گروه اجتماعی: برنامه 5 ساله توسعه کیفی دانشگاه آزاد اسلامی با محوریت تولید علم و فناوری تدوین شد.

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب گفت: شاخص‌های 24 گانه پژوهشی در جهت ارتقای کیفیت در سند چشم‌انداز 1044 تعریف شده است.

به گزارش خبرنگار ما، فریدون رهنمای رودپشتی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی تاکنون 2 مرحله استفاده از ظرفیت‌های پراکنده آموزش عالی و ظرفیت‌سازی‌‌های جدید را پشت سر گذاشته و در حال گذار به مرحله ارتقای کیفیت است.

وی افزود: لازمه دانشگاه کارآفرین، توسعه کیفی است به‌طوری که در سند چشم‌انداز 20 ساله، دانشگاه آزاد به‌عنوان دانشگاه برتر در منطقه مطرح خواهد شد.

رهنما با اشاره به این که نسبت استاد به دانشجو که یکی از شاخص‌های ارزیابی دانشگاه‌هاست، اظهار داشت: اعضای هیات علمی تمام وقت دانشگاه از 6 هزار و 449 نفر در سال 77 در حال حاضر به 19 هزار نفر رسیده و تعداد دانشجویان از 660 هزار نفر به یک میلیون و 300 هزار نفر افزایش یافته است.

وی خاطر نشان کرد: نسبت دانشجو به استاد در سال 77، یک به 72 بود که در سال 85 به یک به 67 رسیده است.

رهنما افزود: تمرکز دانشگاه آزاد در جذب دانشجویان تحصیلات تکمیلی است تا از این رهاورد هم در بخش هیات علمی سرمایه‌گذاری شود و هم روی راهبرد دانشگاه که مبتنی بر تولید علم و فناوری است.

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره این که 5 درصد شهریه دانشجویان به بودجه پژوهشی دانشگاه اختصاص می‌یابد افزود: دانشگاه آزاد اسلامی در سال 85 مجوز نخستین مجله ISI بین‌المللی خود را اخذ کرد و 2 مجله دیگر نیز در حال دریافت این مجوز هستند.

وی با اشاره به این که مکانیزم جدید چاپ و توزیع کتاب در دانشگاه آزاد، الکترونیکی می‌شود گفت: در برنامه توسعه کیفی 5 ساله دانشگاه، نرخ متوسط رشد دانشجو، 4 درصد خواهد بود به‌طوری که در مقطع کاردانی 4/4 درصد، کارشناسی 9/1 درصد، کارشناسی ارشد 2/25 درصد، دکترای حرفه‌ای 2/5 درصد و دکترای تخصصی 5/24 درصد پذیرش دانشجو خواهیم داشت.

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد گفت: همزمان با همایش ربع قرن تلاش و بالندگی دانشگاه آزاد اسلامی در اردیبهشت 87، نخستین جشنواره مبتکران، مخترعان و مدال آوران دانشگاه برگزار می‌شود.

وی به برگزاری مسابقات ایران- اپن 2008 به میزبانی دانشگاه آزاد در فروردین 87 اشاره کرد و افزود: برنامه‌ریزی‌هایی برای راه اندازی دبیرخانه دائمی برگزاری جشنواره‌های بین‌المللی و معتبر در دانشگاه آزاد با رویکرد تولید علم و فناوری صورت گرفته است.

تأسیس دانشکده مخترعین و مبتکران

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در دیدار با دبیر کل فدراسیون جهانی مخترعان و اعضای این فدراسیون، از تأسیس دانشکده مخترعین و مبتکران در دانشگاه آزاد خبر داد.عبدالله جاسبی در این دیدار ضمن اعلام آمادگی دانشگاه آزاد اسلامی برای همکاری با فدراسیون جهانی مخترعان با برگزاری المپیاد اختراعات و ابتکارات در ایران موافقت کرد.

وی گفت: عضویت در  هیأت‌مدیره انجمن بین‌المللی دانشگاه‌های جهان از برنامه‌های اصلی دانشگاه آزاد اسلامی جهت ارتقای کیفیت آموزشی، پژوهش محوری و تعامل با دانشگاه‌های معتبر دنیا در زمینه انتقال اطلاعات و دستاوردهای علمی و تبادل دانشجویان استادان می‌باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از ایجاد 50 مرکز رشد و پارک تحقیقاتی در این دانشگاه برای توسعه پژوهش و تجاری کردن اختراعات و ابتکارات خبر داد.