تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۵:۰۳

همشهری آنلاین: راهپیمایی فضایی خدمه آتلانتیس برای نصب سازه‌های جدید ایستگاه بین‌المللی فضایی توسط هایده‌ ماری استفانیشین پایپر و جو تانر آغاز شد.

به گزارش آسوشیتد پرس پایپر پس از آن که نخستین گامش را بیرون از ایستگاه فضایی بین‌المللی گذاشت، به جمع اولین پیشتازان تاریخ پیوست چون پیش از او تنها هفت زن در فضا راهپیمایی کرده‌اند.

خود پایپر یکی از مهم‌ترین دلایل این امر را کمبود لباس فضایی مناسب زنان می‌داند.

بیشتر لباس‌های فضایی که تا به حال ساخته شده‌اند، مناسب انداره بدن مردان طراحی شده‌‌اند.

پایپر در این می‌گوید:«اگر لباس فضایی اندازه تن شما باشد بهتر می‌توانید در فضا کار کنید».

در این راهپیمایی فضایی، پایپر توسط جو تانر که یکی از باتجربه‌ترین فضانوردان ناسا در زمینه راهپیمایی فضایی‌است، همراهی می‌شد.

راهپیمایی سه‌شنبه 20 شهریور این دو فضانورد اولین سری از راهپیمایی‌هایی‌است که خدمه آتلانتیس باید برای نصب تجهیزات هفده و نیم تنی جدید ایستگاه فضایی بین‌المللی داشته باشند.

پیش از آنکه راهپیمایی فضایی دو فضانورد شروع شود، استیو مک‌لین و جف ویلیامز از درون آزمایشگاه ایستگاه بین‌المللی فضایی با استفاده از بازوی رباتیک سازه جدید 45 فوتی (15 متری) ایستگاه را به خرپای سمت چپ آن متصل کردند.

پس از آن تانر و پایپر سیم‌ها و کابل‌های سازه 372 ملیو ن دلاری را که توسط آتلانتیس به فضا حمل شد به بدنه ایستگاه بین‌المللی متصل کردند.

تانر و پایپر راه‌پیمایی را 45 دقیقه زودتر از موعد مقرر به پایان بردند با این حال این راهپیمایی برای آنها بسیار سخت بوده‌است: «این کار بسیار سخت‌تر از انجام آن درون آب بود»

تانر هنگام  راهپیمایی این را گفت و به شوخی به دوستانش گفت:«سرتان را از پنجره بیرون بیاورید تامن به شما بگویم سلام».

راهپیمایی بعدی خدمه آتلانتیس پنج‌شنبه 23 شهریور توسط دن بربنک مک‌لین انجام خواهد شد.