختهای منابع انسانی، منابع مالی، مدیریتی و منابع تکنولوژیک هستیم. یکی از دستاوردهای سند، تبدیل نظام آموزشی حافظه محور به نهادی فرهنگی و تربیتی است.
اجرای رتبه بندی معلمان نیازمند 3 تا 5 هزار میلیارد تومان اعتبار
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه اجرای سند نیازمند عزم ملی و اتحاد استراتژیک است عنوان کرد: از نمایندگان مجلس درخواست میکنم برای اجرای سند اعتبار ویژهای درنظر بگیرند؛ تنها برای اجرای رتبه بندی معلمان 3 تا 5 هزار میلیارد تومان نیاز است.
نوید ادهم درباره مصوبه اخیر شورای عالی آموزش و پرورش پیرامون حذف آزمونهای ورودی مدارس خاص در دوره ابتدایی اظهار کرد: تربیت اصل است و بهترین سن تربیت پذیری نیز دوره ابتدایی است. طبق راهکارهای سند باید زمینه تربیتپذیری در ساحتهای ششگانه در دوره ابتدایی فراهم و موانع پیشروی آن برطرف شود. در این میان کنکور یک عاملی مهم بیرونی برای اجرای سند است. از جمله عوامل داخلی نیز نمره محور بودن دوره ابتدایی بود که ما ارزشیابی توصیفی را برای رفع استرس اجرا کردیم و در دومین گام وارد بحث حذف شبه کنکورها شدیم.
طرح شهاب تقویت میشود
او ادامه داد: متاسفم که این مصوبه صرفا به حذف سمپاد محدود شد اما باید کلیت مصوبه را در نظر گرفت. در بند اول مصوبه به اجرای جدیتر طرح شهاب تاکید شده است. طرح شهاب مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و بنیاد ملی نخبگان را دارد و امسال آن را تقویت خواهیم کرد. حدود 17 نوع برنامه درون و بیرون مدرسهای برای شناسایی استعدادها دیده شده است. بند دوم مصوبه به حذف آزمونهای ورودی پایه هفتم مدارس خاص اشاره دارد. همچنین در پایه دهم دو آزمون تیزهوشان و نمونه دولتی برگزار میشد که ادغام میشوند.
ورود و فروش کتب غیرمجاز توسط مدیر و معلمان ممنوع شد
ويدادهم با بیان اینکه بند بعدی مصوبه به ساماندهی کتب کمک آموزشی که برنامه های آموزش رسمی را تحتالشعاع قرار میداد؛ اشاره دارد گفت: این کتب فرصتی برای آموزش هستند اما شرط و شروط دارد و باید استانداردهای سازمان پژوهش را کسب کنند. کتب کمکی آموزشی استاندارد همه ساله در انتهای کتب درسی معرفی میشود اما از این پس مدیر و معلم مدرسه مجاز به ورود و فروش کتب غیرمجاز نیستند.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره برگزاری آزمون ورودی مدارس خاص غیردولتی متوسطه اول گفت: مسئولان ذیربط با هماهنگی خود مدیران مدارس چارهاندیشی کردهاند تا آنها نیز همانند مدارس سمپاد و نمونه دولتی آزمونی برگزار نکنند، بنابراین مدارس خاص غیردولتی در سال آینده آزمون نخواهند داشت.
نوید ادهم افزود: 250هزار نفر در آزمون سمپاد شرکت میکردند که 15هزار نفر پذیرفته میشدند و 235 هزار نفر احساس شکست میکردند؛ درباره نمونه دولتیها هم همینطور بود. در واقع این آزمونها آسیبزا بود.
تقویت مدارس مقطع دوم متوسطه سمپاد، استراتژی جدید آموزش و پرورش
او در پاسخ به اینکه چرا این مصوبه در تیر سال آینده و پس از برگزاری آزمون پیش رو تصویب و اعلام نشد؟ گفت: این بحث درباره افرادی که این ایام برنامهریزی و سرمایهگذاری کردند وجود دارد اما این طرح یک فرآیند تخصصی و کارشناسی را طی کرد. وزارتخانه و شورای عالی باور دارند تیزهوشان سرمایه کشورند و چگونگی پرورش و نگهداشت این سرمایهها برای ما مهم است. نمیتوان شهرکی ساخت که فقط افراد متفاوتی چون نابینایان و ناشنوایان و یا تیزهوشان در آن زندگی کنند. بچههای تیزهوش باید زیست اجتماعی داشته باشند.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: دوره ابتدایی و متوسطه اول دوره هویتیابی است، اما در دوره دوم تیزهوشان باقی میماند و در رده سنی بالاتر دانشآموزان متفاوت و برتر را جدا میکنیم. اکنون استراتژی وزاتخانه تقویت مدارس دوم متوسطه سمپاد است.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی پرسشگر درباره برگزاری آزمون در مدارس غیردولتی نیز گفت: مسئولین ذیربط با هماهنگی خود مدیران مدارس چارهاندیشی کردهاند تا آنها نیز همانند مدارس سمپاد و نمونه دولتی آزمونی برگزار نکنند. بنابراین مدارس خاص غیردولتی در سال آینده آزمون نخواهند داشت.
نظر شما