این البته در صورتیاست که شرایط جوی مساعد و همه مراحل پرتاب مهیا باشد.
به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز از کیپ کاناورال، هدف از این ماموریت فضایی، از سر گرفتن کار بازسازی ایستگاه فضایی بینالمللی و انجام تعمیراتی در این ایستگاه است.
ناسا از دو هفته قبل تلاش خود را برای پرتاب این فضاپیما آغاز کرد اما در چهار مورد عملیات پرتاب به دلایل مختلف لغو شد.
این سفینه رفت و برگشت و شش سرنشین آن پس از دیدن آموزشها و کسب آمادگیهای لازم، از ۲۷اوت آماده پرواز بودهاند.
در صورتی که کار پرتاب آتلانتیس این بار هم به هر دلیل به تعویق بیفتد، ناسا ناچار است این ماموریت فضائی را موقتاً تعطیل کند، زیرا روسیه هفته آینده یک ماموریت فضائی برای پرتاب سفینه به ایستگاه فضائی بینالمللی را به اجرا خواهد گذارد.
تأخیر هفته اول ناشی از مشکلات طبیعی شامل اصابت یک صاعقه سهمگین به محل پرتاب و جابهجایی موقت شاتل به دلیل طوفان شدید موسمی بود.
اما تأخیرهای هفته دوم از مشکلات فنی سرچشمه میگرفت. بالارفتن ناگهانی ولتاژ در یکی از ژنراتورهای داخل شاتل و بروز مشکل غیرمترقبه در حسگر سوخت، از جمله مشکلات فنی بود مانع از پرتاب آتلانتیس شد.
از سال ۲۰۰۳که فضاپیمای کلمبیا در فضا نابود شد و هفت سرنشین آن از بین رفتند، این نخستین ماموریت فضایی ناساست.
از ساعت یک و ربع بامداد به وقت محلی انتقال نیم میلیون گالن سوخت بردوتی به تانک ذخیره سوخت شاتل که ۴۷متر طول آن است، آغاز شده است.
ناسا تصمیم دارد با این ماموریت فضائی، کار تعمیر و بازسازی ایستگاه فضائی بینالمللی را که از زمان سانحه سفینه کلمبیا به تعویق افتاده است از سر بگیرد.
در این ماموریت فضائی یک آنتن خورشیدی ۳۷۲میلیون دلاری در ایستگاه فضائی بینالمللی نصب خواهد شد.
تا سال ۲۰۱۰ناسا قصد دارد ناوگان شاتلهای فضایی خود را بازنشسته کند تا بعدا نسل جدیدی از سفینههای فضائی را به برنامههای فضائی خود وارد سازد.
سفینههای جدید توانائی حمل تعداد بیشتری انسان به فضا و کره ماه را خواهند داشت.
تمام اجزا و قطعات ایستگاه فضائی بینالمللی همگی طراحی شدهاند و فقط با شاتل قابل حمل به فضا خواهند بود.
برای حمل همه این قطعات به فضا و به پایان رساندن همه مراحل ساخت ایستگاه فضایی بینالمللی، ناسا نیاز دارد که ناوگان فضائی خود را که مشتمل بر سه سفینه است سالم و در صحت کامل حفظ کند.